Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?

londonkarin skrev 2013-09-17 14:45:33 följande:
    Min 5-åriga dotter går i skolan i England (church of England) och vi har verkligen ingenting att klaga på. Super bra lärare, sympatiska men med diciplin. Ekologisk mat erbjuds och barnen hjälper till att gro egna grönsaker. Det enda skulle vara att man som svensk har lite svårt för pressen att de "ska" kunna läsa och skriva vid tidig ålder samt att jag tycker man glömmer bort att de bara är 4/5 år. Frankrikes skolor låter helt klart striktare än min dotters här i UK.
    Jag har också barn i England och också Church of England och är jättenöjd, min äldsta son har precis börjat Y2 och är 6.5 och yngsta som är 4 har precis börjat reception (ungefär svensk förskoleklass) det är ju olika mellan skolor och vår skola är väldigt liten, bara en klass per år vilket är bra då lärarna och rektorn kan namnen på typ alla elever och de är jättehårda mot mobbning och inkluderar olika årsgrupper så att tex Y6 hjälper till med läsning och lek i de yngre grupperna.

Vår skola har också lång inskolning (för lång enligt mig) så min yngsta som precis har börjat går 9-12 i två veckor, 9-1 i två veckor och sen heldag 9-15.30. Han har gått på skoldagiset i ett år så han är ju van men det är säkert bra

Det ända jag är lite missnöjd med att det nästan förutsätts att mammor är hemma, vi mammor som jobbar har ett jäkla pussel med konstiga 'afterschool clubs' och inset days, där är de lite oflexibla men som sagt i det stora hela är jag jättenöjd.

De är väldigt strikta med barnens uppförande, inga fula ord och respekt för lärare, men ingen aga. De har klara regler för uppförande och kör mycket med belöningssystem både indivudellt och klassvis. De hade time-out på dagis och reception men sen får du några minuter indragen rast/lek eller om du är riktigt i trubbel avlägsnas du från klassrummet och får sitta med en annan klass ett tag eller så får du gå till rektorn för ett snack, detta också för att den 'olydige' inte ska störa sina klasskamrater.
  • YokohamaNr2

Ännu en intressant tråd i detta ämne förstörd, ni som inte har sett calingrad i andra trådar, sök ska ni se att det finns ingen bättre 'expert' på skolor utomlands och också expert på att dissa det svenska skolsystemet. Tror aldrig hon svarat på frågan om varför hon lämnade det fantastiska asien och varför hon nu inte flyttar tillbaka

Vill jättegärna istället höra erfarenheter från andra i utlandet, då det är intressant att höra o jämföra

Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?