• Zandra0711

Vid vilken ålder hade ni lämnat era barn hemma själva 1 timme på morgonen?

Som rubriken lyder, vid vilken ålder hade ni lämnat barnen ensamma hemma 1tim på morgonen? Alltså, du väcker dem och gör frukost sedan åker du till jobbet innan din sambo kommer hem efter 1tim från sitt jobb.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder hade ni lämnat era barn hemma själva 1 timme på morgonen?
  • Mother of 4

Våra hade nog klarat det från 5-6 års ålder. Men de är väldigt rediga ungar. Har åkt på affären utan de i den åldern och det har funkat kanon.

• Sisisisi

Äldsta sonen började vara ensam 20-30 min när han var sex år. Vid sju var han hemma drygt 1 timme själv. Nu är han åtta och är gärna hemma halva dagen själv.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Lena

Sex år känns rimligt. Min femåring skulle klara det nu.

• studentbruttan29

runt 8-9 år men då räknar jag in alla risker som skulle kunna hända (att pappan inte kommer hem, det börjar brinna, han gör sig illa eller nåt liknande). Min 8-åring vet vad han ska göra i dessa situationer.

• Lilla kakan
    studentbruttan29 skrev 2013-09-17 10:25:58 följande:
    runt 8-9 år men då räknar jag in alla risker som skulle kunna hända (att pappan inte kommer hem, det börjar brinna, han gör sig illa eller nåt liknande). Min 8-åring vet vad han ska göra i dessa situationer.
    Resonerar som dig, typ 8 år.
  • Mälaröbo

Min 9-åring har precis fått nyckel för att gå hem en timme före oss från fritids. Hade kunnat låta honom vara ensam hemma från kanske 6år, men han har inte velat/vågat.

• Mrs Green

Från 6-7 år ungefär om det inte är ett krav att hon ska göra sig i ordning under tiden för att gå till skolan så fort pappa kommer hem... Min dotter är 8 år nu och har fortfarande svårt att göra saker snabbt och effektivt på morgonen, så hade jag gjort frukost och lämnat henne en timme så hade hon säkert ätit upp frukosten men sen börjat göra något annat än att klä på sig och borsta tänderna.

• cosinus

Sonen som är 7 hade fixat det nu, dottern som är 9 hade klarat det tidigare så från 6 år säger jag på henne.

Nu som 9-åring skulle hon fixa att jag åkte till jobbet och hon gjorde sig helt iordning, låste och cyklade till skolan.

• Queenie70

Beror på barnets mognad, men inte tidigare än 7-8. Att se flera säga att deras femåringar skulle klara det galant får ju en att förlora hoppet om mänskligheten. Hur dum får man bli? Visst mognar barn lite olika, men så jävla enorma skillnader är det inte. Det handlar inte om att klara av att ta på sig skorna eller kunna titta på klockan utan hur man hanterar det oväntade, hur man klarar av om nåt INTE går som det var tänkt. Lämnar man en femåring ensam hemma en timme är man inte klok i huvudet. Punkt.

Svar på tråden Vid vilken ålder hade ni lämnat era barn hemma själva 1 timme på morgonen?