Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?
caliningrad skrev 2013-09-17 00:09:36 följande:
Kan lägga till att jag upplever det svenska systemet som otroligt mycket stressigare än seriösa system, eftersom man måste göra jobbet som lärarna inte gör hemma, när mitt barn är redan trött.Jag gör Singapore Maths Primary 1 varje kväll så att min dotter inte blir helt hjänlös.
När jag läser matteböcker som svenska barn har i femma, skrivna med enorma bokstäver som om alla vore dyslektiker förstår jag varför alla svenska familjer jag träffade i Asien hatade själva sitt underbara system...
Plösttligt när man flyttar utomlands är det inte så himla roligt längre, när man ligger minst 3-4 år efter.
Mina ungar har erfarenhet av asiatisk skola och det du säger är väldigt mitt-i-prick.
Jämfört med den svenska skolan ligger de åratal före i såväl mognad som i ämnen som engelska (ganska naturligt när alla talar engelska med dem hela tiden) och matematik.
Det tragiska är ju att när de sedan går i skola i Sverige så blir de sittandes där och får vänta - tills alla andra hunnit ikapp. Om inte mamma och pappa jobbar extra med dem hemma på kvällarna.
Jag har inte sett några nackdelar med det asiatiska tänket men det finns många saker jag önskade vore infört i Sverige.
Läxor fem dagar i veckan från dag 1 i Year One. Om än små så ger det en disciplin.
Skoluniform. Tydlighet. Signalerar dessutom ett mått av allvar. "Du som barn går till ditt "jobb" och du har en uniform som stärker intrycket av att detta är skolan och det andra är fritid". Och nä, den dödar inte barnets personlighet och de leker för fullt på rasterna ändå.
Tydliga regelverk med angivna konsekvenser, för föräldrarna att skriva på. Bara en sådan sak som att mobiltelefon inte får tas med till skolan före Year Six och då måste de lämna den i entrén. De får tillbaka den när dagen är slut.
Ett stort mått av respekt för lärarna. Varje dag börjar med God morgon Fröken och avslutas med ett tack för idag. Pratglada åttaåringar finns i Asien också men Fröken kan säga till och då lyssnar de också.
Respekt för sig själva och alla andra. Respekt för skolan och dess uppgift. Eleverna kommer inte försent, gör sina läxor och sabbar inte för andra på lektionen.
Överhuvudtaget är skolan så mycket viktigare i Asien än i Sverige. detta eftersom skolan på ett helt annat sätt är en väg till ett bättre liv än i Sverige.
Sverige lider av "överflödets slapphet". I Sverige behöver inte ungarna anstränga sig. Det finns alltid andra räddningsplankor att ta till. Det finns det inte i Asien.