-
Okej, jag kanske missförstod det du ville säga. Var inte meningen att låta otrevlig.Anonym (nn) skrev 2013-09-16 12:00:48 följande:Personen vars inlägg jag SVARADE på säger åt sitt barn att denne är tjock eller börjar bli tjock och jag hävdar att detta är fel.
-
I vårt fall är det ju det jag försöker göra. Jag kan inte nog understryka att jag på inget vis särbehandlar min dotter. Jag lagar samma mat till alla. Ja förutom frukosten då. För mannen envisas med att äta sina räliga ljusa mackor medan jag och dottern äter äggröra. För att det är en bättre start på dagen. Jag snackar med henne om näring och vad som är nyttigt så man orkar hela dagen i skolan.Anonym (nn) skrev 2013-09-16 12:19:28 följande:Vilken tur att du har ett barn som kan hantera det. Tyvärr kan långt ifrån alla barn höra att han/hon är tjock eller behöver gå ner i vikt utan att känna sig misslyckade och ledsna. Därför tycker jag att det bättre alternativet är att tillsammans med hela familjen äta hälsosamt, motionera och servera mindre portioner till alla familjemedlemmar så att barnet inte känner sig som att han/hon är utanför.
Min son han äter gröt eller fil och flingor och det bestämmer han själv. Ibland äter han äggröra som jag o dottern. Men mannan äter aldrig äggröra.
Så min första åtgärd är att endast laga mat så det räcker till vars en normal portion. Få min man ombord på att vi måste se efter vår kost. Om han inte kan göra det för hans skull kan han väl göra det för hennes.
-
Idag lagade jag exakt vad vi skulle äta. Två potatisar var, en köttbit och sås till det. Sallad också. Till maten drack vi vatten. Salladsskålen tömdes.
Inga protester alls.
Jag kastade ut allt vitt bröd. Ersatte det med rådbröd. Mannen är på tjänstresa så det är lite enklare just nu. Berätttade för dottern att nu är det detta brödet som gäller. Peppade henne med att säga att ägg på sånt här bröd är super gott. Så vi tar oss en kvällsmacka med ägg.
Så får vi se hur det går. -
Upplever inte att vi lagar så mkt onyttig mat, eller vissa saker kan man så klart förbättra men vi äter t.ex aldrig eller ytterst sällan halvfabrikat och aldrig helfabrikat. Vi lagar i stort sett allt från scratch.jaegerns skrev 2013-09-16 20:48:33 följande:Jag skulle väl tipsa om att helt enkelt försöka laga nyttigare mat. Självklart behöver barn alla näringsämnen och så för att växa, MEN det går att få i sig lika mycket även fast man då och då plockar bort kött.
Laga mer vegetariskt, bönor, kikärtor och mycket grönsaker/rotfrukter. Kör på quorn, soja eller tofu.
Nyttigt både för barn och föräldrar ;)
Fråga barnet om godis/sötsaksförbud skulle vara intressant i utbyte mot pengar eller spel etc.
Gör fler spontana utflykter med cykling, inlines osv.
VI har provat vegetariskt här hemma och jag är nog den enda i familjen som uppskattar det. Däremot kan jag inte äta varken tofu eller sojaprodukter. Jag föredrar tex att grilla vegetariska burgare framför kött.
Min dotter är oerhört kräsen och tycker inte om så mkt. Vi försöker få henne att smaka saker men det går inte alltid och jag vill inte tvinga på henne utan det kommer. Jag var exakt likadan när jag var liten. Och min man för den delen. Vår son äter allt i princip.
Vi gör faktiskt en hel del utflykter. Skateparker, cyklar, vandringar. Hela denna sommaren har vart så otroligt fin så den har spenderats på stranden.
Jag ska faktiskt få hela familjen att försöka samla sig och ta promenader efter middagen. Nu tränar vi lite olika dagar så det kan bli ett litet gissel att få ihop det på vardagarna.
-
Köpte ett nyttigt bröd idag. Rågbröd bakat på surdeg, fullkorn och med frön och grejer. Jag älskar såna bröd men jag är den enda i familjen som köper de bröden.
En positiv utveckling dag var att min dotter tyckte att det var gott ( lite surt bara ) men hon åt två med ägg på. De är små skivor. Så nu kommer det inte in vitt bröd i detta hus mer.
Allt utan protester idag. -
Minns när jag gick i sjuan och följde med min kompis och hennes familj på en veckas camping på Jylland. De frågade mina föräldrar om det var nåt jag inte åt så sa de att hon är lite kräsen men hon kan verkligen inte äta kokta morötter.jaegerns skrev 2013-09-16 21:24:10 följande:ja det är ju svårt det med kräsna barn, men om man ska köra på den grymma stilen så är det ''antingen så äter du det som står på bordet eller så får du vara utan'' som gäller höhö.
så småningom kommer ditt barn lära sig att äta och faktiskt tycka om mat som var helt oätbart för bara nån månad sen.
Titta bara på mig, jag hatade allt som hade med ruccola att göra men nu har jag lärt mig att faktiskt tycka om det ;)
Andra dagen på campingen lagade de kokta morötter till middagen och la upp en gäng på min tallrik. Det var min kompis mormor som slevade upp. Jag sa vänligt att jag kan tyvärr inte äta morötterna. Hon sa att äter jag inte upp dem så får jag ingen mat förrän de är uppätna. Jag tog en i munnen men det gick fasen inte. Klöktes. På kvällen när de åt kvällsmat serverade hon mig morötterna. Jag fick inte ta en enda smörgås förrän jag ätit dem. SÅ jag åt inget. Ingen frulle fick jag dagen efter heller. Men nog fasen skulle jag sitta vid bordet och se på när de åt. Den eftermiddagen rymde jag från campingen. Vi hade typ 6-7 km till närmaste strand och dit drog jag. På natten hittades jag av polis och fördes tillbaka till campingen. Jag ville bara hem. Poliserna påtalade för mormorn att så här får det inet gå till. Jag kan fortfarande INTE äta kokta morötter.
Så jag tror inte riktigt på den taktiken. Jag står ju inte och lagar olika rätter utan tösen får plocka det hon gillar. Men jag tror det kommer utav sig självt. Hon lider ju av det själv. Speciellt när hon ser lillebror äta allt. Får introducera lite i taget.
-
Anonym skrev 2013-09-17 00:48:53 följande:Mina barn skulle hinna bli hungriga..Nu åt vi inte middag vid arton utan vi åt middag vid 16-tiden. Tycker inte hon ska behöva gå o lägga sig hungrig. Vi brukar äta senare än så men inte igår.Anonym (hek) skrev 2013-09-16 23:11:11 följande:Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.
-
MIn tös tränar 3 ggr i veckan. Efter att vi ätit middag och de dagr vi har träning äter hon inte så mkt middag eftersom hon inte vill ha maten i halsen. Och efter träning är det faktiktiskt viktigt att få något i sig efter träningen.
Nä två potatisar är inte snålt. Anser jag. Inte de potatisarna vi åt igår. Vi blev alla mätta. Det fanns ju en köttbit på tallriken oxå samt sallad. Hon klagade inte på hunger.
Hon går och lägger sig ca 21:00. Tror hon hade fått gå och lägga sig med kurrande mage om vi inte intagit kvällsmackan. Den kvällsmackan gör henne knappast fet.
-
Jo hon gillade mackan. Lite sur sa hon men jag förklarade att det beror på att det är tok mycket socker i det andra bröden vi brukar ha hemma.BusJohanna skrev 2013-09-17 08:53:47 följande:Ja 2 potatisar är normalt och barn ska inte ha mer iaf.
Vill man ha mer så är ju grönsaker bättre.
Gillade hon mackan?
Brödet jag köpte tycker jag är ett utmärkt nybörjarbröd för att sedan hoppa på strået vassare bröd. Men bra bröd ändå.
Hon grimaserade inte alls.
-
Jag har börjat med att laga en portion var sen igår. Och igår var det helt i sin ordning. Idag blir det kanske tuffare då jag ska göra en lasagne.Anonym (hm) skrev 2013-09-17 12:15:12 följande:jag tror ju inte det är godsakerna som gjort henne överviktig utan hennes enorma portioner hon äter...
jag vet inte hur ni ska kunna begränsa hennes intag av just mat.... blir ju svårt att slå henne på fingrarna för att hon vill ha mer... eller så får ni laga mat så att det bara räcker till EN portion var?
Jag är oxå övertygad om att hon äter alldeles för mkt mat. Godiset/snasket är inte det största problemet. Fikandet är ett visst problem men det upphör nu. ( fika på sötsaker)