Inlägg från: Anonym (Låntagare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låntagare)

Hjälp att se över våra lån!

Snälla, är det någon som vill hjälpa oss att se över våra lån?
    Tack på förhand i så fall! 

Jag och min sambo är bankkunder hos Swedbank.
    Allt för sällan sätter man sig ner och ser över om allt är så bra som de skulle kunna vara men nu när ett av lånens bindningstid går ut tänkte ja se över allt. Dock har ja dålig koll och tänkte därför att ja kanske kunde få lite hjälp här.

De ja undrar är om räntorna är bra eller om dom borde gå att få ner, samt om de går att göra om nåt för att komma ner i kostnader.
    Även bra argument för att motivera räntesänkningar vore trevlig att få, hur ser de ut hos er med eran bank osv?

Vi har just nu en gemensam ekonomi på ca 300.000kr/år efter skatt.
    (en av oss arbetar och en är sjuk 50% - 50% arbetssökande)

Dessa är våra lån:

Bolån 1: 425.000kr ränta: 4.0% Bundet till: 14-09-25
    Bolån 2: 400.000kr ränta: 3.98% Bundet till: 13-09-25
    Bolån 3: 75.000kr ränta: 2.91% Bundet till: 13-11-28

Privat direkt 1: 183.000kr ränta: 5.6%
    Privat direkt 2: 64.000kr ränta: 7,3%
    Privat bolån: 55.000kr ränta:5.35%
    Topplån: 110.000kr ränta: 4.45%
    (dessa 4 lån är rörliga och har slutförfallodag 22-10-30)  

• Svar på tråden Hjälp att se över våra lån!
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym (OJ) skrev 2013-09-16 13:01:08 följande:
    Ni är hårt skuldsatta !
    Amortering är er räddning.
    Ser ingen annan åtgärd.
    Privata lånen, slutdatum 2022, är dom amorterade och borta vid denna tid ??  

Är vi verkligen så mycket mer skuldsatta än andra?
    De 4 ska vara borta 2022, ja.
    Antalet lån har ja varit i kontakt med banken om och de ska försöka bakas in i dagarna så där väntar ja på besked.

Lånet på 400.000 har idag en ränta på 3.98% och har varit bundet i 2år. Dagens ränta på 2år är 3,15% så de bör vi ju kunna få ner. Funderar till och med att ta de på 1år med en ränta på 2.89%.
    Då går flera lån ut ungefär samtidigt vilket ifs har sina för och nackdelar.     
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym (Mycket lån) skrev 2013-09-16 13:12:39 följande:
    Dom andra fyra lånen, vad är det? Varför ligger topplånet med dom fyra? Varför ligger inte topplånet med dom tre första bolånen? Hur har ni lyckats ha fyra lån på hemmet? Jag har tre lån med kontantinsatsen, botten, topp och privatlån. Vad är privatlånen för något? Ni måste göra er av med lån! Hur mycket amorterar ni per månad? Har ni råd att ha alla lån?

Bolån 1,2,3 amorterar vi inte på utan betalar bara ränta, dvs bottenlån.
    Varför vi har 4 övriga lån har ja dålig koll på. Vår bankman visste inte riktigt heller hur han tänkt när han la upp allt som han gjort och ska nu i dagarna försöka få ner antalet lån (hur får vi se).
    I dom 4 lånen är topplån, kontantinsats på huset samt lån till en bil.
    Vi har inga andra lån utöver dessa och totalt betalar vi 9500kr/månad för alla lån.
    Vi lever relativt billigt och klarar oss helt ok just nu, men kan de bli bättre vore de ju så klart bra och de är därför ja frågar om tips här.    
  • Anonym (Låntagare)

Har varit i kontakt med vår bankman och han ska se över våra lån och förhoppningen är att de ska gå att få ihop några, samt att få ner räntan på i alla fall ett av bolånen (den som bindningstiden går ut på nu) och på privatlånen.
    Sa att jag funderat på att kolla med lite andra banker efter rekommendationer från vänner men att ja trivs med banken och skulle hellre se att dom hjälpte oss att få ordning på alla lån och sänkte räntan.
    Väntar på besked under veckan.

Huset köptes för 1.1 miljoner för 2 år sen och sen dess har vi byggt ut och renoverat så runt 1.5 vore rimligt idag. Vi har några smågrejer kvar att fixa innan vi ska bjuda hem en värderare ifrån banken för att se hur de ligger till.

Tidigare tog vi ett lån för att betala bort 2 mindre som var dyra i andra banker (dumma gamla lån med hög ränta).
    När vi köpte bil var vi där och skulle söka privatlån (275.000kr) men då la dom en del av de lånet som bolån. Då rördes de till bland lån också och sen dess har de varit rörigt.
    Innan hade vi 2 bolån (bottenlån), 1 topplån och ett privat. (nu blev de också rörigt i mitt trötta huvud)
    Bankmannen var själv förvånad när han kollade hur de såg ut nu och förstod inte varför han själv gjort som han gjort.

Då man får söka 350.000kr på ett privatlån (eller?) så antar ja att vi borde kunna trycka ihop Privat direkt 1 och 2, samt med lite tur även få in privat bolån i samma. Totalt skulle de i så fall bli 302.000kr i ett lån istället för 3. På så sätt skulle vi ha ett privatlån och ett topplån. (Bolånen (bottenlånen) vet ja inte vad man kan göra nåt åt.)
    Skulle de här vara rimligt tror ni?
    Då skulle 2 räntor försvinna helt och kostnaden bli lägre direkt.

Hur skulle ni andra velat styra upp de och vad kan man kräva för räntor?    

• Anonym (Låntagare)
    Grävling 75 skrev 2013-09-18 07:57:26 följande:
    Jag hade fortfarande tagit möte med flera banker. Det kan göra stor skillnad för er! Jag var också nöjd med min gamla bank men bytte eftersom jag fick en mycket bättre lösning på en annan bank.

Vad innebar en bättre lösning?
    Ja är inte främmande för att kolla med andra banker, men de någon annan kan erbjuda bör ju även min bank kunna göra om dom vill ha mig som kund (banken är en lite mer lokal bank kopplad till Swedbank, och dom pratar alltid om hur viktiga deras kunder är för dom osv. vilket ja tycker att man märker på servicen mm så då bör de kunna visa de även på andra sätt kanske) 
  • Anonym (Låntagare)

Hur ser det ut bland era lån, hur är det fördelat och vad har ni för ränta osv?
    Har försökt frågan lite folk om detta men man kan nästan tro att man frågat vilket politiskt parti dom röstat i för ingen vill säga nåt. Tråkigt att folk inte kan berätta om sina lån för att ge råd och tips till någon annan, speciellt på nätet där man kan vara anonym (som här)?!

Väntar på att min bank ska skicka ett förslag på hur dom kan tänkas göra min för mig... skulle vara intressant att ha något att jämföra med när ja får de.   

• Anonym (Låntagare)
    Grävling 75 skrev 2013-09-26 21:03:14 följande:
    Vet du vad! Jag tror helt ärligt att folk har ganska dålig koll på sina lån. Vi har 1,9 mkr i lån ca, varav topplån 350 tkr som amorteras på 30 år med ränta 4,29%. Resten är uppdelat på tre delar med genomsnittlig ränta på 3,76% med bindningstider på 2-5 år.
    Jag var tidigare kund hos Swedbank men bytte eftersom de inte kunde mäta sig mot min nya bank. Inte på långa vägar! Jag var jättenöjd med dem, men skillnaden i plånboken gjorde det enkelt att välja. Jämför!!!

Jo visst är de så att många har dålig koll på sina lån, i alla fall tills den dagen man inte har massor av pengar över varje månad :)
    Ja har kollat lite och jämfört bankernas olika räntor men tycker inte de går att kolla så då man ändå kan förhandla ner räntorna också. Är nöjd med internetbanken och med bemötandet på lokala kontoret och vad mer kan man behöva, förutom bra överblick över lånen och bra räntor...?
    Vad bytte du till för bank?
    Har du även sparande osv i banken eller bara lån? Man brukar ju ha lättare att förhandla om man har de.
    Vi har inget sparande i dagsläget, men sa till banken att risken är större att man kan spara om man har mindre utgifter, tex på räntorna :) 

• Anonym (Låntagare)
    Anonym (Kakan) skrev 2013-09-27 08:43:12 följande:
    Hur kan du vara nöjd med en ränta på över 4%?!? Tacka fan att de är trevliga på kontoret...

Min boränta är på 2,23%. 
    Skrev kanske lite otydligt. Är nöjd med internetbank och bemötandet på kontoret, men skulle även vilja få bättre överblick på lånen och få ner räntan (så klart!).
    Att du har 2.23% i ränta låter ju bra, men säger inte så mycket mer än att den är lägre än våra räntor.
    Vad du har lån på och vad för typ av kund du är (sparande osv) spelar ju också in. Vilken bank är det?  
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym (Kakan) skrev 2013-09-27 15:38:20 följande:
    Bolån på 1 260 000 på SEB.

Vad kan ni amortera i månaden? Snacka med andra banker går ju inte då ni har bundna lån. Jag skulle satsa på att göra klart "småfixet" och värdera om bostaden och bli av med privatlånen.

Är lite så ja tänkt.
    Att få bort privatlånen skulle ju göra stor skillnad.
    Vi har tänkt att värdera om huset framöver också.
    Räntorna kan ju också göra en hel del. Frågan är hur mycket man kan få ner dom?   
  • Anonym (Låntagare)
    Grävling 75 skrev 2013-09-27 21:33:08 följande:
    Bytte till Länsförsäkringar bank och sparar tusenlappar på det. Har naturligtvis sparande! Att äga hus kräver rejäl buffert.

Vi har blivit kontaktade av Länsförsäkringar (Dalarnas försäkringsbolag) efter som vi har alla våra försäkringar där, och dom vill så klart ha oss som helkund där. Man skulle spara 25% om ja minst rätt och de vore nog bra.
    Har ni fått den rabatten också? Vad krävs för de? Lån, försäkring och sparande om ja förstått de rätt, eller?
    Är rabatten på allt eller bara på försäkringarna då?
    Vi är jättenöjda med dom som försäkringsbolag, och kunderna får ju återbäring när bolaget går med vinst vilket känns riktigt bra.
    Har dessutom inte hittat billigare försäkringar hos någon annan, men bankdelen har ja lite dålig koll på.
  • Anonym (Låntagare)

Väntar fortfarande på att få lite förslag ifrån banken och har en del på gång.

Fick dock ett nyhetsmail ifrån Villaägarnasriksförbund och där kunde man räkna ut vad man kunde få för ränta.
    Vet inte om ja fyllt i fel men det slutade på att vi kunde ha 1,58%.
    Frågan nu är om ja kan ha fyllt i helt galet?
    Visste inte riktigt hur ja skulle fylla i lånen utöver bolån men slog ihop dom och delade på vardera låntagare. Blev ingen direkt skillnad om ja skrev in dom som bolån eller som övriga lån.
    Vad får ni andra för resultat?
    https://www.villaagarna.se/Paverka/Villaagarnas-opinionsbildning/Bolan/Rantekollen/Rantekollen---rakna-ut-din-ranta/
    Tänkte om man skulle bli utskrattad om man tog med sitt resultatet och presentera det för banken...

• Anonym (Låntagare)

Nej några 200.000kr finns inte :)
    Dom kraven hade ja inte koll på.
    Har kommit en del ivägen som gjort att vi inte tagit tag i allt men på måndag har ja ett möte med banken för att se hur dom kan göra om allt. Får se hur de blir... 
  • Anonym (Låntagare)

Är det någon annan som testat länken (några inlägg ovan) till villaägarna och sett vad ni ska kunna få för räntor?
    Vore intressant och se om de är realistiskt, och att kunna ta med vårt resultate till mötet. 

• Anonym (Låntagare)

Nu har vi fått klart med banken.
    Blev lite förändring men mer kan vi göra nästa höst när bindningstiden går ut.
    Vi fick ner månadskostnaden med ca 2200kr.
    Va säger ni andra, blev de nåt bättre?

Tidigare:
    Bolån 1: 425.000kr ränta: 4.0% Bundet till: 14-09-25
    Bolån 2: 400.000kr ränta: 3.98% Bundet till: 13-09-25
    Bolån 3: 75.000kr ränta: 2.91% Bundet till: 13-11-28

Privat direkt 1: 183.000kr ränta: 5.6%
    Privat direkt 2: 64.000kr ränta: 7,3%
    Privat bolån: 55.000kr ränta:5.35%
    Topplån: 110.000kr ränta: 4.45%

Nu:

Bolån 1 425.000 ränta: 4.0% Bundet till: 14-09-25
    Bolån 2 550.000 ränta: 2,77% Bundet till: 14-10-10 (ny)

Förmånslån 205.000 ränta: 5,85% (ny)
    Topplån 130.000 ränta: 4,19% (ny)

• Anonym (Låntagare)

Ingen som vill ge lite feedback? Flört
    Vad blir nästa steg?
    Funderade på att lösa de bundna bolånet för att få ner räntan men vet inte om de lönat sig nu. Skulle kostat 7000kr att lösa och kanske hade de blivit samma ränta som på de andra bolånet.
    Förhoppningsvis är räntorna inte högre nästa höst när bindningen går ut och då lär ju månadskostnaden gå ner även på de.   

Svar på tråden Hjälp att se över våra lån!