Jag tror många har missuppfatta curla. Curla är att man sopar golvet för barnen för att de ska slippa möta motstånd. Det är inte att serva barnen med, vad jag anser är vuxenansvar, att laga mat, se till att det är mat hemma, ta hand om hushållet (inklusive städ, tvätt etc)
Sedan ska man lära barnen detta, men om de lär sig vid 5 eller 15 års ålder är totalt ointressant. Att låta barnen gå och handla är att lära barnen detta, inte för att man inte curla.
Matlagning, om man gör saker som barnet kan göra för att de "inte ska behöva befatta sig med detta" det är att curla, men att barnet vid 8 års ålder inte kan laga en tre-rättersmiddag beror inte på att man curlat dom, utan att det är inte ett barns ansvar att laga maten. Det är inte ens en 8-årings ansvar att sköta sina måltider själv (sedan finns det barn som är tidiga på det också och tycker det är roligt). Det finns barn som sjävgående tidigt och då ska man inte hindra dom, absolut.
Så en 8-åring behöver inte många av de färdigheter som TS rabblar upp.
I mångas ögon är nog min son curlad, eftersom han inte behöver städa sitt rum regelbundet, har inga arbetsuppgifter hemma, tvättar inte sin egen tvätt. Men å andra sidan så skjutsas han inte överallt (eller snarare sagt, vi har aldrig skjutsat om det funnits alternativ, däremot har vi åkt med på bussen eller cyklat med honom om det behövts), han har gått till och från skolan själv sedan våren i nollan, han har tidigt kunnat vara hemma själv, han kunde redan efter 4:an vara hemma hela dagar och fixa mat som vi hade förberett, dvs han har fått ta ansvar över det som vairt nödvändigt för det liv som levt just då.
Min sambos ex curlade däremot, hon ansåg att barnen skulle skjutsas med bil, för det var synd om dom om de skulle behöva åka buss, eller att man skulle åka hem med matlådor, när de flyttat hemifrån, för det var synd om dom om de skulle behöva laga mat, eller köpa en hel heminredning, för det var synd om dom om de behövde ha begagnat.