• Legewiel

Utvisa invandrare som begår brott?

Nu har jag läst så många trådar och artiklar om detta att jag helt enkelt inte kan hålla mig mera. VARFÖR är vi så mesiga i Finland/Sverige?

Ett exempel: Just nu pågår i Finland en diskussion om vad man ska göra med det ungdomsgäng som i över ett års tid hotat och terroriserat, våldtagit, misshandlat och rånat invånare i Helsingforstrakten. De är alla utlänningar och har endast uppehållstillstånd, inte asyl här (somaliska ungdomar). Många försök med samtal med polis, kurator och representanter för det Somaliska Förbundet har gjorts, men det har inte blivit bättre. Det är frågan om ett 20-tal ungdomar, som alla är för unga för fängelse.

Nå, för ett par veckor sedan sa polisen att ca 10 st som anses vara ledarna i gänget skulle kunna utvisas tillbaka till Somalia om utlänningsverket tar tag i saken. Genast blir det protester! "åh nej, det sabbar ju all vår verksamhet, vi som precis fått kontakt med dehär ungdomarna" säger det Somaliska Förbundet och föreslår att dessa ungdomar istället skickas till Somalia på begränsad tid för att lära sig respekt och sånt. Föräldrarna får tydligen inte fason på dem. Folk anser att det är fel att utvisa ungdomar till länder som inte är säkra (eh? nyss var det ju okej att skicka dem dit ett tag). Polisen kontrar med att det aktuella området i Somalia visst är säkert, och ifrågasätter varför somalier då reser dit på semester om det nu inte skulle vara säkert.

Jag säger bara herregud! VARFÖR ska vi ta hit folk som begår brott, förstör för andra invånare (skapar fördomar) och får våra skattepengar?? Är det inte rimligt att begära att om de får komma hit, ska de i allafall acceptera våra lagar?

Detta var bara ett exempel, kan ju säga att Finlands fängelser är överfulla med ryssar, estländare och romer som kommer hit och begår brott för att straffen är så låga här och fängelserna mest som hotell...mycket värre i deras hemländer. Varför accepterar vi detta?? Varför inte kasta ut dem genast och låta dem veta att de förverkat sin rätt att någonsin få komma hit igen om de begår ett brott?

För att få medborgarskap måste du ha levt oklanderligt i 5 år (fortkörningsböter räknas nog inte), så dessa människor har ju hursomhelst förlorat rätten till finskt medborgarskap. Alltså har de inget här att göra, ut med dem!

Någon som har tankar kring detta eller kan förklara för mig hur f*n detta kan tillåtas...?

• Svar på tråden Utvisa invandrare som begår brott?
  • Bonanza

Kan vi inte utvisa de svenskar som begår brott också då eller? Eller är brott värre om det begås av en invandrare?

• noClue

Självklart är inte brotten värre för att det begås av en invandrare. Men jag förstår tankegången och är nog beredd att hålla med TS om detta. Sen tycker jag för övrigt att alla straff skall bli hårdare. (självklart för både svenskar och invandrare)

• Mrs Moneybags

Men Legewiel, folk blir faktiskt utvisade när de begått brott...
    Det händer hela tiden och jag tycker att det är helt rätt - det tror jag de flesta gör.
    De som inte blir utvisade har redan svenskt medborgarskap.
    Jag vet inte hur det är i Finland beträffande det fall du pratade om med de somaliska ungdomarna.

• Epitel

Men vilka gäller det här då? Bara dom som inte har svenskt medborgarskap? Eller gäller det även invandrare som fått medborgarskap? Det du föreslår är grov segregering och är verkligen inte lösningen på problemen.

Väldigt mycket med vår invandrarpolitik behöver ses över det håller jag med om men absolut inte något så drastiskt som att kasta ut alla som inte håller måttet.

• fipa2

Jag håller med TS...
    Bonanza, jag skulle gärna utvisa finska fångar från Finland också, men inget annat land vill väl ha vårt pack? Jag är inte rasist eller främlingsfientlig, det handlar inte om det. Jag förstår bara inte varför vi ska välkomna folk hit, som gör andra människor illa? Om de inte kan bete sig väl så kan de åka hem igen. Folk som beter sig bra kan gärna få stanna, många har en hel del att bidra med dessutom. Men de kriminella? Nej tack.

• cotton

Håller med dig Fipa.
    Inget land vill väl ha grova våldsbrottslingar...

• Legewiel

Bonanza och Epitel: Nej man kan inte utvisa människor som har medborgarskap i landet, eftersom det är ett lands skyldighet att ta hand om sina medborgare.

Men, att få medborgarskap i ett land är en lång process. Jag tycker det minsta man kan begära är att folk ska leva efter våra lagar under den tiden. Jag förstår inte denhär attityden att det är sååå synd om folk som kommer hit, vi måste hjälpa dem och sen tackar de oss genom att våldta och misshandla unga tjejer i våra parker... Det gör mig förbannad helt enkelt.

För att förtydliga; diskussionen gäller enbart folk som kommit till vårt land från ett annat, och inte har medborgarskap eller asyl utan enbart uppehållstillstånd.

• Jag älskar Flora

Håller med dig fipa2!

Tar ett land emot asylsökande eller ger någon uppehållstillstånd är det f*n inte för mycket begärt av utlänningarna att de håller sig på mattan och följer lagar och regler!

Och behagar de inte göra det så - ut med dem på stubinen. Tack & adjö.

Och givetvis skall även svenska kriminella få hårdare straff. Det mjäkas allt för mycket i detta land (och säkert i Finland med). Det är skamligt!!!

Svar på tråden Utvisa invandrare som begår brott?