Utvisa invandrare som begår brott?
Nu har jag läst så många trådar och artiklar om detta att jag helt enkelt inte kan hålla mig mera. VARFÖR är vi så mesiga i Finland/Sverige?
Ett exempel: Just nu pågår i Finland en diskussion om vad man ska göra med det ungdomsgäng som i över ett års tid hotat och terroriserat, våldtagit, misshandlat och rånat invånare i Helsingforstrakten. De är alla utlänningar och har endast uppehållstillstånd, inte asyl här (somaliska ungdomar). Många försök med samtal med polis, kurator och representanter för det Somaliska Förbundet har gjorts, men det har inte blivit bättre. Det är frågan om ett 20-tal ungdomar, som alla är för unga för fängelse.
Nå, för ett par veckor sedan sa polisen att ca 10 st som anses vara ledarna i gänget skulle kunna utvisas tillbaka till Somalia om utlänningsverket tar tag i saken. Genast blir det protester! "åh nej, det sabbar ju all vår verksamhet, vi som precis fått kontakt med dehär ungdomarna" säger det Somaliska Förbundet och föreslår att dessa ungdomar istället skickas till Somalia på begränsad tid för att lära sig respekt och sånt. Föräldrarna får tydligen inte fason på dem. Folk anser att det är fel att utvisa ungdomar till länder som inte är säkra (eh? nyss var det ju okej att skicka dem dit ett tag). Polisen kontrar med att det aktuella området i Somalia visst är säkert, och ifrågasätter varför somalier då reser dit på semester om det nu inte skulle vara säkert.
Jag säger bara herregud! VARFÖR ska vi ta hit folk som begår brott, förstör för andra invånare (skapar fördomar) och får våra skattepengar?? Är det inte rimligt att begära att om de får komma hit, ska de i allafall acceptera våra lagar?
Detta var bara ett exempel, kan ju säga att Finlands fängelser är överfulla med ryssar, estländare och romer som kommer hit och begår brott för att straffen är så låga här och fängelserna mest som hotell...mycket värre i deras hemländer. Varför accepterar vi detta?? Varför inte kasta ut dem genast och låta dem veta att de förverkat sin rätt att någonsin få komma hit igen om de begår ett brott?
För att få medborgarskap måste du ha levt oklanderligt i 5 år (fortkörningsböter räknas nog inte), så dessa människor har ju hursomhelst förlorat rätten till finskt medborgarskap. Alltså har de inget här att göra, ut med dem!
Någon som har tankar kring detta eller kan förklara för mig hur f*n detta kan tillåtas...?