• Anonym (Eva)

Kronisk hyperventilation

Är det någon som har fått diagnosen kronisk hyperventilation? Vilka symtom hade ni och hur fick ni diagnosen? Har ni fått någon behandling och i så fall vilken?

• Svar på tråden Kronisk hyperventilation
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Bok) skrev 2013-11-19 22:48:10 följande:

den här boken är också jättebra och går igenom precis alla symtom man kan få av Kronisk låggradig hyperventilering. Rekommenderas starkt! Hela boken handlar om det.

www.adlibris.com/se/bok/medicinskt-svarforkla...

Ja för några år sedan gick jag igenom en jobbig period med en svårt sjuk anhörig mm. Började själv få en massa väldigt konstiga symtom och var övertygad om att jag hade ALS eller MS. Sökte akut upprepade gånger och var stamkund på vårdcentalen. Ingen kunde säga vad det var för fel.

Genom diverse googlande stötte jag på begreppet och började läsa om det och sedan räknade jag helt enkelt själv efter hur många andetag jag tog per minut i vila och sedan vad diagnosen klar.

Du behöver inte behandling för detta, du kan hjälpa dig själv på två sätt: Dels öva på att få ner andningsfrekvensen till normala 10-14 andetag per minut. Det känns jättesvårt i början men man får öva på det. Den engelska boken handlar om detta. Dels att se över vad det är i ditt liv som gör att du får ett stresspåslag och försöka förändra det du kan, och göra sådant som sänker stressnivån, tex avslappning, motion eller vad det nu kan vara.

Lycka till!      
    Hur mår du idag? Hade du också mycket besvär av andfåddhet?
  • Anonym (Eva)

Jag har inte läst boken av Johannes Lindh men pratat med honom på telefon. Var jättebra och jag försöker andas lugnt tre gånger om dagen. Men har ändå så svårt att veta om jag gör rätt. Känner mig inte så stressad men har haft några jobbiga år med mycket oro.

• stinastearin
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-20 18:07:21 följande:
    Jag har inte läst boken av Johannes Lindh men pratat med honom på telefon. Var jättebra och jag försöker andas lugnt tre gånger om dagen. Men har ändå så svårt att veta om jag gör rätt. Känner mig inte så stressad men har haft några jobbiga år med mycket oro.
  • Anonym (Eva)

Blir också osäker eftersom det på flera ställen på nätet står att man bör öva genom att försöka ta korta inandningar och långa utandningar. Vad förespråkar han som skrivit den engelska boken?

• Anonym (Bok)
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-20 18:41:46 följande:
    Blir också osäker eftersom det på flera ställen på nätet står att man bör öva genom att försöka ta korta inandningar och långa utandningar. Vad förespråkar han som skrivit den engelska boken?

Det känner jag inte alls igen. Det låter konstigt. För mig har det funkat att öht försöka få ner stressnivån, göra saker lugnt, tänka på att slappna av. Bli medveten om  när jag spänner mig och stressar utan anledning. Tror inte man behöver göra några särskilda övningar utan bara försöka bli medveten och lugna ner sig med lugn magandning och avslappning. Jag mår mycket bättre nu, de konstiga symtomen jag hade har gått över.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Bok) skrev 2013-11-20 20:15:23 följande:

Det känner jag inte alls igen. Det låter konstigt. För mig har det funkat att öht försöka få ner stressnivån, göra saker lugnt, tänka på att slappna av. Bli medveten om  när jag spänner mig och stressar utan anledning. Tror inte man behöver göra några särskilda övningar utan bara försöka bli medveten och lugna ner sig med lugn magandning och avslappning. Jag mår mycket bättre nu, de konstiga symtomen jag hade har gått över.
    Skönt att höra! Hur var din andning? Jag blir andfådd av ansträngning, allt från att gå i trappor till att lyfta mina barn. 
  • Anonym (Bok)
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-20 21:07:36 följande:
    Skönt att höra! Hur var din andning? Jag blir andfådd av ansträngning, allt från att gå i trappor till att lyfta mina barn. 

Jag fick en massa konstiga domningar och pirrningar och ryckningar. Trodde jag hade ALS eller MS. Kändes som mjölksyra i benen också, väldigt trött och orkeslös. Snabb andning, snabb puls och väldigt spänd precis överallt.
  • stinastearin
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-20 18:07:21 följande:
    Har han en mottagning man kan vända sig till?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Bok) skrev 2013-11-20 21:11:12 följande:

Jag fick en massa konstiga domningar och pirrningar och ryckningar. Trodde jag hade ALS eller MS. Kändes som mjölksyra i benen också, väldigt trött och orkeslös. Snabb andning, snabb puls och väldigt spänd precis överallt.
    Mitt problem är framförallt andningen och slem i hals och ibland konstig känsla i huvud, öron och bihålor. Är ven väldigt känslig för värme sedan detta kom. Upplever att jag tar rätt djupa andetag vilket visst inte ska vara så bra. Då drar jag ju in en massa syre.

• Anonym (Eva)
    stinastearin skrev 2013-11-20 21:15:03 följande:
    Har han en mottagning man kan vända sig till?
    Jag vet inte. Jag bokade en telefontid. har du liknande besvär?
  • Anonym (Bok)
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-20 21:27:41 följande:
    Mitt problem är framförallt andningen och slem i hals och ibland konstig känsla i huvud, öron och bihålor. Är ven väldigt känslig för värme sedan detta kom. Upplever att jag tar rätt djupa andetag vilket visst inte ska vara så bra. Då drar jag ju in en massa syre.

Man ska inte djupandas utan försöka andas "normalt". Vilket inte är så lätt om man fallit in i ett annat mönster. En annan sak är att man ska andas med NÄSAN vilket är svårt för mig som nästan jämt är mer eller mindre täppt i näsan.

Lägg dig på sängen, sätt på någon lugn musik, släck alla starka lampor, blunda, lägg en hand på magen, slappna medvetet av i musklerna, tänk dig att du andas in med magen men utan att andas överdrivet djupt, låt utandningen komma normalt utan att forcera den. Ungefär så kan man träna någon gång per dag + det jag skrivit ovan ang livsstil och medvetenhet under dagen om spänningar mm. Så har jag gjort iaf. Men viktigast för mig har varit att börja sätta gränser, säga nej, och ta bort energitjuvar ur mitt liv.   
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Bok) skrev 2013-11-20 21:39:20 följande:
    Man ska inte djupandas utan försöka andas "normalt". Vilket inte är så lätt om man fallit in i ett annat mönster. En annan sak är att man ska andas med NÄSAN vilket är svårt för mig som nästan jämt är mer eller mindre täppt i näsan.

Lägg dig på sängen, sätt på någon lugn musik, släck alla starka lampor, blunda, lägg en hand på magen, slappna medvetet av i musklerna, tänk dig att du andas in med magen men utan att andas överdrivet djupt, låt utandningen komma normalt utan att forcera den. Ungefär så kan man träna någon gång per dag + det jag skrivit ovan ang livsstil och medvetenhet under dagen om spänningar mm. Så har jag gjort iaf. Men viktigast för mig har varit att börja sätta gränser, säga nej, och ta bort energitjuvar ur mitt liv.   
    Tycker sjlälv det är svårt att veta vad som är normal andning. Jag andas inte med munnen (i alla fall inte när jag är vaken) men säkert snabbare och djupare än normalt. Har provat att andas med hjälp av en maskin (resperate) som sänker andetagen men det har tyvärr inte gjort någon skillnad efter tre månaders användning.
Svar på tråden Kronisk hyperventilation