• puss

LIGOR som tigger/spelar dragspel

Ofta säger folk att de inte ger pengar till tiggare för att de är med i ligor.
    Jag fattar inte. Vad spelar det för roll? Är det bättre att ge pengar till nån som kör helt solo?
    Ska man ut på tiggarturne är det ju klart smartare att åka flera?

Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Svar på tråden LIGOR som tigger/spelar dragspel
  • jaghopparhögt
    Digestive skrev 2013-09-19 20:02:58 följande:
    Romer kallas i folkmun för zigenare, om det kanske ger bättre förståelse i sak och att det handlar om en folkgrupp som både främst, uttalat och efter egen vilja - lever totalt nomadiskt och statslöst. Så ja, det menas att romer inte har medlemskap i något land som folkgrupp och med undantag som bekräftar regeln.

Dm flesta tiggarna är väl rumäner?
  • Digestive
    jaghopparhögt skrev 2013-09-19 20:13:40 följande:
    Dm flesta tiggarna är väl rumäner?
    Mycket möjligt men frågan ställs till fel skribent.
  • Foxtrott

Jag fattar heller inte riktigt poängen med  argumentet mot att ge något till tiggare är att tiggaren då kan leva på det. Jag har alltid utgått ifrån att kunna leva på pengarna är  själva poängen med att tigga.

För mig personligen hade det känts aningens mer besvärande att behöva hoppa över ihjälsvultna människor (romer, rumäner eller vilken stats medborgare eller folkgrupp de än nu är) på trottoaren än att emellanåt stoppa lite växel i en plastmugg.

• MrsPenn

Precis. Digestive vet inte vad hen pratar om. Det är DERAS EGEN STAT som ska stå för fiolerna.

jaghopparhögt skrev 2013-09-19 19:36:24 följande:
    Men de är ju inte statslösa, de är ju medborgare i olika länder.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn

... ... Och det är tack vare sina antihjältar som du som de fortsätter komm hit och tigga...

Foxtrott skrev 2013-09-19 20:40:24 följande:
    Jag fattar heller inte riktigt poängen med  argumentet mot att ge något till tiggare är att tiggaren då kan leva på det. Jag har alltid utgått ifrån att kunna leva på pengarna är  själva poängen med att tigga. För mig personligen hade det känts aningens mer besvärande att behöva hoppa över ihjälsvultna människor (romer, rumäner eller vilken stats medborgare eller folkgrupp de än nu är) på trottoaren än att emellanåt stoppa lite växel i en plastmugg.

• Foxtrott
    MrsPenn skrev 2013-09-19 20:51:31 följande:
    ... ... Och det är tack vare sina antihjältar som du som de fortsätter komm hit och tigga...
    Du är ung och har rest mycket sparsamt i världen va?
  • MrsPenn

Haha, quite the contrary, old chap! Jag har sett samma sorts "tiggare" i Venedig, London, Örebro, Köpenhamn, Stockholm, Spanien, södra Sverige etc. Det är sparsamt med dem i Nederländerna, Bryssel och Paris, hårdare lagar där?

Foxtrott skrev 2013-09-19 20:53:51 följande:
    Du är ung och har rest mycket sparsamt i världen va?

• Foxtrott
    MrsPenn skrev 2013-09-19 20:58:40 följande:
    Haha, quite the contrary, old chap! Jag har sett samma sorts "tiggare" i Venedig, London, Örebro, Köpenhamn, Stockholm, Spanien, södra Sverige etc. Det är sparsamt med dem i Nederländerna, Bryssel och Paris, hårdare lagar där?
    "tiggare"?
  • Andersson9999
    puss skrev 2013-09-19 20:31:13 följande:
    Vad är din poäng?
    Du frågade efter de som tiggde, där har du ett exempel..Där drog de in 800 kr skattefritt. 
Svar på tråden LIGOR som tigger/spelar dragspel