• Anonym (Låntagare)

Hjälp att se över våra lån!

Snälla, är det någon som vill hjälpa oss att se över våra lån?
    Tack på förhand i så fall! 

Jag och min sambo är bankkunder hos Swedbank.
    Allt för sällan sätter man sig ner och ser över om allt är så bra som de skulle kunna vara men nu när ett av lånens bindningstid går ut tänkte ja se över allt. Dock har ja dålig koll och tänkte därför att ja kanske kunde få lite hjälp här.

De ja undrar är om räntorna är bra eller om dom borde gå att få ner, samt om de går att göra om nåt för att komma ner i kostnader.
    Även bra argument för att motivera räntesänkningar vore trevlig att få, hur ser de ut hos er med eran bank osv?

Vi har just nu en gemensam ekonomi på ca 300.000kr/år efter skatt.
    (en av oss arbetar och en är sjuk 50% - 50% arbetssökande)

Dessa är våra lån:

Bolån 1: 425.000kr ränta: 4.0% Bundet till: 14-09-25
    Bolån 2: 400.000kr ränta: 3.98% Bundet till: 13-09-25
    Bolån 3: 75.000kr ränta: 2.91% Bundet till: 13-11-28

Privat direkt 1: 183.000kr ränta: 5.6%
    Privat direkt 2: 64.000kr ränta: 7,3%
    Privat bolån: 55.000kr ränta:5.35%
    Topplån: 110.000kr ränta: 4.45%
    (dessa 4 lån är rörliga och har slutförfallodag 22-10-30)  

• Svar på tråden Hjälp att se över våra lån!
  • Grävling 75

Jag hade fortfarande tagit möte med flera banker. Det kan göra stor skillnad för er! Jag var också nöjd med min gamla bank men bytte eftersom jag fick en mycket bättre lösning på en annan bank.

• Anonym (Låntagare)
    Grävling 75 skrev 2013-09-18 07:57:26 följande:
    Jag hade fortfarande tagit möte med flera banker. Det kan göra stor skillnad för er! Jag var också nöjd med min gamla bank men bytte eftersom jag fick en mycket bättre lösning på en annan bank.

Vad innebar en bättre lösning?
    Ja är inte främmande för att kolla med andra banker, men de någon annan kan erbjuda bör ju även min bank kunna göra om dom vill ha mig som kund (banken är en lite mer lokal bank kopplad till Swedbank, och dom pratar alltid om hur viktiga deras kunder är för dom osv. vilket ja tycker att man märker på servicen mm så då bör de kunna visa de även på andra sätt kanske) 
  • Anonym (Låntagare)

Hur ser det ut bland era lån, hur är det fördelat och vad har ni för ränta osv?
    Har försökt frågan lite folk om detta men man kan nästan tro att man frågat vilket politiskt parti dom röstat i för ingen vill säga nåt. Tråkigt att folk inte kan berätta om sina lån för att ge råd och tips till någon annan, speciellt på nätet där man kan vara anonym (som här)?!

Väntar på att min bank ska skicka ett förslag på hur dom kan tänkas göra min för mig... skulle vara intressant att ha något att jämföra med när ja får de.   

• Grävling 75

Vet du vad! Jag tror helt ärligt att folk har ganska dålig koll på sina lån. Vi har 1,9 mkr i lån ca, varav topplån 350 tkr som amorteras på 30 år med ränta 4,29%. Resten är uppdelat på tre delar med genomsnittlig ränta på 3,76% med bindningstider på 2-5 år.

Jag var tidigare kund hos Swedbank men bytte eftersom de inte kunde mäta sig mot min nya bank. Inte på långa vägar! Jag var jättenöjd med dem, men skillnaden i plånboken gjorde det enkelt att välja. Jämför!!!

• Anonym (Låntagare)
    Grävling 75 skrev 2013-09-26 21:03:14 följande:
    Vet du vad! Jag tror helt ärligt att folk har ganska dålig koll på sina lån. Vi har 1,9 mkr i lån ca, varav topplån 350 tkr som amorteras på 30 år med ränta 4,29%. Resten är uppdelat på tre delar med genomsnittlig ränta på 3,76% med bindningstider på 2-5 år.
    Jag var tidigare kund hos Swedbank men bytte eftersom de inte kunde mäta sig mot min nya bank. Inte på långa vägar! Jag var jättenöjd med dem, men skillnaden i plånboken gjorde det enkelt att välja. Jämför!!!

Jo visst är de så att många har dålig koll på sina lån, i alla fall tills den dagen man inte har massor av pengar över varje månad :)
    Ja har kollat lite och jämfört bankernas olika räntor men tycker inte de går att kolla så då man ändå kan förhandla ner räntorna också. Är nöjd med internetbanken och med bemötandet på lokala kontoret och vad mer kan man behöva, förutom bra överblick över lånen och bra räntor...?
    Vad bytte du till för bank?
    Har du även sparande osv i banken eller bara lån? Man brukar ju ha lättare att förhandla om man har de.
    Vi har inget sparande i dagsläget, men sa till banken att risken är större att man kan spara om man har mindre utgifter, tex på räntorna :) 

• Anonym (Kakan)
    Anonym (Låntagare) skrev 2013-09-27 01:01:18 följande:

Är nöjd med internetbanken och med bemötandet på lokala kontoret och vad mer kan man behöva, förutom bra överblick över lånen och bra räntor...?

Hur kan du vara nöjd med en ränta på över 4%?!? Tacka fan att de är trevliga på kontoret...

Min boränta är på 2,23%. 
  • Anonym (Låntagare)
    Anonym (Kakan) skrev 2013-09-27 08:43:12 följande:
    Hur kan du vara nöjd med en ränta på över 4%?!? Tacka fan att de är trevliga på kontoret...

Min boränta är på 2,23%. 
    Skrev kanske lite otydligt. Är nöjd med internetbank och bemötandet på kontoret, men skulle även vilja få bättre överblick på lånen och få ner räntan (så klart!).
    Att du har 2.23% i ränta låter ju bra, men säger inte så mycket mer än att den är lägre än våra räntor.
    Vad du har lån på och vad för typ av kund du är (sparande osv) spelar ju också in. Vilken bank är det?  
  • cissi82

Vi hade Swedbank men bytte till Handelsbanken och fick mycket bättre villkor och ränta. Vi tjänade tusenlappar på att byta bank

• brainpick

När lånen går ut är det bäst om ni väljer rörligt på alla. Sedan börjar ni att beta av de dyraste lånen först i den mån banken tillåter.

• Anonym (Kakan)
    Anonym (Låntagare) skrev 2013-09-27 11:16:36 följande:
    Skrev kanske lite otydligt. Är nöjd med internetbank och bemötandet på kontoret, men skulle även vilja få bättre överblick på lånen och få ner räntan (så klart!).
    Att du har 2.23% i ränta låter ju bra, men säger inte så mycket mer än att den är lägre än våra räntor.
    Vad du har lån på och vad för typ av kund du är (sparande osv) spelar ju också in. Vilken bank är det?  
    Bolån på 1 260 000 på SEB.

Vad kan ni amortera i månaden? Snacka med andra banker går ju inte då ni har bundna lån. Jag skulle satsa på att göra klart "småfixet" och värdera om bostaden och bli av med privatlånen.
Svar på tråden Hjälp att se över våra lån!