Vad tycker ni om skolan i det land där ni bor?
Min son har precis borjat skolan I Australien. Han ska snart fylla fem. Jag har ju inte sa mycket att jamfora med men an sa lange ar vi ratt nojda. Egentligen helt emot mina principer men han gar I en katolsk privatskola eftersom den kommunala skolan dar vi bor ar ratt sa ?rough? och det inte fans nagra andra val. Vi betalar ungerfar 12,000 skr om aret vilket kan lata mycket men det finns de som betalar 20-dubbla det!
Det som retar mig lite:
-> Langa dagar mellan 9-15 och dessutom ganska mycket laxor. Tycker de borde kunna lara barnen vad de behover under de sex timmar de har I skolan!
-> Vi blir starkt uppmuntrade att lamna vid grinden I stallet for att ga in till klassrummet sa alltsa tvartemot vad nagon ovan sa om Sverige!
-> Inga lekredskap / gungar etc pa skolgarden. Enbart ?spring? och boll lekar.
-> Stora klasser (25 barn I sonens klass)
-> Otroligt tunga vaskor som ska slapas fram och tillbaka av barnen sjalva (man maste anvanda skolans ryggsack som ar betydligt storre an vanliga ryggsackar).
-> Forvantas att foraldrar ska kunna engagera sig dagtid: Idag har de ?swimming carnival? och det borjades sura lite nar jag sa att jag och min man maste jobba och inte kan komma och titta. Dessutom forvantas mammor (ja, bara mammor!!) att jobba I matbespisningen ett par ganger varje termin.
-> ALLT kostar pengar eller maste tas med hemifran. Man far kopa eget klister, egna horlurar, ta med egen lunch, ta med egen ?lag vast? till sport arrangemang osv.
Det som ar bra:
-> Gillar skoluniform av olika anledningar.
-> Valdigt strukturerad (kankse lite ?strikt?) verksamhet. Varje morgon ska hela skolan radas upp I klassled (assembly) och saga god morgonen till rektorn som sedan pratar om vad som vantas under dagen. Har aldrig stannat till slutet men antar att de aven ber nagon bon. Valdigt markligt att skada 300 barn I yngre skolaldern som sitter knapp tysta som sma ljus
Har fortfarande inte bestamt mig vad jag tycker om ?Time Out? stolen I hornet for olydiga barn eller systemet med varningskort. Nar man fatt det tredje och roda kortet far man ga upp till rektorn! Dessutom har de poangsystem som belonging. Efter tio klistermarken far barnen valja mellan ?hemliga ladan?, 10 min pa datorn, 10 minuter fri lek eller att byta bank for att sitta bredvid en kompis (de flyttar annars bank varje vecka).