Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?
londonkarin skrev 2013-09-17 14:45:33 följande:
Min 5-åriga dotter går i skolan i England (church of England) och vi har verkligen ingenting att klaga på. Super bra lärare, sympatiska men med diciplin. Ekologisk mat erbjuds och barnen hjälper till att gro egna grönsaker. Det enda skulle vara att man som svensk har lite svårt för pressen att de "ska" kunna läsa och skriva vid tidig ålder samt att jag tycker man glömmer bort att de bara är 4/5 år. Frankrikes skolor låter helt klart striktare än min dotters här i UK.Vår skola har också lång inskolning (för lång enligt mig) så min yngsta som precis har börjat går 9-12 i två veckor, 9-1 i två veckor och sen heldag 9-15.30. Han har gått på skoldagiset i ett år så han är ju van men det är säkert bra
Det ända jag är lite missnöjd med att det nästan förutsätts att mammor är hemma, vi mammor som jobbar har ett jäkla pussel med konstiga 'afterschool clubs' och inset days, där är de lite oflexibla men som sagt i det stora hela är jag jättenöjd.
De är väldigt strikta med barnens uppförande, inga fula ord och respekt för lärare, men ingen aga. De har klara regler för uppförande och kör mycket med belöningssystem både indivudellt och klassvis. De hade time-out på dagis och reception men sen får du några minuter indragen rast/lek eller om du är riktigt i trubbel avlägsnas du från klassrummet och får sitta med en annan klass ett tag eller så får du gå till rektorn för ett snack, detta också för att den 'olydige' inte ska störa sina klasskamrater.