• Anonym (:()

Springmask!!!!!!!!!

Upptäckte en mask på min dotter igår! Jag ville självdö och har varit vaken hela natten. Sedan kl 7 imorse går tvättmaskinen och dammsugaren. Hur noga är det?? Borde jag tex torka ur besicklådan?? Jag menar barnen har ju varit där med sina fingrar?!

• Svar på tråden Springmask!!!!!!!!!
    Mineralvatten skrev 2013-09-17 16:28:38 följande:

Lugn nu ts!
    Stress är aldrig bra!
    ¨Tvätta sängkläder etc och städa av lägenheten och se till att ni byter pyjamas varje kväll. 

Nej men i en sådan här situation kan det inte hjälpas. Jag mår så psykiskt dåligt över detta. Nu har vi det ju redan så det kan ju inte hjälpas men den enorma rädslan ligger i att nu vara fast i det, att få det fler gånger.

Nu är tvättmaskinen klar igen, woho!!

Om vi har tur så kanske vi klarat oss hyfsat bra. En moster berättade att när dom upptäckte det på mina kusiner så hade alla barnen haft 6-10 maskar varje kväll dom kollat i flera kvällar.

Än så länge är det bara en av tre barn som haft och hon hade en synlig mask då. Medicin direkt igår morse och igår såg vi ingen mask på någon. Hoppas dom håller sig undan ikväll också. Visst har väl alla förmodligen ägginvasion ändå men det känns som det kan vara av den lindriga sorten när man inte ser så många masläggande maskar va? Vi har kollat sent på kvällen/natten då dom sovit under varmt täcke i flera timmar.

I tisdagsmorse tog vi medicinen och trots att alla barnen bajsat flera gånger så har ingen bajsat rött ännu?! Betyder det att medicinen inte fingerat, att det inte gått henom kroppen som den ska? Kan den gå genom utan att det behöver bli så rött? Fan imorgon hade jag verkligen behövt jobba men vill ju inte lämna dom innan dom bajjat det röda.

• Marina80
    Anonym (:() skrev 2013-09-17 12:11:19 följande:
    Jo jag har fixat vanquin som vi alla tagit och dessutom panikringt BVC som skrev ut Vermox som vi också tagit. Sen tänker jag inte vänta 2 veckor innan vi tar vanquin igen utan det blir om en vecka och sedan ytterligare en gång efter det. Har snart tvättat 6 maskiner med sängkläder, täcken, överkast mm. När tvätten är klar tar jag städningen. Barnen blir hemma både idag, onsdag och torsdag än fast det faktiskt står på både 1177 och vårdguiden att dom inte behöver vara hemma alls men man ska informera skola och dagis vilket jag såklart gjort.

Det gör ingen nytta att ta det tidigare snarare tvärtom. Det har med maskens levnadscykel att göra. Blanda inte heller två preparat innan det är nödvändigt. Risken är att maskarna utvecklar resistans mot maskmedel i det långa loppet.

Vad du kan göra är att införskaffa en liten ångmaskin (finns att köpa på tex siba). Då kan du ånga bort äggen (dvs ta död på äggen) även på svåråtkomliga ställen. En stor fördel är att man får det väldigt rent

Har du avmaskat alla i familjen? Det skall man helst göra.

Det är inte alltid avföringen blir röd.
  • LillGris

Ts, lugn. Andas. Det är inte farligt. Det absolut vanligaste är att man blir av med dem så länge man byter lakan och städar. Du behöver liksom inte få panik. Och att ta medicinen tätare än rekommenderat är bara dumt, tanken är ju att du ska få ihjäl de maskar som kläcks ur äggen innan de hinner lägga nya.

Marina80 skrev 2013-09-19 07:44:04 följande:

Det gör ingen nytta att ta det tidigare snarare tvärtom. Det har med maskens levnadscykel att göra. Blanda inte heller två preparat innan det är nödvändigt. Risken är att maskarna utvecklar resistans mot maskmedel i det långa loppet.

Vad du kan göra är att införskaffa en liten ångmaskin (finns att köpa på tex siba). Då kan du ånga bort äggen (dvs ta död på äggen) även på svåråtkomliga ställen. En stor fördel är att man får det väldigt rent smile2.gif

Har du avmaskat alla i familjen? Det skall man helst göra.

Det är inte alltid avföringen blir röd.
    Ja absolut, alla är avmaskade.

Men måste man ägna 2 dagar åt att ånga varendaste litet skrymsle man har i hela kåken då?

Ok jag ska väl försöka stå ochvut vänta två veckor innan nästa medicindos då :( Men om vi säger att den dödat alla maskar nu och bara äggen är kvar, tänk om de äggen lades för en vecka sedan??! Då kläcks dom ju redan om knappt en vecka. Hinner då inte DEN LARVEN i sin tur lägga nya ägg som finns kvar efter andra dosen Vanquin??! Hänger ni med?

Måste jag fortsätta tvätta alla lakan dagligen ända tills dess vi tagit andra dosen?

• Marina80
    Anonym (:() skrev 2013-09-19 07:55:46 följande:
    Ja absolut, alla är avmaskade.

Men måste man ägna 2 dagar åt att ånga varendaste litet skrymsle man har i hela kåken då?

Nej det måste man inte. Men det kanske känns bättre för dig? Ånga är ett effektivt sätt att ta död på äggen.

Däremot skall du inte avmaska tidigare än rekommenderat. Det gör ingen nytta alls. Snarare tvärtom. Det blir inte så effektivt och du riskerar att behöva göra om det.

Däremot ibland kan man behöva ta en omgång till och då ibland behöva byta medel.

Det beror på att de olika stammarna är olika känsliga för de olika preparaten.
  • Marina80
    Anonym (:() skrev 2013-09-19 08:47:18 följande:
    Ok jag ska väl försöka stå ochvut vänta två veckor innan nästa medicindos då :( Men om vi säger att den dödat alla maskar nu och bara äggen är kvar, tänk om de äggen lades för en vecka sedan??! Då kläcks dom ju redan om knappt en vecka. Hinner då inte DEN LARVEN i sin tur lägga nya ägg som finns kvar efter andra dosen Vanquin??! Hänger ni med?

Måste jag fortsätta tvätta alla lakan dagligen ända tills dess vi tagit andra dosen?

Springmaskens levnadscykel är lång att skriva om. Men om du googlar på det så finns det en massa bra skrivet.

Om du vet hur fienden lever och fungerar så vet du hur du skall bekämpa den. Förhoppningsvis blir du också mindre orolig. Kunskap är makt.

Oftast räcker det om man koncentrerar sig på sängkläder, badrummet och underkläder. Har tex barnet blöja så har spridningen varit minimal.
    Marina80 skrev 2013-09-19 08:54:58 följande:

Springmaskens levnadscykel är lång att skriva om. Men om du googlar på det så finns det en massa bra skrivet.

Om du vet hur fienden lever och fungerar så vet du hur du skall bekämpa den. Förhoppningsvis blir du också mindre orolig. Kunskap är makt.

Oftast räcker det om man koncentrerar sig på sängkläder, badrummet och underkläder. Har tex barnet blöja så har spridningen varit minimal.
    Jag har försökt googla fram men hittar inget glasklart om levnadscykeln, om NÄR en larv kan börja lägga egna ägg. För om det kläcks larver om en vecka men som kanske inte kan börja lägga ägg försen om TVÅ veckor som borde ju andra dosen vanquin hinna döda den larven först emn jag hittar det inte svart på vitt

Hittils har jag bytt och tvättat alla sänglakan varje dag, dock endast lakanen och inte påslakan och örngott?! Alla i familjen sover med åtsittande  byxor på natten som på morgonen läggs i en påse tillsammans med underkläderna man sovit i och tvättas upp direkt. Alla rumpor tvättas i duschen med flytande tvål varje morgon. I badrummen blir alla toaletter torkade med sprit dagligen och golvet skurat med klorin dagligen. 
Svar på tråden Springmask!!!!!!!!!