• Anonym (Eva)

Kronisk hyperventilation

Är det någon som har fått diagnosen kronisk hyperventilation? Vilka symtom hade ni och hur fick ni diagnosen? Har ni fått någon behandling och i så fall vilken?

• Svar på tråden Kronisk hyperventilation
  • Anonym (???)

Det finns folk med olika inriktning. Somliga har mer insikt om detta än andra. Din psykolog hade inga andnignsövningar som alternativa övningar? Antingen annan psykolog el en intresserad sjukgymnast med inriktning kroppskännedom. Det finns andra sätt lära sig kroppskännedom, och det bästa är att använda kroppen. Träning med andra ord. För andning och aktiv träning av kroppens rörelse i rymd kan jag eg ffa rekommendera yoga, inte för det funkar för mig, men för det funkar för många. För min del funkar löpning.btesta dig fram. Det är inget farligt, även om det känns konstigt på vägen.

• Anonym (Eva)
    Anonym (???) skrev 2013-10-21 23:51:47 följande:
    Det finns folk med olika inriktning. Somliga har mer insikt om detta än andra. Din psykolog hade inga andnignsövningar som alternativa övningar? Antingen annan psykolog el en intresserad sjukgymnast med inriktning kroppskännedom. Det finns andra sätt lära sig kroppskännedom, och det bästa är att använda kroppen. Träning med andra ord. För andning och aktiv träning av kroppens rörelse i rymd kan jag eg ffa rekommendera yoga, inte för det funkar för mig, men för det funkar för många. För min del funkar löpning.btesta dig fram. Det är inget farligt, även om det känns konstigt på vägen.
    Tyvärr hade psykologen ingen idé om vilka andningsövningar som skulle vara bra, hon hade heller inte hört talas om problemet tidigare. En sjukgymnast tror jag skulle vara bra, har försökt googla men vet inte riktigt hur jag ska hitta någon med den inriktningen. Har hört att man på viss typ av yoga lr ut hyperventilering vilket ju inte skulle vara så bra för mig men det är kanske inte de vanliga?
  • Anonym (Bok)
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-19 19:26:13 följande:
    Tyvärr hade psykologen ingen idé om vilka andningsövningar som skulle vara bra, hon hade heller inte hört talas om problemet tidigare. En sjukgymnast tror jag skulle vara bra, har försökt googla men vet inte riktigt hur jag ska hitta någon med den inriktningen. Har hört att man på viss typ av yoga lr ut hyperventilering vilket ju inte skulle vara så bra för mig men det är kanske inte de vanliga?

Tror det här med kronisk hyperventilering fortfarande är väldigt okänt i Sverige. Tyvärr.
  • Anonym (Eva)

Tack för länken! Jag har stött på boken men visste inte att den var så lättillgänglig. Ska definitivt köpa den! Har du mer erfarenhet om detta? 

• Anonym (Bok)
    Anonym (Eva) skrev 2013-11-19 21:39:29 följande:
    Tack för länken! Jag har stött på boken men visste inte att den var så lättillgänglig. Ska definitivt köpa den! Har du mer erfarenhet om detta? 

den här boken är också jättebra och går igenom precis alla symtom man kan få av Kronisk låggradig hyperventilering. Rekommenderas starkt! Hela boken handlar om det.

http://www.adlibris.com/se/bok/medicinskt-svarforklarliga-symtom-som-t-ex-elkanslighet-fibromyalgi-kronisk-trotthet-kemisk-kanslighet-utbrandhet-9789174651027

Ja för några år sedan gick jag igenom en jobbig period med en svårt sjuk anhörig mm. Började själv få en massa väldigt konstiga symtom och var övertygad om att jag hade ALS eller MS. Sökte akut upprepade gånger och var stamkund på vårdcentalen. Ingen kunde säga vad det var för fel.

Genom diverse googlande stötte jag på begreppet och började läsa om det och sedan räknade jag helt enkelt själv efter hur många andetag jag tog per minut i vila och sedan vad diagnosen klar.

Du behöver inte behandling för detta, du kan hjälpa dig själv på två sätt: Dels öva på att få ner andningsfrekvensen till normala 10-14 andetag per minut. Det känns jättesvårt i början men man får öva på det. Den engelska boken handlar om detta. Dels att se över vad det är i ditt liv som gör att du får ett stresspåslag och försöka förändra det du kan, och göra sådant som sänker stressnivån, tex avslappning, motion eller vad det nu kan vara.

Lycka till!      
  • Anonym (Bok)
    Anonym (???) skrev 2013-10-20 18:07:47 följande:
    Detta är knappast en särdeles vanlig diagnos, frågan är om det ens kan räknas som eg sjukdom, utan mer som ett "tillstånd" eller "syndrom". Hyperventilation är ju bara ett tillstånd av "aktivt andningsarbete", och det är ett normalt tillstånd tex i smb med träning eller andra tillfällen där ökat ventilationsbehov föreligger. Andra vanliga tillfällen är ju vid stresspåslag/oro. Lägger man till kronisk verkar det ju pågå hela tiden, även när det inte är fysiologiskt nödvändigt. Resultatet är troligen att man ex vid en ktrl av artäreiell blodgas noterar att du har ort om syre i blodet och låga koldioxidhalter. Ibland resulterar det i att ph i blodet drar åt det mer basiskahållet, alltså stiger. För ögat kan man se att folk andas antingen djupa andetag, eller ovanligt många, eller så syns inte så himla mycket alls. Helt normalt ex vid fysisk ansträngning. Även vid stress, smärta, ångest kan vi se det på akuten. Som ett resultat kan olik även upplev domningar och pirrningar i fingrar och mun, eller yrsel, pga tillfälligt ändrade blodvärdesförhållanden. Det normala är ju dock att man sluter "överandas" när den där situationen år över. De här systemen är MYCKET delikat kontrollerade kroppen. du nu verkar beskrivas ha en kronisk överandning tycker jag låter lätt weird. Har de utrett dig med blodgas, spirometri/funktionstest med det resultatet låter det iaf som att de inte hitrat någon "allvarlig behandlingsbar" sjukdom, åtminstone. Det låter helt enkelt s om att du överandas....orsaken till det går knappast att säga här. Det var därför jag undrade om du stressar - man kan lätt spring unt och lära ig den typen av kroppsliga ovanor vid stress, oro och ångest. Någon annan medicinsk orsak kan jag inte f n komma på.

Helt rätt. Det är en stressrelaterad ovana, om man går runt med kroniskt stresspåslag kan man lägga sig till med denna ovana, men det går att komma till rätta med det.
  • JoshuaElwer
    Anonym (Bok) skrev 2013-11-19 22:51:51 följande:

Helt rätt. Det är en stressrelaterad ovana, om man går runt med kroniskt stresspåslag kan man lägga sig till med denna ovana, men det går att komma till rätta med det.
    Håller helt med här att det har med stress at göra, det finns en jättebra sida att testa sin stressnivå som heter www.stressklubben.se där man kan kolla hur man ligger till. Något alla borde göra som ett första steg tycker jag!
  • Anonym (Bok)
    JoshuaElwer skrev 2013-11-20 14:11:47 följande:
    Håller helt med här att det har med stress at göra, det finns en jättebra sida att testa sin stressnivå som heter www.stressklubben.se där man kan kolla hur man ligger till. Något alla borde göra som ett första steg tycker jag!

Ja den är bra. Den svenska boken som jag rekommenderade ovan och vars författare finns på den andra länken jag la ut, visade just hur otroligt mycket spratt kroppen kan ställa till när man är stressad. Mycket lärorikt tyckte jag. Det är mer än man kan tro.
Svar på tråden Kronisk hyperventilation