Inlägg från: Anonym (mammis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

YummyMami skrev 2013-09-16 10:26:21 följande:
    Är det sommaren som är problemet? Blir det inte ordning på det igen nu när skolan har börjat och hon börjar på alla aktiviteter igen?
    Det är svårt att säga om det är sommaren som är problemet, snarare tror jag att sommaren har fått det att kanske eskalera. 
    Hon har tränat en del i sommar faktiskt men inte fullt så mkt som hon gör nu när aktiviteterna dragit igång. Jag tror att jag ändå måste justera vårt sätt att äta. Mycket för barnens skull men även för oss föräldrar. 
  • Anonym (mammis)
    Anonym (Sara) skrev 2013-09-16 10:29:20 följande:
    Inga problem att gå ner i vikt !!
    gör som när du går upp i vikt fast tvärt om.
    Att bli tjock innebär att du måste äta mer.

Ändra inget i vardagen.
    Laga mindre mat så det räcker till en normal portion.
    Gör som ngn sa, byt ut vitt bröd mot mörkt.
    Skippa all yoghurt och smaksatt fil, sockerbomber och absolut inga Light saker.

Lightprodukter har nog i princip aldrig funnits i vårt hushåll. 
    Däremot har vi ju smaksatt yoghurt.

Jag fick tips om att köpa ett vaniljpulver ( ren riktig vanilj, inte vaniljsocker ) som de rekommenderade att man kunde ha i naturell yoghurt till just barn som tycker det är för surt. Har inte testat och inte heller kollat upp vad det egentligen är. 
  • Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:44:43 följande:
    Kanske du skulle portionera ist för att hon tar själv. Gör så åt alla. Lite som på restaurang att man blir serverad.
    Jag tror faktiskt att jag verkligen måste det. Jag är expert på att koka för mkt ris och pasta och potatis. Så jag tror att det är den första åtgärden jag ska göra. 
    Tror vi kan vinna mkt på det. Man vänjer ju sig ganska snabbt till att äta en normal portion för sin storlek.

Hon äter faktiskt fullkornsbulgur så får byta ut riset mot det.
    Med brödet får jag göra ett nytt försök att förbjuda vitt bröd.

• Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:47:14 följande:
    Om hon har problem med magen kanske hon ska ragga ner på mjölkprodukterna och inte äta yoghurt alls?
    Jag har skuriy ner mjölkprodukter just för att skona hennes mage. Så det blir faktiskt inte så mkt av den varan men visst det förekommer.

Jag tror det största problemet i vårt hushåll är:

vitt bröd
    för stora portioner och för många
    samt det eviga fikandet som min man ofta tar med sig hem

Jag ska inte på något vis lägga all skuld på min man. Jag har själv hamnat i en ond cirkel av vitt bröd och socker. Jag kan ju sätta mig själv på låg kolhydrat kost och snabbt bli kvitt det problemet och det har jag börjat med just idag. Men hur mkt av det kan jag lägga på barnen? 
  • Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:57:11 följande:
    Ex "fredagsmys" borde inte vara godiset - det borde vara att umgås

Stor eloge till dig som försöker och jag peppar dig gärna om du vill.
    Önskade att min mamma gjort som du! Jag trodde tillslut att jag seriöst inte kunde gå ner i vikt för jag provade "allt".
    Men det som behövdes var just mindre och nyttigare portioner och mkt mera motion.
    Det är inte så svårt men när man är äldre blir det svårare.

Att lära sig äta grönsaker som vuxen är mkt svårare än som barn...
    Jag får helt enkelt återgå till grönsaksdippa som fredagsmys. Det är faktiskt godare.

Jag själv har gått upp en 7 kg ca och jag vill få bort dem. Så det gynnar ju hela familjen. Måste bara få ombord min man på detta. Han kan ju om han vill trycka i sig skit på jobbet. Skrattande Han och jag har ju pratat om att hon har gått upp i vikt och att det är inte bra eftersom allt sitter kring midjan. Dessutom har min dotter en smal kroppsbyggnad så det syns väldigt tydligt på henne. Och det handlar ju bara om tid när hon blir medveten/ledsen för att kläderna inte passar längre. Jag blir lite less på att han inte tar det på allvar och ansluter. Men han ser inte att proppa i sig mackor ( som är av den vidrigaste sorten, som att käka kanelbulle med smör på ) som något problem eller ohälsosamt. Han tycker inte att han har problem med magen heller men det har han. Han gör ju inget annat än pruttar. Och då är det ofta och mkt. Och det tyder ju faktiskt på att allt inte är ok i buken.

Jag vill ju inte att min dotter ska gå upp mer i vikt och bli en tjockis för att det är ohälsosamt och hon och jag har samma kroppstyp, vi lägger på det om midjan.

• Anonym (mammis)
    pluvdo skrev 2013-09-16 10:57:50 följande:
    Hur stora tallrikar har ni? Har man ganska stora tallrikar så uppfattar man inte en portion som lika stor som ifall man har mindre tallrikar. Kanske värt att prova att byta ut dem till något mindre tallrikar? I så fall kan hon ju fortsätta ta två-tre portioner fast ändå inte komma upp i en så stor mängd.

Jag tycker nog att det låter som att portionerna är problemet, om något. Det kan säkert vara puberteten också. Att hon börjar få former eller så.
    Jag vet inte om det är puberteten. Eftersom det sätter sig runt midjan och ingen annanstans så det känns inte som former direkt. Inte i den bemärkelsen som att kroppen är på väg att bli mer kvinnlig. Faktiskt. 

Våra talrikar är lite större än "normala" men vi har ett gäng ikeas mindre och min dotter föredrar att ur de talrikarna så hon tar själv en sådan talrik.

• Anonym (mammis)
    Raggarmunk skrev 2013-09-16 11:08:27 följande:
    Okej Ärligt....
    Som en 11 åring så anser  jag inte att du ska säga åt henne att hon inte får ta mer. Där gör du ett STORT fel.
    En person i den åldern är extremt känslig för att höra sånt... Varför ska inte hon få ta mer när andra får?
    Gör istället nyttigare mat som hon får ta mycket av. till HELA familjen, dvs uteslut pasta potatis å ris för ALLA å inte bara henne.
    Den dag du särbehandlar hennes matvanor, den dagen har DU startat en ätstörning hos henne...
    Tro mig... jag var hon i den åldern, jag vet hur mycket de påverkar en person i den åldern.

Om nu din karl kommer hem med onyttigheter så får du väl kasta de direkt i soptunnan, så kanske han fattar piken med!

Hur lång är hon och vad väger hon nu?           
    Jag särbehandlar inte hennes matvanor. Jag ser till att äta likadant som hon. Och min son. Men min man envisas med sitt. 
    Men om jag inte begränsar portionerna äter hon mycket mer än vad hennes pappa gör. Hon äter för att det är gott. Jag lagar så nyttig mat jag kan och gör sallad. Serverar alltid med grönsaker. 

Jag är inte exakt säker på hennes längd men ca 140 och väger 43 kg. Men jag har inte stirrat mig blind på vågen utan det jag ser, hennes mage som har växt. Hur hullet har satt sig runt midjan.

• Anonym (mammis)
    sextiotalist skrev 2013-09-16 11:11:57 följande:
    Men problemet är ju att hon äter för mycket, hon överäter rejält eftersom hon lägger på sig. Äter man normalt, rör sig normalt, så finns det plats för både godis och fika i normal mängder.

Att inte lära sig att känna när man ätit tillräckligt är en otjänst för barnet. 
    Det är ju precis det jag tror. Hon äter massor med mat. Men jag tror att jag får lösa det genom att göra exakt mängd med mat. Normala portioner så finns det inte mer att ta sedan. 

Hon har ju träning tre dagar i veckan men jag försöker få med henne på mina promenader och även när jag springer. Det gör jag med båda barnen. Att de kanske cyklar när jag springer. Jag tycker det är super viktigt med motion.

• Anonym (mammis)
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:36:00 följande:

En pojke dog nyss pga sådana som dig.

Han beställde hem bantningspiller från nätet för att han var för tjock (han var lite mullig, inte tjock) och sen dog han pga dessa bantningspiller som skulle ta bort fettet.

Passa er j-ligt noga för vad ni säger till barn. De suger åt sig som svampar och konsekvenserna kan vara förödande.

Barn växer och medans de växer så lägger de på sig. De går inte att växa sig lång utan att även lägga på sig lite på bredden.

Tycker synd om barn som har sådana hysteriska föräldrar som er, som är så rädda för att få feta barn att de inte kan se saker för vad de är. Hälsosam kost i all ära men se till era barn som de individer de är.

Alltså jag förstår inte riktigt, feta barn är väl inget bra ur hälsosynpunkt? Jag tycker inte att det är okej med barnfetma. Och det har inget med utseende eller skönhetsideal att göra det handlar faktiskt om HÄLSA. Nu lider inte mitt barn av fetma och jag vill heller inte att hon ska göra det. För även om jag aldrig kommer påtala att hon är tjock så kommer det finnas andra som villigt talar om det för henne. 

När man lider av fetma både som vuxen och barn får man faktiskt en den skadliga följdsjukdomar av det. Jag anser mig inte vara en hysterisk mamma, jag vill inte att mitt barn ska bli överviktig och bli sjuk pga det. Det är fanktiskt mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn är sunt. Att hon mår bra och får den bästa tänkbara livssituationen. Jag vill ju förhindra innan det är ett faktum.

Jag tycker synd om väldigt överviktiga barn. Som har föräldrar som fortsätter att göda dem med en massa skit så att de kan växa ännu mer på bredden. Och om man ser sig omkring så ökar de barn ganska kraftigt i antal.

Och för att jag vill att mitt barn ska vara hälsosamt har inget med att göra att jag inte ser henne som en individ. Vilket jag väldigt mycket gör. Ser inte din koppling där.  
  • Anonym (mammis)
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:55:19 följande:

Det var Du som skrev det. Du skrev: "Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?"

Och nu helt plötsligt, efter att jag skrev att en pojke nyss dött pga det, så backar du.

Precis, barn ÄR inte snälla, därför behöver de deras föräldrar som ska stötta och hjälpa dem, inte även de mobba dem för deras övervikt. Förstår du inte det?

Det kan bli ännu värre om man säger till sitt barn att denne är tjock och behöver gå ner i vikt, speciellt för flickor i den åldern. Istället ska man vägleda dem på rätt sätt; hälosam mat och motion.

Och det är ju det som jag försöker göra. Många med mig. Bara för att man värnar som sitt barns hälsa betyder det inte att man sitter och kallar dem för fet och tjock. Skulle aldrig falla mig in. Skulle inte ens säga det till en vuxen som är fet. 

Men det handlar ju som du skriver att styra de i rätt riktning.  
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt