• Wagram

Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?

Usch, ja, jag känner igen allt det där från när mina barn gick i skola i Frankrike. Skolan var faktiskt en av anledningarna till att vi valde att flytta tillbaka till USA där vi bodde innan våra två år i Frankrike. Jag läste en internationell jämförelse av skolbarn i olika länder, och där låg de franska barnen relativt väl till i ämneskunskaper, men hade sämst självförtroende av alla, och det säger en hel del. Om möjligt kanske ni kan hitta en skola med alternativ pedagogik eller en internationell skola, för den franska statsskolan lär aldrig ändras hur mycket man än försöker. 

Här finns länkar och lite mer info om franska skolan: aproposfrance-usa.blogspot.com/2010/10/over-confidence-vs-low-self-esteem.html 

• Wagram

Disciplin i all ära, men att som de gjorde i min sons klass i Frankrike i ettan att slita ut bladet ur skrivboken och demonstrativt slänga det i papperskorgen för att skrivstilen inte är perfekt tyckte jag kändes väldigt onödigt. Detta är inte alls ovanligt i Frankrike. Nu går barnen i amerikansk skola och den trivs jag bättre med tack vare att det är en av de bästa kommunala skolorna i området (det finns också väldigt dåliga kommunala skolor, så det gäller att bo i rätt skolområde för man måste gå på den skola man är knuten till). 

• Wagram
    MamaPapa skrev 2013-09-17 16:31:54 följande:
    Sedan förstår jag verkligen inte hur alla automatiskt tror att lite rutin, ramverk och disciplin skapar känslokalla, fantasilösa o otrygga barn. Den erfarenheten har inte jag. Mina barn vet hur man uppför sig, visar respekt för äldre, tar hand om yngre och är jättetrygga i sig själva. Trots att de går i skola i ett annat land än Sverige....
    I alla fall vad det gäller Frankrike så tror jag inte att det är disciplinen i sig som skapar otrygga barn, utan det faktum att barnen gång på gång får höra hur dåliga och värdelösa de är så fort de gör någonting fel. Detta gäller naturligtvis inte alla lärare eller skolor, men jag tycker absolut att det finns en tendens att trycka ner barnen i den franska skolan. Kraven på att de skall vara mönsterbarn är nästa omöjliga att leva upp till, det högsta betyget går inte att få (alltså, det är helt omöjligt att få 20/20 som är det högsta, ingen får det, inte ens de bästa, eftersom det anses att de behöver en liten sporre och ett mål att kämpa emot, och det får de inte om de får högsta betyget), minsta miss straffas hårt och på ett för mig hjärndött sätt ( tex får man skriva tjugo gånger att man aldrig mer skall prata under lektionen eller vad det nu rör sig om), osv. Allt detta och en massa annat i samma stil skapar lätt otrygga barn med ett ständigt mindervärdeskomplex.
  • Wagram
    Cocolino skrev 2013-09-17 18:52:13 följande:
    En fråga till er som gått i fransk skola eller haft barn där som nu är vuxna: vad händer då med alla vuxna fransmän som fick dåligt självförtroende i skolan? Vänner, familj och bekanta jag har här verkar inte ha fått direkt bestående men från skolan, iallafall inte mer än andra nationaliteter jag känner... Rör det sig inte lite kanske om en kulturkrock? (ja, förutom de där uppenbara exemplen på korkade lärare och dåliga skolor som finns lite överallt).
    Många kommer över det, men många går också och drar på det där dåliga självförtroendet in i vuxen ålder. Kanske tar det sig i uttryck att de nöjer sig med en enklare utbildning för att de inte vågar satsa på något svårare och/eller längre. Kanske tar det sig tvärtom i uttryck som en överdriven arrogans som döljer en inre osäkerhet, eller genom att de i sin tur pressar sina egna barn för att de tror att det är så det skall vara. Korkade lärare och dåliga skolor finns överallt, men utöver det finns det också en stark tendens till elitism och och psykisk press inom franska skolan som utmärker den, på samma sätt som svenska skolan (kanske) utmärks av det motsatta: en viss slapphet och brist på disciplin (fast det har jag ingen egen erfarenhet av eftersom mina barn aldrig gått i skolan i Sverige).
  • Wagram
    caliningrad skrev 2013-09-17 21:14:04 följande:
    Elitism är jättebra, och något man ska sträva efter. Tyvärr håller det på att försvinna i Frankrike.
    Den franska skolan är dålig pga felaktiga läsmetoder som används, pga lärarna undervisar bara 24 timmar/vecka i lågstadiet, vilket absolut inte räcker för att behärska den franska grammatiken, och pga barnen uppfostras med ett överdimensionerat ego och lyssnar inte på vuxna på samma sätt som äldre generationer. 
    Vi är nog inte riktigt överens där. Elitism ser jag som något negativt och som något som tyvärr fortfarande är väldigt framträdande inom det franska skolväsendet och kulturen (titta bara på Les Grandes Ecoles!). Läsundervisningen i sig (om inte pedagogiken som den lärdes ut med) var faktiskt en av de saker jag gillade i franska skolan. Om barnen nu hade så stora egon, hur kommer det sig att de har så dåligt självförtroende?
  • Wagram
    caliningrad skrev 2013-09-17 21:34:32 följande:
    Vad är det för fel på les Grandes Ecoles???? 

Som det var tänkt förr i tiden var det den mest demokratiska utbildningsformen som fanns.
    Ta min pappa, han föddes i en urfattig familj, han lyckades komma in i Polytechnique där man får betalt av staten.
    Det skulle inte vara möjligt nu längre pga att den franska skolan är förstörd, ja.

Läsundervisningen: du kanske hade tur, de flesta lärarna använder rätt metod efter 20 års undervisning när de insett att helordsmetoden skapar dyslektiker. Jag lärde mig med Remi et Colette, på den tiden kunde alla läsa.

Vet inte vad du menar med dåligt självförtroende, jag har super bra självförtroende,likaså min syster och mina kusiner... Detta är verkligen en myt. 
    Ja men då så, om du, din syster och dina kusiner har superbra självförtroende så måste ju detta vara en myt...Säg det till den här killen och de forskare som har kommit fram till motsatsen så blir de säkert övertygade om att de har fel...www.telegraph.co.uk/education/expateducation/7989939/Sit-down-and-shut-up-thats-the-French-school-way.html
  • Wagram
    Annaïck skrev 2014-01-23 15:34:26 följande:
    Senaste grejen min 7-aring rakat ut för, är att fröken höll upp hennes arbete och sa "regardez quel travail de cochon" inför hela klassen ( betyder ungefär: titta vilket (daligt) slarvigt arbete). En otroligt negativ attityd!
    Ja det där är ju typiskt för franska skolan! Barnen skall lära sig genom skam när det går dåligt.
  • Wagram
    caliningrad skrev 2014-02-16 18:33:51 följande:
    men hade hon gjort ett bra arbete då? tycker att det svenska systemet att påstå att barnen gör allt fint och är alltid duktiga är bättre? själv tycker jag att vuxna ska våga vara ärliga mot barnen.
    Men...finns det inget mellanting mellan att säga att allt är fint även om det inte är det och att förödmjuka barnet och låta det skämmas inför hela klassen? Konstruktiv kritik kan leda till förbättring, men knappast skuld och skam, som verkar vara grundpelaren i fransk undervisningsfilosofi.
Svar på tråden Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?