Inlägg från: Anonym (mammis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

apa4ewer skrev 2013-09-17 12:32:21 följande:
    Om din dotter tycker om kyckling så kan du ju laga mycket kyckligrätter, använda pålägg med kalkonkött eller kycklingkött istället för gris tex då de är magrare.... Gurka är väldigt bra som grönsak då det ger mycket vätska. 

Själv älskar jag skalad gurka då det blir lätt att skära gurka i stavar, sedan skär jag tvärs över stavarna så att det blir små bitar (trianglar). så blandar jag i  lite craime fraische och pyttelite salt och blandar allt. Äter det goda med gaffeln :D 

Äter ni utemat? Isåfall är det perfekt med tex kebabrulle med jättelite kött i och mycket grönsaker istället...  
    Kyckling äter vi på längden och tvären här hemma. :D
    Vi äter inte så väldigt mkt griskött. Vi äter mkt fisk, kyckling och nötkött. Klart att det förekommer griskött men dotterna har helst kalkon på mackan eller leverpastej inte skinka men det funkar.
    Hon har skinka men helst kalkon i sin äggröra.

Vi äter inte utemat väldigt ofta och när vi gör det äter vi thaimat.  
  • Anonym (mammis)

Gick lika bra vid middagen idag. Skulle gjort lasagne men glömde ju ta ut köttfärsen ur frysen. Så vi fick improvisera, det blev en grillad kyckling och sallad. Det var tösen som önskade middag. Ris frågade hon inte ens efter. 

Nu ska hon strax iväg o träna och efter träningen blir det äggmacka på grovt bröd.

Hon verkar ta det väldigt bra än så länge. 

• Anonym (mammis)
    Anonya skrev 2013-09-18 22:43:14 följande:
    Jag märkte att jag uttryckte mig oklart på ett ställe. Jag skrev att blandfärs ger mer och menade då mer fett och kalorier, dvs ger mer i negativ bemärkelse. Förutom skinka som är mycket mager (påläggsskinkan är åtminstone bara 2-3% fett), tycker också jag att man ska undvika griskött. Min poäng var alltså att välja magert nötkött till köttfärsrätterna istället för blandfärs. 

Att man skulle behöva äta mer för att bli mätt på lättprodukter har jag aldrig varken upplevt eller hört någon säga, men kanske man kan uppleva det olika. Vissa lättprodukter har onödigt mycket konstgjorda ämnen och kan därför vara bra att undvika, men det går ju att läsa innehållsförteckningen och se.  
    jag köper alltid nötfärs eller lammfäts eller älgfärs. I stort sett aldrig blandfärs. Jag ska ju göra köttbullar i morgon, inte blandfärsbullar ( hahahaha) 

• Anonym (mammis)
    Anonym skrev 2013-09-18 23:54:05 följande:
    Fast jo, kan mycket väl vara kvällsmackan som gjort henne fet.
    Om min dotter är middag 16:00, gör kvällsmackan henne fet då?

Vi har börjat äta middag kl16 nu senast eftersom ungarna tränar på veckorna. Hon måste ju äta något efter träningen ju. 
  • Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-19 18:39:03 följande:
    Tittar in här igen. Bra jobbat ts!
    Du.. Tror inte att du behöver jättemycket råd för du verkar göra jättemycket bra ju!

Härligt att dottern gillar maten.
    Har maken kommit hem än? Pratat med honom?
    Tack.

Mannen kommer hem i morgon kväll. Vi har som hastigast snackat i telefon och jag berättade att vitt bröd är bannlyst här och måste han äta det får han göra det på jobb. Han sa inte så mkt. Vi får se hur det går. :D 
  • Anonym (mammis)

Är så arg idag.

Lämnade mina barn hos min brors fru efter skolan, vid 14-tiden och jag kom dit 17:00 för vi skulle äta middag ihop då.

Under tiden jag var borta fick deras barn och mina barn är: kakor, vitaste mackan man kan hitta med nutella, flingor av choklad och en glass.

Trots att jag pratade med henne igår om barnens kost och att vi kastat ut allt skit som finns. Och att det är slut med det. Förklarade lite om varför och så.

Så när jag kommer dit så kommer min lille son glatt och berättar vad de stoppat i sig och jag frågade min dotter och ja det stämde. Ville strypa min brors fru på plats!!!
    Jag ville ju inget säga inför barnen.
    Vid ett senare tillfälle så frågade jag vad hon tänkte: jaaa man måste ju mysa lite.

Blev så förbannat arg och sa att bara för att du trycker dina ungar fulla med skit så gör inte det med mina!!! AAARGGH!  

• Anonym (mammis)

ca 140 och väger 43

• Anonym (mammis)
    PetraD skrev 2013-09-21 00:37:36 följande:
    Dåligt att ge sånt när du pratat innan med henne. Visst kan de mysa! Men VARFÖR "ingår" alltid onyttigheter i mys?!!
    Jag blev så arg för att hon trycker i sina egna barn och mina barn så mkt inyttigheter hon hinner. Liksom accord. Deras ungar äter ingen och då menar jag INGEN näringsrik mat. De är båda gråa och bleka och den äldsta har tappat i vikt och ser mer eller mindre sjuk ut. 

Jag vågar fasen inte lämna mina barn där.

Min man kom hem igår. Han fixade frulle. Oboy och rostade mackor. Trots att jag uttryckligen sa till honom INGET VITT bröd.
    Jag surade hela frulle igenom. Argh! 
  • Anonym (mammis)

Ikväll MÅSTE jag förklara för min man att det är allvar. Inte för att min dotter ska bantas ner utan för att det är på tok för mycket skit som trycks ner i halsarna på ungarna. Igår vart jag iväg hela dagen och det åts en hel kladdkaka och en massa snask. Samma sak varenda gång jag är borta. Ingen portonskontroll heller utan hon åt som vanligt som en skogshuggare. Inga grönsaker. Blir så evigt trött att jag MÅSTE övervaka och inte kan lita på att saker efterlevs när jag inte är hemma.

• Anonym (mammis)

Jag har pratat med min man. Jag sa att vill du leva osunt gör det nån annanstans. Sluta tryck i barnen skit. Nu är det det som gäller. Vad jag säger. Är du osäker så ring.

Förklarade tydligt att det gäller barnens hälsa och att han måste tänka och ta det på allvar. Jag hoppas han fattar men jag antar att jag får skriva lappar när jag lämnar huset...eller nåt :D 

• Anonym (mammis)
    Essien skrev 2013-09-25 11:42:28 följande:

Men vad svarade han då?
    han svarade: jaaa jaaaa

ett mkt uttömmande svar
  • Anonym (mammis)
    Anonym (l) skrev 2013-09-25 11:59:56 följande:
    Personligen tycker jag det är rent ut sagt vansinne att hålla på och väga och mäta tonåringar, när dom är i den mest känsligaste åldern. Vet flera tjejer som mått dåligt efter dom blivit vägda på sin skola, dom har inte tyckt dom varit för stora innan, men helt plötsligt kommer det ett papper där det står att man väger för mycket. Snacka om att ge dessa stackars ungdomar ännu mer press, komplex än dom redan har!!
    Ja alltså är fast övertygad om att min dotter inte mår dåligt av att väga sig. Jag håller heller inte på att väga henne. Jag bad båda ungarna ställa sig på vågen. Och det händer inte så ofta alls. Jag väger inte min dotter varje vecka. Utan jag försöker se på henne om det händer nåt med kroppen. Kläderna är tex ett bra sätt att se.
  • Anonym (mammis)
    Essien skrev 2013-09-25 11:54:28 följande:

för mig låter det som att han inte har lyssnat för fem öre, inte har eller tänker tänka efter, kolla upp någon fakta eller så och att han inte tar situationen på allvar alls. jag hade inte nöjt mig med ett sånt avspisande och barnsligt svar på en så pass viktig fråga faktiskt. jag tror inte han kommer att haka på dig alls eftersom han inte tar dig på allvar nog för att lyssna som en vuxen. de där svaren får jag från mina barn. för att de inte vill lyssna ibland och för att de är barn och därför inte helt mogna än..
    Jag tror mkt handlar om att han inte har koll. Fast han egentligen har det. Jag vet inte, han har väl en annan inställning helt enkelt. Han är ju medveten om vår dotters "problem" att det hoppat på lite extra kilon som börjar bli väl synliga nu.

MEN jag försöker förklara om och om igen att det handlar inte bara om vikten utan oxå det överiga välmåendet att må bra, orka, ha energi.

Vi trillade hela familjen ner i ett litet svart håll fyllt med onyttigheter. Så kanske att det tar liiite mer tid för honom att sluta. Han är ju sockernarkoman lika mkt som jag men jag pressar mig hårt. 
  • Anonym (mammis)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-09-25 12:38:19 följande:
    FEL! Nu gör du som du inte skall göra. Iallfall om du vill ha med din man. Du berättar hur det skall vara, han säger jaaaa, jaaaa     och gör sedan som han vill. Jag har varit där, det funkar inte. Han måste tänka själv, NI skall ta besluten TILLSAMMANS.

Förstår du? Bara det att du skall behöva skriva lappar gör att du är helt medveten om att ni inte har lagarbete. Du kan lika gärna lägga ner detta om du inte får med honom.
    Inte en chans i universum att jag lägger ner detta. Mina ungar ska äta hälsosamt med eller utan deras pappa. Tyvärr, den linjen kör jag.

Han fattar väl innerst inne men han är inte redo att offra kakor/bullar/chips för sin EGEN del och det köper jag.
    Så är det. Ganska simpelt. Faktiskt.

• Anonym (mammis)
    Anonym (l) skrev 2013-09-25 12:34:25 följande:
    Varför satsas det så på vikten i skolorna? det är knappast det som är det största bekymret hos dagens ungdomar. Har ingen frågat sig varför fler och fler ungdomar mår psykiskt dåligt? Varför satsas det inte mer på detta i skolorna? Tycker man ska ta hand om själen först och vikten sen.
    tror ofta själen och vikten går hand i hand. Lite moment 22. Visst borde skolan satsa på själen men det finns inte rimliga resurser till det tyvärr. 
  • Anonym (mammis)

Jo de går framåt. Mannen börjar väl lite smått fatta. Babysteg. Kan inte kräva allt på en o samma gång.

Jag har provat smoothies men hon gillar inte det alltid men jag hörde någon som hade nån choklad man kunde kasta i eller om det faktiskt är kakao de kastat i så det blir mer smak av choklad, bara för att jag ska få henne att äta det. Bär o grejer gillar hon inte alls.
    Men jag ska prova faktiskt.

Nu i helgen blir det tufft. Kalas hela helgen men vi får ta det med måtta. Se till att ha ätit ordentligt innan så hon inte rä hungrig på allt gott. Visserligen är hon inget fan av tårta heller. :D
    Men det ska gå bra faktiskt. Hoppas jag. 

• Anonym (mammis)

Alltså dottern är ju inte dum i huvudet. Hon fattar ju att man inte kan äta en massa. Och det gjorde ont i mig häromdagen då hennes ( ett par speciella) byxor inte passade längre. Så hon förstår ju att hon är rund om magen och det är därför vissa saker inte passar längre.

Vad ska man säga? Farmor vart här igår och passade kidsen och hade med sig kanelbullar med dottern tog inga.  

• Anonym (mammis)
    BusJohanna skrev 2013-09-27 11:11:14 följande:
    Åh duktiga hon!
    Ja stackars liten. Inte kul när hon börjar märka på kläderna.
    Peppa och trösta med att ni ju jobbar på det och att hon faktiskt växer.

Inte lätt som vuxen att ha kurage nog att stå emot sötsaker hur svårt ska det då inte vara för ett barn.
    Bra tänkt att äta ordentligt innan.

Åh så svårt om hon inte tycker om bär och sånt. Men ge inte upp, många gånger kan det vara surt men inte alltid. Peppa henne att fortsätta smaka.
    Många gånger är tex mango sötare än tex hallon (iaf när man köper frysta).

Snart/nu börjar citrus-säsongen, gillar hon sånt?
    Själv tar jag gärna sånt när jag blir sugen.
    Jag älskar frukt o bär precis som min son. Men min tös tycker bara om äpple. I värsta fall en banan. Men inga bär. Men det tar sig lite. Hon har börjat så smått äta saker hon inte åt förr. Ibland tror jag det är konsistensen oxå. Jag hade matfobi när jag var liten och då handlade om konsistens och inte smak.
    Jag ska faktiskt testa en smoothie med kakao så att det blir som en chokladshake. Milkshake gillar hon ju. :D 
  • Anonym (mammis)

Hon brukar ha rätt god karaktär om jag sagt till henne att nu äter vi inte kakor o grejs så vi tackar nej. Hon frågar alltid om lov först.
    Jag ska själv göra en vit månad i i oktober så jag ska fråga om hon vill vara med och om vi klarar det kan vi belöna oss med lite shopping eller nåt sånt som hon gillar. Hon ska ju natirligtvis inte köra den extrema varianten som jag gör men för henne kan vit månad innebära utan socker. Jag tänkte faktiskt se till att hela familjen kör vit månad. Min man behöver det definitivt.

Samtidigt ska jag se till att vi går ut och rör på oss. Cykla och såna grejer. Nu går ju mina ungar och tränar i veckorna så det kan bli lite tajt om tid men på helgerna hinner vi absolut.

• Anonym (mammis)

Hej,

Vill bara uppdatera lite.

Min väninna kör en vit månad ( inge socker och grejer ) så då gav jag hela familjen den utmaningen. Med en belöning på slutet.
    Så nu kör vi en vit oktober. Inge socker, godis alls under oktober. Mannen är väl med på det oxå. VIll han ha kakor och bullar får han äta det på jobb. Så jag och tösen kör.

Mannen har fortfarande svårt att tänka på portioneringen av mat till henne. Jag har påpekat tusen ggr att inte lägga fram maten på bordet utan lägga upp på tallrikar, göra en sallad och sen är det bra.
    Men det fungerar bättre än förr. Han har tro det eller ej börjat köpa hem bättre bröd. Alltid nåt. Sötade yoghurtar har han slutat att släpa hem. Så det har en positiv utveckling än så länge. :)

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt