• Legewiel

Utvisa invandrare som begår brott?

Nu har jag läst så många trådar och artiklar om detta att jag helt enkelt inte kan hålla mig mera. VARFÖR är vi så mesiga i Finland/Sverige?

Ett exempel: Just nu pågår i Finland en diskussion om vad man ska göra med det ungdomsgäng som i över ett års tid hotat och terroriserat, våldtagit, misshandlat och rånat invånare i Helsingforstrakten. De är alla utlänningar och har endast uppehållstillstånd, inte asyl här (somaliska ungdomar). Många försök med samtal med polis, kurator och representanter för det Somaliska Förbundet har gjorts, men det har inte blivit bättre. Det är frågan om ett 20-tal ungdomar, som alla är för unga för fängelse.

Nå, för ett par veckor sedan sa polisen att ca 10 st som anses vara ledarna i gänget skulle kunna utvisas tillbaka till Somalia om utlänningsverket tar tag i saken. Genast blir det protester! "åh nej, det sabbar ju all vår verksamhet, vi som precis fått kontakt med dehär ungdomarna" säger det Somaliska Förbundet och föreslår att dessa ungdomar istället skickas till Somalia på begränsad tid för att lära sig respekt och sånt. Föräldrarna får tydligen inte fason på dem. Folk anser att det är fel att utvisa ungdomar till länder som inte är säkra (eh? nyss var det ju okej att skicka dem dit ett tag). Polisen kontrar med att det aktuella området i Somalia visst är säkert, och ifrågasätter varför somalier då reser dit på semester om det nu inte skulle vara säkert.

Jag säger bara herregud! VARFÖR ska vi ta hit folk som begår brott, förstör för andra invånare (skapar fördomar) och får våra skattepengar?? Är det inte rimligt att begära att om de får komma hit, ska de i allafall acceptera våra lagar?

Detta var bara ett exempel, kan ju säga att Finlands fängelser är överfulla med ryssar, estländare och romer som kommer hit och begår brott för att straffen är så låga här och fängelserna mest som hotell...mycket värre i deras hemländer. Varför accepterar vi detta?? Varför inte kasta ut dem genast och låta dem veta att de förverkat sin rätt att någonsin få komma hit igen om de begår ett brott?

För att få medborgarskap måste du ha levt oklanderligt i 5 år (fortkörningsböter räknas nog inte), så dessa människor har ju hursomhelst förlorat rätten till finskt medborgarskap. Alltså har de inget här att göra, ut med dem!

Någon som har tankar kring detta eller kan förklara för mig hur f*n detta kan tillåtas...?

• Svar på tråden Utvisa invandrare som begår brott?
  • Jag05

Ja, man har ju hört att det finns personer som döms till utvisning efter avtjänat straff så möjligheten finns ju onekligen. Jag tycker dock att det automatiskt ska bli utvisning om man begår allvarliga brott, inte bara i vissa fall.

• frulan

Sticker in en parentes här...
    Om man inte har fått uppehållstillstånd eller dylikt (t ex asylsökande) så avvisas man, har man tillstånd så utvisas man.
    Kanske inte spelar så stor roll men ändå...

• maddiz

Jag tycker så här, dom som sköter sig, kan stanna kvar, resterande våldtäktsmän och div kriminella tokar kan dom skicka hem.

• amasonas

Intressant tråd.

Jag anser som många andra på tråden att man bör AVISAS Om man begår brott i ett land som man söker uppehållstillstånd i men någonstans måste man ju dra linjen & jag anser att det är när man döms till fängelse. Att skicka hem någon för te x en parkeringsbot funkar ju inte..

De med svenskt medborgarskap & då menar jag alla! "nysvenskar" & alla andra, är ju sveriges huvudvärk att ta hand om, skulle glädjeligen skicka iväg ALLA våldtäksmän, mördare & dyl men det går ju inte, jag menar vart ska vi skicka dem?, till Fy-&-skäms ön?!:)

jag anser även (som många andra) att sverige är alldeles för mesiga med sina strafflängder! Jag menar..det är värre att vara ekobrottsling idag än att våldta små barn!!! Helt sanslöst!!

Jag vet att det finns en hel del fall där man även avisas efter man suttit av sitt straff men tycker att det borde vara standard. Det är jättesynd om vissa invandrare med tanke på vad de fått uppleva tidigare i sina hemländer, nåt som jag som född svenskt aldrig ens kan föreställa mig MEN det ursäktar inte att man mördar, rånar & våldtar!!

Nu har jag sagt vad tycker:) !

• Änglamark

Som de flesta vet kostar invandring en hel del pengar, och kriminalvården kostar också en hel del pengar. Varför då slösa bort pengar på att låta invandrade banditer stanna om de bara kommer att tillbringa tiden i Sverige (eller Finland) genom att åka ut och in ur fängelset?

Det är inte värre om ett brått begås av en invandrade istället för en svensk, men Sverige kan INTE leka världssamvete och försöka återanpassa ALLA kriminella till samhället. Det är illa nog att svenskar begår brott, men det är på något sätt VÅRT ansvar att se till att de återanpassas till samhället så gott det går. Men man kan inte begära att vi även ska försöka hjälpa kriminella invandrare bara för att det är synd om dem. Det finns det varken pengar eller resurser till. Nu tycker jag inte det ska behöva sägas, men jag är absolut inte rasist, men anser inte att Sverge KAN ta emot ALLA människor, bra och dåliga med tanke på att vi är ett relativt litet land. Därför blir man tvingad att välja vilka man vill ska stanna här. Och då anser jag att de som inte kan hålla sig om rätt sidan av lagen ska utvisas med omedelbar verkan.

Jag lägger hellre mina skattepengar på flyktingar/invandrare som SKÖTER SIG än de som inte gör det. Det finns MASSOR med ickesvenskar som är helt underbara på alla sätt och vis, och som gör sitt bästa för att anpassa sig till vårt land och som jobbar och sliter för brödfödan, och det är DE man ska värna om. Inte de kriminella!

Oavsett hur mycket man skulle vilja går det inte att ta hit alla som vill komma, och därför måste man välja vilka man vill ha här. Och de som begår brott är i mitt tycke inte förtjänade att stanna här, medan de som sköter sig absolut har all rätt i världen att vara här.

Att vi har kriminella svenskar är illa nog, men det rättfärdigar inte att låta invandrade kriminella stanna!

Det vi inte får glömma är att det förmodligen är ickesvenskarna själva som skulle bli gladast över att kriminella ickesvenskar skickas hem, eftersom den lilla klicken banditer får de hederliga ickesvenskarna att se dåliga ut.

• Legewiel

Oj, roligt med många kommentarer! Kommenterar från början.

Blomstrande; nej, fortkörning en gång tycker jag inte berättigar till utvisning eftersom det faktiskt kan ske i misstag någon gång. Däremot kanske upprepade gånger...
    Brott som våldtäkt och rån är det nolltolerans på för mig.

Puss: invandrare med dubbla medborgarskap är medborgare i det aktuella landet, dem kan vi inte kasta ut. De har endera fötts här, eller redan fått sin ansökan om medborgarskap godkänd. Av samma anledning kan vi inte kasta ut svenskar/finnar som begår brott, vart skulle de skickas? Som jag skrev, ett land har skyldighet att ta hand om sina medborgare.
    Dina argument gäller alltså inte i just denhär diskussionen.

Råttan Rut: Jag antar att det finns en sådan lag i Finland också (vet inte), men varför sker inte utvisningar oftare från både Finland och Sverige då? Är det för att brotten inte är tillräckligt grova? Som sagt är jag för sgs nolltolerans. Varför sitter de i fängelse här (rena lyxen) och utvisas sen, istället för att kastas ut genast och tvingas sitta i fängelse i sitt hemland? Det finns sätt att garantera att de sitter kvar där.

Isisisis; Lider med dig

En annan sak som också hör till debatten; senast igår skedde det ett beväpnat rån i Helsingfors, en estnisk liga slog till mot en guldsmedsaffär. Polisen är uppgivna, om de ens lyckas få fast rånarna är de ändå ute efter max ett år och gör samma brott igen. Detta är alltså ester, utan rätt att befinna sig i Finland. Jag förstår inte, varför nekas de inte inträde? Är det detta som är meningen med EU, att brottslingar fritt ska kunna resa in i andra länder? *skakar på huvudet*

Roligt att se att det är många som håller med mig, fast alla åsikter är intressanta

• AHöst

Me om de utvisas, vad ar det sa dom sager att de far ett straff dar savida det inte finns ett avtal med hemlandet?

• Legewiel

De flesta länder har väl såna avtal? Finns väl bara något fåtal länder som har valt att inte ha diplomatiska relationer med andra länder? Tex. om du blir fast för narkotikabrott i Thailand, och döms till livstids fängelse kan nog myndigheterna försöka få hem dig, men du får avtjäna ditt straff hemma i enlighet med Thailands lagar...

• Sopheia

"Tar ett land emot asylsökande eller ger någon uppehållstillstånd är det f*n inte för mycket begärt av utlänningarna att de håller sig på mattan och följer lagar och regler"

Jo, förvisso, men man skulle också kunna säga;

Betalar ett land bidrag (föräldrapenning, barnbidrag osv), ger gratis sjukvård och skyddnät till någon är det för f*n inte mycket begärt av folk att de håller sig på mattan och följer lagar och regler.

Asylsökande som begår brott blir oftast utvisade, de som fått medborgarskap är precis lika svenska som vem som helst, så om vi ska utvisa de utlandsfödda svenskar med medborgarskap som de brott bör vi ju följdaktligen utvisa även svenskfödda som begår brott, för konsekvensens skull. Ut med dem bara, och låt nån annan ta hand om de människor vi inte vill ha, eller?

• fipa2

Sopheia, om du alls hade läst tråden hade du kanske sett att det redan tagits upp. Problemet är ju det, att även om man VILL utvisa landets medborgare som begått brott (både svenska/finska och invandrare) så kan man inte tvinga nåt annat land ta emot dem. Om de är våra medborgare så har vi ansvaret att ta hand om dem. Men de som inte är medborgare än, varför ska de få stanna kvar om de inte beter sig bra? Då kan de åka till sitt hemland, för varför ska vi ta emot brottslingar från andra länder när vi inte tvingar våra egna brottslingar på nån annan heller?

Svar på tråden Utvisa invandrare som begår brott?