• Swipter

Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?

Jag har en son på 2,5 år och en på 2,5 månader. Stor går på förskolan tis, ons, tors mellan 9-14. Han älskar sin förskola och vill dit varje dag.
    Stora problem när pappan går på morgonen utan att ta med honom till förskolan måndagar och fredagar med andra ord.

Den härliga viljeåldern har gjort entré med och det är framför allt förmiddagarna som är ett problem. Vi går upp mellan 5-7 och sen vilar han (hade hoppats på att vi skulle skippat vilan vid det här laget men det går inte, han blir alldeles för trött om han inte får sova en stund på dagen) någon gång mellan 11-13 (ca 45 minuter lite beroende på dagsform osv).
    Stor blir såå uttråkad! Det blir bara bråk, skrik och tråk till all oändlighet. Lillebror mår inte heller bra eftersom han varken får äta i lugn och ro eller sova överhuvudtaget.
    Jag har köpt hem allt möjligt pyssel, försöker avleda, föreslår lego, "kanske du kan bjuda på kaffe?" "vill du hjälpa mig byta blöja" osv. Men han har tråkigt helt enkelt. Jag räcker inte, jag är tråkig oavsett vad jag gör. Han vill leka med andra barn. 

Visserligen bor vi i Göteborg, där man tycker att det borde finnas gott om saker att hitta på, men jag går bet. Försökte anmäla honom till dansgrupp men det var inte okej att ta med småsyskon och lillebror kan inte stannna hemma själv (uppenbart). Barnrytmiken var också stängd pga mammaledighet. Öppna förskolan Spira tycks alltid vara fullt (eller så har vi bara extrem otur varje gång vi kommer dit och sonen blir jättejättebesviken när vi får åka hem igen) och öppna förskolan Kåken funkar bara måndag eftermiddag (där är nästan alltid tomt när vi kommer?!).
    Alfons kulturhus, universeum osv öppnar inte förrän kl.10 och underlättar således inte den tiden heller. Urban bambino verkar inte vara särskilt populärt (?). Jag googlar och googlar efter saker att hitta på, men det enda jag hittar (som vi gör) är plikta eller lekparken i trädgårdsföreningen.

Vänner och familj befinner sig många mil härifrån så andra att umgås med finns ju inte heller.
    BVC anordnade en föräldrakurs som jag inte känner att jag behöver gå men som jag ju gärna hade velat vara med på för att få chans att träffa andra föräldrar - då schemalades den kl.13-14 torsdagar, så varken jag eller andra föräldralediga med syskon kommer att kunna delta. Försökte få en ändring men det gick inte.

Vad gör ni andra som är föräldralediga med syskon?  

• Svar på tråden Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?
  • Flickan och kråkan

Gå UT

Var hemma på heltid i 3,5 år med mina första två barn som det bara är 16 månader mellan. Vi tillbringade dagarna i Slottsskogen, åkte spårvagn runt staden till diverse lekplatser (vi utforskade lekplatsernas GBG . Universeum skaffade vi årskort till (det är ju bara du som behöver det - barnen går in gratis) och där var vi flera dagar i veckan. Stadsbiblioteket var vi också ofta på. Det finns ju rätt många ställen när man bor i Göteborg där det alltid finns barn. 

Nu har vi ett tredje barn som snart är 3 månader. Mellanpojken är 4,5 år och går i förskola som din äldsta. Vi har lite besvärligare att ta oss iväg på måndagar och fredagar så äldsta går förskoleklass och ska lämnas 8.30 och hämtas 13.10. Man hinner inte riktigt åka iväg någonstans. Vi bor i Mölndal.

• Swipter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-16 15:46:03 följande:
    Gå UT

Var hemma på heltid i 3,5 år med mina första två barn som det bara är 16 månader mellan. Vi tillbringade dagarna i Slottsskogen, åkte spårvagn runt staden till diverse lekplatser (vi utforskade lekplatsernas GBG . Universeum skaffade vi årskort till (det är ju bara du som behöver det - barnen går in gratis) och där var vi flera dagar i veckan. Stadsbiblioteket var vi också ofta på. Det finns ju rätt många ställen när man bor i Göteborg där det alltid finns barn. 

Nu har vi ett tredje barn som snart är 3 månader. Mellanpojken är 4,5 år och går i förskola som din äldsta. Vi har lite besvärligare att ta oss iväg på måndagar och fredagar så äldsta går förskoleklass och ska lämnas 8.30 och hämtas 13.10. Man hinner inte riktigt åka iväg någonstans. Vi bor i Mölndal.
    Självklart går vi ut, men lillebror gillar inte vagnen och dagar då det spöregnar är inte babybjörnen optimal. Där vi bor finns heller inga lekplatser så vi sparkar mest boll eller promenerar runt. 
    Plikta och den nya lekplatsen i trädgårdsföreningen är vi ofta och besöker, men lillebror äter varannan timme på dagarna (han sover hela nätterna eftersom han nära på inte sover något på dagarna så då behövs det ätas oftare på dagen) så det är svårt att hinna med så mycket däremellan (även om vi har med oss termosar och sånt så att vi ska kunna göra ersättning på plats).

Universeum öppnar som sagt först klockan 10 och är således inte till någon hjälp. På eftermiddagarna finns det gott om saker att hitta på, men vad gör man på förmiddagarna då det bråkas som mest?

Stadsbiblioteket är tyvärr stängt fram till januari tror jag, och det öppnar nog troligtvis inte förrän kl.10 då ändå.

När du skriver så, det finns många ställen där det finns barn...vilka ställen som jag inte nämnt talar du om då? Vi var på sjöfartsmuseet för där skulle det finnas en rolig lekplats, men som vanligt fick vi leka själva där eftersom det bara var två äldre barn där (ca 8 och 11).  
  • Alexi

Kan du försöka med fler ÖF? för jag hade det precis så där, skitjobbigt den dag i veckan min stora var ledig för hon var så extremt svår att sysselsätta (vilket har blivit väldigt mycket lättare nu ett par år senare, nu roar hon sig med egna lekar fantastiskt), det var supersvårt att vara ute längre stunder och tillgodose båda barnens behov. Men ÖF var underbart. Vi var där varje vecka. Just den vi var mest på var kyrkans ÖF men var också någon gång på kommunens. Fullt var det aldrig någonsin på dessa trots att det var jättemycket folk på framför allt kommunens. Gör det något att det är lite folk där? Bara att det är drösvis med nya leksaker har ju räckt för mina i den åldern.

• Swipter
    Alexi skrev 2013-09-16 16:04:01 följande:
    Kan du försöka med fler ÖF? för jag hade det precis så där, skitjobbigt den dag i veckan min stora var ledig för hon var så extremt svår att sysselsätta (vilket har blivit väldigt mycket lättare nu ett par år senare, nu roar hon sig med egna lekar fantastiskt), det var supersvårt att vara ute längre stunder och tillgodose båda barnens behov. Men ÖF var underbart. Vi var där varje vecka. Just den vi var mest på var kyrkans ÖF men var också någon gång på kommunens. Fullt var det aldrig någonsin på dessa trots att det var jättemycket folk på framför allt kommunens. Gör det något att det är lite folk där? Bara att det är drösvis med nya leksaker har ju räckt för mina i den åldern.
    Ja, ÖF känns som det perfekta (när det inte går att umgås med vänner som har barn), men jag vet inte om det finns fler ÖF i Göteborg? Kyrkan känns inte alls ok. Vi är inte troende och är inte medlemmar i svenska kyrkan. Barnen är inte heller döpta.
    Dessutom läste jag ett schema från en ÖF hos kyrkan där det ingick "bön och psalmsång".
    Aldrig i livet :o
  • Flickan och kråkan
    Swipter skrev 2013-09-16 15:54:32 följande:
    Självklart går vi ut, men lillebror gillar inte vagnen och dagar då det spöregnar är inte babybjörnen optimal. Där vi bor finns heller inga lekplatser så vi sparkar mest boll eller promenerar runt. 
    Plikta och den nya lekplatsen i trädgårdsföreningen är vi ofta och besöker, men lillebror äter varannan timme på dagarna (han sover hela nätterna eftersom han nära på inte sover något på dagarna så då behövs det ätas oftare på dagen) så det är svårt att hinna med så mycket däremellan (även om vi har med oss termosar och sånt så att vi ska kunna göra ersättning på plats).

Universeum öppnar som sagt först klockan 10 och är således inte till någon hjälp. På eftermiddagarna finns det gott om saker att hitta på, men vad gör man på förmiddagarna då det bråkas som mest?

Stadsbiblioteket är tyvärr stängt fram till januari tror jag, och det öppnar nog troligtvis inte förrän kl.10 då ändå.

När du skriver så, det finns många ställen där det finns barn...vilka ställen som jag inte nämnt talar du om då? Vi var på sjöfartsmuseet för där skulle det finnas en rolig lekplats, men som vanligt fick vi leka själva där eftersom det bara var två äldre barn där (ca 8 och 11).  
    Tänkte inte på att de var tiden före 10. Universeum tycker jag framför allt är suveränt. Alltid mycket barn där. Nu har jag ammat så matbiten har aldrig varit något bekymmer, men på universeum - på byggis - där finns det ju goda möjligheter att värma mat och liknande.

Ipad, läsa, bada (om ni har badkar). Brukar vara förlösande att stoppa ner ett gnälligt, uttråkat trotsmonster i badkaret - tar både tid och brukar vara uppskattat.

Finns ju fler föräldrar med barn hemma i Göteborg. Leta vänner här på forumet eller på hemmaföräldrar. 
  • Alexi
    Swipter skrev 2013-09-16 16:12:54 följande:
    Ja, ÖF känns som det perfekta (när det inte går att umgås med vänner som har barn), men jag vet inte om det finns fler ÖF i Göteborg? Kyrkan känns inte alls ok. Vi är inte troende och är inte medlemmar i svenska kyrkan. Barnen är inte heller döpta.
    Dessutom läste jag ett schema från en ÖF hos kyrkan där det ingick "bön och psalmsång".
    Men nej, jag blir helt ledsen av sådana fördomar, vår kyrkans ÖF är helt underbar och har fantastisk barnverksamhet. Absolut noll religion. Sångsamlingen tror jag inte innehåller en enda religiös sång men gör den det kan man ju hoppa över den delen. Själva ÖF-delen är ju bara lek och umgänge. Vår församling har massa bra verksamhet, föreläsningar i tex barnolycksfall, barnpsykologi och sånt på kvällstid, ÖF öppen tre timmar varje dag, verksamheter för olika åldrar. Ingen som över huvud taget frågar efter medlemskap i kyrkan eller någonting. Jag tror de ser det som att verka för samhället. 
  • Flickan och kråkan
    Swipter skrev 2013-09-16 16:12:54 följande:
    Det finns ju många ÖF i Göteborg och kyrkornas ÖF är olika. Den församling vi tillhör har ett ÖF som inte känns alls kyrklig. Nu var den rätt stor och vår äldsta trivdes inte där så vi gick till en mindre kommunal ÖF istället.
  • Swipter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-16 16:19:04 följande:
    Tänkte inte på att de var tiden före 10. Universeum tycker jag framför allt är suveränt. Alltid mycket barn där. Nu har jag ammat så matbiten har aldrig varit något bekymmer, men på universeum - på byggis - där finns det ju goda möjligheter att värma mat och liknande.

Ipad, läsa, bada (om ni har badkar). Brukar vara förlösande att stoppa ner ett gnälligt, uttråkat trotsmonster i badkaret - tar både tid och brukar vara uppskattat.

Finns ju fler föräldrar med barn hemma i Göteborg. Leta vänner här på forumet eller på hemmaföräldrar. 
    Ja, det är just det jag tänker med - det måste ju finnas fler föräldrar i Göteborg som är hemma med småsyskon och således också måste sysselsätta sig måndagar och fredagar. Vart håller alla hus? Är det verkligen så himla ovanligt att man inte har vänner och familj hos sig? Eller är det bara min stora kille som är uttråkad hemma? Trivs alla andra barn med att sitta hemma?

De dagarna han är på förskolan så tycker han ju att det är skönt att få leka i lugn och ro med sina saker, kanske se något netflix-avsnitt, pyssla eller spela något spel. Då har lillebror fått lite lugn och ro på dagen också och är på bättre humör så att jag bättre kan fördela min tid.

Ipad, pyssel, böcker och sånt har vi ju och det leker han med, men han har för mycket energi att göra slut på för att nöja sig med det.
    Bada var en jättebra idé! Tack! Jag har inte alls tänkt på det eftersom vi alltid badar barnen när vi är hemma båda två. Lite osäker på vart jag ska göra av lillebror under tiden, vågar inte ha honom hos mig då jag vill kunna rycka in när som. Storebror blir lätt sjövild i badkaret :) (Vår babysitter är en mamaroo. Vatten och el är sällan en bra idé :o) 
    Alexi skrev 2013-09-16 16:22:50 följande:
    Men nej, jag blir helt ledsen av sådana fördomar, vår kyrkans ÖF är helt underbar och har fantastisk barnverksamhet. Absolut noll religion. Sångsamlingen tror jag inte innehåller en enda religiös sång men gör den det kan man ju hoppa över den delen. Själva ÖF-delen är ju bara lek och umgänge. Vår församling har massa bra verksamhet, föreläsningar i tex barnolycksfall, barnpsykologi och sånt på kvällstid, ÖF öppen tre timmar varje dag, verksamheter för olika åldrar. Ingen som över huvud taget frågar efter medlemskap i kyrkan eller någonting. Jag tror de ser det som att verka för samhället. 
    Fast för mig känns det lika främmande som det skulle kännas att ta sina barn till satanistkyrka. För mig är all religion lika illa. Mest av allt tycker jag det känns illa att "utnyttja" deras tjänster när jag inte är medlem och således inte betalar för dom :/
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-16 16:27:03 följande:
    Det finns ju många ÖF i Göteborg och kyrkornas ÖF är olika. Den församling vi tillhör har ett ÖF som inte känns alls kyrklig. Nu var den rätt stor och vår äldsta trivdes inte där så vi gick till en mindre kommunal ÖF istället.
    Finns det ÖF i Mölndal som inte tillhör kyrkan? Och får man besöka den även om man inte är Mölndalsbo i så fall?

• elyse

Kan du inte ta bussen/spårvagnen/bilen till en lekpark, då?

• Swipter
    elyse skrev 2013-09-16 19:04:21 följande:
    Kan du inte ta bussen/spårvagnen/bilen till en lekpark, då?
    Jo, det skriver jag flera gånger att vi gör. Plikta är en stor lekplats och så även den i trädgårdsföreningen. 
    Förutom det är vi ute i området där vi bor och sparkar boll, kastar frisbee, ritar hopphagar osv. Men det kommer allt mer regniga dagar och lillebror gillar som sagt inte vagnen, speciellt inte när man har regnskyddet på.  
Svar på tråden Föräldralediga med syskon - vad hittar ni på?