• myzli

Fördel med att få celiaki bekräftad av läkare?

Hej! 

Jag misstänker att jag är intolerant mot gluten eftersom jag haft problem som helt försvunnit när jag slutat äta gluten. Min fråga till er som har celiaki: har jag någon fördel av att få min glutenintolerans bekräftad av en läkare? Jag kan ju själv bara hålla mig till en glutenfri diet utan att någon läkare är inblandad. 

• Svar på tråden Fördel med att få celiaki bekräftad av läkare?
  • Fia 28

Vissa landsting ger ekonomiskt stöd för glutenintolerans hos vuxna. Men nån annan fördel finns nog inte.

• myzli

Tack för ditt svar! Då kör jag vidare på glutenfritt utan att krångla med läkaren! 

• Evelina04

Hur länge har du varit utan gluten? En vän till mig gjorde precis som du, uteslöt det själv ur kosten. När hon sen ville få det bekräftat var hon tvungen att äta "normal" mängd gluten i 3 månader för att "tarmarna skulle hinna trasas sönder igen"! Så mitt tips ifall du nån gång kommer vilja ha det bekräftat är att kontakta läkare för ett enkelt blodprov, just för att slippa genomgå det hon just varit tvungen att göra. Behöver nog inte ens nämna hur dåligt hon mådde :/

• Tygtiiger

Det viktigaste är att du blir utredd så att du inte har någonting annat än en glutenintolerans, tex en inflammatorisk tarmsjukdom. Det kan maskeras om du tar bort gluten. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • myzli

Jag har uteslutit gluten under några månader nu. Tog ett blodprov för att kolla gluten för ett år sedan, men då hade jag varit utan under en och en halv månad och provet visade att jag tålde gluten, men det är ju svårt att veta om testet visade rätt eftersom jag inte åt gluten vid tillfället.

Anledningen till att jag testat att inte äta gluten är pga att jag har massa röda utslag i ansiktet typ Rosacea (tror läkaren) men om jag inte äter gluten så försvinner det efter någon månad och huden blir alldeles len. Jag har inte märkt av någon förbättring/försämring med magen. 

Jag har ju ingen större lust att äta gluten igen bara för att göra ett blodprov för då får jag tillbaka alla utslag och läkaren jag har verkar lite trött på mitt tjat om gluten. Så jag tänker att om jag får bra hy av att inte äta gluten så borde det ju vara bra för mig oavsett vad ett blodprov säger... men det kanske är naivt att inte kolla upp det igen. 

Svar på tråden Fördel med att få celiaki bekräftad av läkare?