Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?
Vi bor i Marocko med våra två barn på nu 2,5 o 5 år. Den stora har nu gått på förskola/skola i nästan två år men längtar fortfarande väldigt väldigt mycket efter sitt svenska dagis. Här följer man det franska skolsystemet o det blir ju knappt någon tid till lek utan de sitter runt bord hela dagarna o får nästan aldrig vara ute. Den enda förskolan med lekplats men de får knappt använda den. Alltid är det för kallt eller för varmt. Min äldsta har haft tur dock som lärde sig alfabet o att räkna o sådant väldigt tidigt (själv, inget vi tingat honom till) så han tycker mest det är tråkigt att hålla på med sådant i förskolan. Lärarana är också väldigt snälla o låter honom göra lite mer som han vill, och är så förvånade över att han lär sig fastän han inte still med de andra utan håller på med något annat. Det var ju jobbigt för honom i början då de läser franska halva dagen o arabiska andra halvan. 
Dessutom är det väääldigt långa dagar här. Från 8.30 (skolbussen kommer dock 7,30) till 16.30 (Hemma runt 17.00). Jag har totalvägrat dessa långa dagar. Första året vägrade han vara kvar o äta lunch så han gick bara förmiddag. Men då har lärarna hela tiden tjatat om att det är bättre om han går hela dagarna. De hsr visserligen lunchuppehåll mellan 12-14 men hur ska de hinna hem o stressa i sig mat o sedan tillbaka igen.
Aga förekommer absolut inte här i skolan men det är acceptabelt i samhället. Vår yngsta har precis börjat förskolan o för henne har det än så länge varit mer lek o sådant. 
Vi ska flytta tillbaka till Sverige när det blir dags för vår äldsta att börja skolan. Förmodligen kanske redan så att han hinner gå lite på förskolan med innan. Vi fruktar verkligen skolan här, pedagogiken är helt i botten jämfört med den svenska. Man ser inte till barnens bästa utan de kommer alltid i andra hand. Barnen får inte göra sig hörda, ingen lyssnar till dem. Kreativitet finns knappt inte. Jag skulle aldrig för mitt liv sätta barnen i fransk skola (som det är här). 
Vi hoppas att det ska gå bra med tillbaka flytt o att det inte ska bli för tradigt i skolan i Sverige (efter att ha läst alla kommentarer här. Vår son är redan flytande i engelska, pratar arabiska så att han blir förstådd o liiiiiite franska. Alfabeten kan han ju sedan vi bodde i SV. o matte plus o minus räknar han. Om det nu skulle bli så att vår son skulle tycka det blir slött så känns det ju ändå bättre än den franska prestationsångest skolan. Att han får leka, vara ute, o framförallt bli hörd. Jag tycker barn ska få vara barn. Punkt.