• MalinEddie

Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?

Annaïck skrev 2013-09-16 23:26:58 följande:
    Min dotter har de lyckats förstöra självförtroendet pa under bara ett ar, men hon vet inget annat och tror det är normalt.....
    Hemskt sorgligt, det gör mig ont att läsa. Jag önskar att jag visste hur det såg ut i Frankrike så jag kunde ge dig några vettiga råd utifrån det. Jag skulle gärna vilja se en översättning på deras skolplan. Det enda jag tänker är att det är extra viktigt att ni berättar hur fin, älskad och kompetent hon är hemma för att ge en motvikt till denna  hemska attityd hon får ta del av i skolan av vuxna människor. Visa henne att hon är bra som hon är. Även om yttre faktorer påverkar är ni fortfarande hennes främsta trygghet där hon förhoppningsvis kan hitta vad hon saknar för att bli stärkt.
    Min dotter är 6 år och hon går i förskoleklass i Sverige. Hon hoppar glatt upp ur sängen varje dag. Här handlar det inte enbart om lärande utan också om att ha roligt och bli sedd för den man är samtidigt till Callingrads stora besvikelse i vars värld barn oavsett svårigheter (ADHD, dyslexi)  är stöpta i samma form och fokus enbart bör läggas på lärande och hård disciplin på det.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    caliningrad skrev 2013-09-16 23:59:58 följande:
    Hemskt sorgligt att se att föräldrarna förstör den lilla auktoriteten lärarna försöker ha i västvärlden.
    Omöjligt  att vara lärare egentligen när auktoriteten diskuteras av föräldrarna.

Stackars din dotter som är så kuvad hemma och som har fått höra hela tiden att hon är bäst när hon kanske inte var det egentligen.

Ja, att ett barn mår dåligt psykiskt betyder INGENTING i din värld, det har du redan gjort klart. Allt av värde som du ser det är att ett barn presterar i skolan oavsett hur de mår inombords.

Det är okej, jag tycker synd om din dotter som som får kärlek utifrån hur hon presterar. Kalla mitt barn vad du vill men älskad kommer hon alltid veta att hon är då vi också faktiskt lägger vikt vid känslor och tror att det är mycket viktigt för att hon ska utvecklas till en trygg vuxen.

Av ren nyfiken, är du för aga också?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    caliningrad skrev 2013-09-17 00:09:36 följande:
    Kan lägga till att jag upplever det svenska systemet som otroligt mycket stressigare än seriösa system, eftersom man måste göra jobbet som lärarna inte gör hemma, när  mitt barn är redan trött.

Jag gör Singapore Maths Primary 1 varje kväll så att min dotter inte blir helt hjänlös.
    När jag läser matteböcker som svenska barn har i femma, skrivna med enorma bokstäver som om alla vore dyslektiker förstår jag varför alla svenska familjer jag träffade i Asien hatade själva sitt underbara system...

Plösttligt när man flyttar utomlands är det inte så himla roligt längre, när man ligger minst 3-4 år efter.
    Men du, flytta tillbaka eller lär dig hur man kramar varandra och umgås med ett barn utan böcker.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    caliningrad skrev 2013-09-17 00:13:09 följande:
    men alla barn verkar vara psykiskt sjuka i Sverige!!
    Det är din uppfattning. Berätta istället vad du baserar det på. I Asien finns säkert inga barn av den sorten utåt då man soppar det under mattan. Det betyder inte att det inte existerar något av det bara att det göms undan precis som gjordes här tidigare. Jag tycker personligen att det är jättebra att dessa barn får hjälp så att de kan prestera i skolan istället för som jag har hört dig förespråka bli kallade vid namn.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    caliningrad skrev 2013-09-17 00:23:54 följande:
    Jag ser ju hur många barn gråter i min dotters klass (separationsångest vid lämning, vill inte gå hem vid hämntning)... hände aldrig i Asien. Det skrämmer faktiskt min dotter, hon förstår inte varför barnen beter sig så.

Så jag ser inte alls på vilket sätt barnen är tryggare i Sverige?? 
    Du ändrar ämne hela tiden men visst jag göra samma sak, jag minns att du har berättat det tidigare men hur var det nu när din dotter skulle börja skolan? 
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Dags att sova men jag öskar er all lycka TS och i min värld hade det aldrig varit acceptabelt men föräldrar har olika uppfattningar som du kan se här.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    caliningrad skrev 2013-09-17 00:29:11 följande:
    vilken skola? 
    I Asien.
     Nu måste jag dock sova.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Duckan skrev 2013-09-17 12:32:27 följande:
    Jag ser ju hur många barn gråter i min dotters klass (separationsångest vid lämning, vill inte gå hem vid hämntning)... hände aldrig i Asien. Det skrämmer faktiskt min dotter, hon förstår inte varför barnen beter sig så.

Caliningrad, varför blir din dotter rädd när andra barn visar känslor? Det är ju skrämmande om nåt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Vad säger ni till henne när hon uttrycker sina känslor. TS?

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?