• cupiditas

    Örondroppar, ska det kännas såhär?

    Fick terracortril örondroppar utskrivet och ska använda det i några dagar, men det känns så obehagligt. Dropparna ger lock för öronen på ett otäckt vis, de sätter sig liksom i hörselgången och blockerar och det känns bara så himla obehagligt. Även när jag reser mig upp sedan och skakar på huvudet osv så rinner inte dropparna ut utan det håller i länge. Får nästan panik efter ett tag..

    En annan sak är att dropparna sen igår fortfarande är "kvar" i örat och kladdar, känner det så fort jag petar lite runt öronmusslan, ska man rengöra örat eller låta det vara?

  • Svar på tråden Örondroppar, ska det kännas såhär?
  • Philippa

    Helt normalt.. du kan skölja ur örat med ljummet vatten om du vill att det ska kännas lite bättre.

  • Philippa
    FruZäll skrev 2013-09-18 12:02:46 följande:
    Nej inte vatten i örat är du galen !!!!;)

    Varför är det galet?

    Min öronläkare säger så iallafall, och honom litar jag på  
  • Fia 28

    Jag brukar lägga i en bomullstuss efter jag droppat för att det inte ska rinna ut och klibba.

  • FruZäll

    Min säger att man inte ska ha det. Jag har ioförsig eksem i mina öron och får inte få någe vatten där i gör det bara värre

  • cupiditas

    Men ingen som vet om det verkligen ska kännas såhär? Känns som jag gjort fel eller något för sista gången jag la i dropparna var imorse och först orsakade de total blockage i örat men efter ett tag när de rann ut fortsatte jag känna att jag har typ lock för örat. Jag har nyligen rensat ut hela örat med tops på kvarblivna droppar och det finns ingenting som blockerar längre för jag får panik men jag har ändå lock för det örat?! Ångrar ju att jag började med skiten överhuvudtaget..

  • Philippa
    cupiditas skrev 2013-09-18 23:46:18 följande:
    Men ingen som vet om det verkligen ska kännas såhär? Känns som jag gjort fel eller något för sista gången jag la i dropparna var imorse och först orsakade de total blockage i örat men efter ett tag när de rann ut fortsatte jag känna att jag har typ lock för örat. Jag har nyligen rensat ut hela örat med tops på kvarblivna droppar och det finns ingenting som blockerar längre för jag får panik men jag har ändå lock för det örat?! Ångrar ju att jag började med skiten överhuvudtaget..

    Ja, det ska/kan kännas så, det kommer gå över!

    Sluta inte med medicineringen du har fått, det kan skada mer.  
  • matildadl

    Ja det ska kännas så.
    Men det kan också ha att göra med att dropparna "mjukgör" vaxet och gör att det blir en propp av det. Sög dom rent öronen innan du fick dropparna utskrivet eller kunde dom se rodnaden (antar att det är typ hörselgångsinflammation du har?) håller problemet i sig så bör du gå till läkaren igen och be dom rensa örat. Försök INTE att göra det själv, för om du har känsliga hörselgångar som mig så blir problemet värre och inflammationen blir 17gånger mer smärtsam.
    Ett tips när du droppar i dropparna är att försöka ta en droppe åt gången och räta upp huvudet mellan dropparna för att undvika att det slår lock. Jag har även lagt på dropparna på tops ibland för att undvika allt överflöd :)
    Sen är min personliga åsikt att dessa droppar är rena barnleken, har man mycket besvär med eksem och liknande i öronen så är Diproderm det bästa som finns! :)

  • Philippa
    matildadl skrev 2013-09-19 07:43:06 följande:
    Ja det ska kännas så.
    Men det kan också ha att göra med att dropparna "mjukgör" vaxet och gör att det blir en propp av det. Sög dom rent öronen innan du fick dropparna utskrivet eller kunde dom se rodnaden (antar att det är typ hörselgångsinflammation du har?) håller problemet i sig så bör du gå till läkaren igen och be dom rensa örat. Försök INTE att göra det själv, för om du har känsliga hörselgångar som mig så blir problemet värre och inflammationen blir 17gånger mer smärtsam.
    Ett tips när du droppar i dropparna är att försöka ta en droppe åt gången och räta upp huvudet mellan dropparna för att undvika att det slår lock. Jag har även lagt på dropparna på tops ibland för att undvika allt överflöd :)
    Sen är min personliga åsikt att dessa droppar är rena barnleken, har man mycket besvär med eksem och liknande i öronen så är Diproderm det bästa som finns! :)

    Betnovat är oxå bra
  • irene01

    jag har också precis fått terracortril droppar och det slog lock på en gång och även efter ca 20 timmar senare hade jag fortfarande lock och min tinnitus hördes mycket starkare. Snacka om att få smått panik. Tog nya droppar på morgonen och nu på eftermiddagen. Fortfarande lock och tjut! Hur länge satt locket i sig för dig?

  • matildadl

    När du fick örondropparna, rensade dom din hörselgång på vax? Annars kan det vara en början till vaxpropp, för jag upplevde att terracortil "löste" upp vaxet och gjorde det till en propp istället :)

  • snurrigt

    Hej,
    Hur gick det för er???
    Är i liknande sits då jag fick problem med hörseln i helgen. Fick dessa droppar på recept och nu är det ett lock på örat jag tog dropparna i. Är verkligen ledsen och har lite panik. 
    Locket gör så jag hör knappt något på det örat? Var det likadant för er? Haft det så i några dagar nu... 

  • PEMA87

    Det som troligtvis hänt är att dropparna ligger runt trumhinnan och därför kan den inte flexa som den skall. Dem är lite klibbiga dessa dropparna, faktiskt rätt kass konsistens på dem. Men kan inte tänka mig det är farligt på något vis och ja vatten I örat är inte att rekommendera vid inflammation då bakterier trivs i den våta miljön.

Svar på tråden Örondroppar, ska det kännas såhär?