• Anonym (Låntagare)

Hjälp att se över våra lån!

Snälla, är det någon som vill hjälpa oss att se över våra lån?
    Tack på förhand i så fall! 

Jag och min sambo är bankkunder hos Swedbank.
    Allt för sällan sätter man sig ner och ser över om allt är så bra som de skulle kunna vara men nu när ett av lånens bindningstid går ut tänkte ja se över allt. Dock har ja dålig koll och tänkte därför att ja kanske kunde få lite hjälp här.

De ja undrar är om räntorna är bra eller om dom borde gå att få ner, samt om de går att göra om nåt för att komma ner i kostnader.
    Även bra argument för att motivera räntesänkningar vore trevlig att få, hur ser de ut hos er med eran bank osv?

Vi har just nu en gemensam ekonomi på ca 300.000kr/år efter skatt.
    (en av oss arbetar och en är sjuk 50% - 50% arbetssökande)

Dessa är våra lån:

Bolån 1: 425.000kr ränta: 4.0% Bundet till: 14-09-25
    Bolån 2: 400.000kr ränta: 3.98% Bundet till: 13-09-25
    Bolån 3: 75.000kr ränta: 2.91% Bundet till: 13-11-28

Privat direkt 1: 183.000kr ränta: 5.6%
    Privat direkt 2: 64.000kr ränta: 7,3%
    Privat bolån: 55.000kr ränta:5.35%
    Topplån: 110.000kr ränta: 4.45%
    (dessa 4 lån är rörliga och har slutförfallodag 22-10-30)  

• Svar på tråden Hjälp att se över våra lån!
  • Anonym (OJ)

Ni är hårt skuldsatta !
    Amortering är er räddning.
    Ser ingen annan åtgärd.
    Privata lånen, slutdatum 2022, är dom amorterade och borta vid denna tid ??  

• Anonym (Mycket lån)

Dom andra fyra lånen, vad är det? Varför ligger topplånet med dom fyra? Varför ligger inte topplånet med dom tre första bolånen? Hur har ni lyckats ha fyra lån på hemmet? Jag har tre lån med kontantinsatsen, botten, topp och privatlån. Vad är privatlånen för något? Ni måste göra er av med lån! Hur mycket amorterar ni per månad? Har ni råd att ha alla lån?

• Anonym (Mycket lån)
    Anonym (Mycket lån) skrev 2013-09-16 13:12:39 följande:

Dom andra fyra lånen, vad är det? Varför ligger topplånet med dom fyra? Varför ligger inte topplånet med dom tre första bolånen? Hur har ni lyckats ha fyra lån på hemmet? Jag har tre lån med kontantinsatsen, botten, topp och privatlån. Vad är privatlånen för något? Ni måste göra er av med lån! Hur mycket amorterar ni per månad? Har ni råd att ha alla lån?

Förlåt ni har fyra bolån och ett topp och två privata.. Bara få ihop det i huvudet ;)
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym (OJ) skrev 2013-09-16 13:01:08 följande:
    Ni är hårt skuldsatta !
    Amortering är er räddning.
    Ser ingen annan åtgärd.
    Privata lånen, slutdatum 2022, är dom amorterade och borta vid denna tid ??  

Är vi verkligen så mycket mer skuldsatta än andra?
    De 4 ska vara borta 2022, ja.
    Antalet lån har ja varit i kontakt med banken om och de ska försöka bakas in i dagarna så där väntar ja på besked.

Lånet på 400.000 har idag en ränta på 3.98% och har varit bundet i 2år. Dagens ränta på 2år är 3,15% så de bör vi ju kunna få ner. Funderar till och med att ta de på 1år med en ränta på 2.89%.
    Då går flera lån ut ungefär samtidigt vilket ifs har sina för och nackdelar.     
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym (Mycket lån) skrev 2013-09-16 13:12:39 följande:

Bolån 1,2,3 amorterar vi inte på utan betalar bara ränta, dvs bottenlån.
    Varför vi har 4 övriga lån har ja dålig koll på. Vår bankman visste inte riktigt heller hur han tänkt när han la upp allt som han gjort och ska nu i dagarna försöka få ner antalet lån (hur får vi se).
    I dom 4 lånen är topplån, kontantinsats på huset samt lån till en bil.
    Vi har inga andra lån utöver dessa och totalt betalar vi 9500kr/månad för alla lån.
    Vi lever relativt billigt och klarar oss helt ok just nu, men kan de bli bättre vore de ju så klart bra och de är därför ja frågar om tips här.    
  • pojkens

det är lite kosntigt att ni har privatlån på bostaden eller?
    Om ni endast har lånat till bostad skall allting ligga som bolån, ananrs betalar ni en massa jävla onödigt ränta.   

• Grävling 75

Det kan ju vara bra att ha bolånet uppdelat som ni har för att binda på olika tider, men det där privatlånet bör ju kollas upp... Kanske ni har lånat till för att renovera?

Jag skulle passa på att gå runt på de andra bankerna och kolla vad de kan göra för er. Boka möte och gå tillsammans. Kan vara läge att byta bank!

• Anonym (Låntagare)

Har varit i kontakt med vår bankman och han ska se över våra lån och förhoppningen är att de ska gå att få ihop några, samt att få ner räntan på i alla fall ett av bolånen (den som bindningstiden går ut på nu) och på privatlånen.
    Sa att jag funderat på att kolla med lite andra banker efter rekommendationer från vänner men att ja trivs med banken och skulle hellre se att dom hjälpte oss att få ordning på alla lån och sänkte räntan.
    Väntar på besked under veckan.

Huset köptes för 1.1 miljoner för 2 år sen och sen dess har vi byggt ut och renoverat så runt 1.5 vore rimligt idag. Vi har några smågrejer kvar att fixa innan vi ska bjuda hem en värderare ifrån banken för att se hur de ligger till.

Tidigare tog vi ett lån för att betala bort 2 mindre som var dyra i andra banker (dumma gamla lån med hög ränta).
    När vi köpte bil var vi där och skulle söka privatlån (275.000kr) men då la dom en del av de lånet som bolån. Då rördes de till bland lån också och sen dess har de varit rörigt.
    Innan hade vi 2 bolån (bottenlån), 1 topplån och ett privat. (nu blev de också rörigt i mitt trötta huvud)
    Bankmannen var själv förvånad när han kollade hur de såg ut nu och förstod inte varför han själv gjort som han gjort.

Då man får söka 350.000kr på ett privatlån (eller?) så antar ja att vi borde kunna trycka ihop Privat direkt 1 och 2, samt med lite tur även få in privat bolån i samma. Totalt skulle de i så fall bli 302.000kr i ett lån istället för 3. På så sätt skulle vi ha ett privatlån och ett topplån. (Bolånen (bottenlånen) vet ja inte vad man kan göra nåt åt.)
    Skulle de här vara rimligt tror ni?
    Då skulle 2 räntor försvinna helt och kostnaden bli lägre direkt.

Hur skulle ni andra velat styra upp de och vad kan man kräva för räntor?    

• Anonym (.?)
    Anonym (Låntagare) skrev 2013-09-17 23:47:06 följande:
    Har varit i kontakt med vår bankman och han ska se över våra lån och förhoppningen är att de ska gå att få ihop några, samt att få ner räntan på i alla fall ett av bolånen (den som bindningstiden går ut på nu) och på privatlånen. Sa att jag funderat på att kolla med lite andra banker efter rekommendationer från vänner men att ja trivs med banken och skulle hellre se att dom hjälpte oss att få ordning på alla lån och sänkte räntan. Väntar på besked under veckan. Huset köptes för 1.1 miljoner för 2 år sen och sen dess har vi byggt ut och renoverat så runt 1.5 vore rimligt idag. Vi har några smågrejer kvar att fixa innan vi ska bjuda hem en värderare ifrån banken för att se hur de ligger till. Tidigare tog vi ett lån för att betala bort 2 mindre som var dyra i andra banker (dumma gamla lån med hög ränta). När vi köpte bil var vi där och skulle söka privatlån (275.000kr) men då la dom en del av de lånet som bolån. Då rördes de till bland lån också och sen dess har de varit rörigt. Innan hade vi 2 bolån (bottenlån), 1 topplån och ett privat. (nu blev de också rörigt i mitt trötta huvud) Bankmannen var själv förvånad när han kollade hur de såg ut nu och förstod inte varför han själv gjort som han gjort. Då man får söka 350.000kr på ett privatlån (eller?) så antar ja att vi borde kunna trycka ihop Privat direkt 1 och 2, samt med lite tur även få in privat bolån i samma. Totalt skulle de i så fall bli 302.000kr i ett lån istället för 3. På så sätt skulle vi ha ett privatlån och ett topplån. (Bolånen (bottenlånen) vet ja inte vad man kan göra nåt åt.) Skulle de här vara rimligt tror ni? Då skulle 2 räntor försvinna helt och kostnaden bli lägre direkt. Hur skulle ni andra velat styra upp de och vad kan man kräva för räntor?    

Alltså, räntekostnader har ju inget med antalet lån att göra, det är ju lånat belopp * räntesats, och inget annat. Så för att minska kostnaderna är det ju bra att få så låg ränta som möjligt, och den lägsta ni kan få är på bottenlån så att få huset omvärderat så snabbt som möjligt är nog det bästa ni kan göra. För jag tycker ni har mycket lån, även i förhållande till era inkomster. Ni tjänar mindre än vad jag gör ensam, huset verkar kosta som hus gör där jag bor. Om den inkomst du uppgivit är bruttoinkomst, så tjänar ni mindre än vad jag gör ensam. Och jag och maken har ca 1,2 miljoner i lån. Bilar har vi aldrig köpt dyrare än 100 000, eftersom vi inte anser oss ha råd med både stor värdeminskning och räntekostnader för ett dyrt bilåkning, plus att vi behöver två bilar.
Svar på tråden Hjälp att se över våra lån!