Inlägg från: Ninjo |Visa alla inlägg
  • Ninjo

Jag tycker inte om min sambos hund, vad ska jag göra?

Jag tror inte att er situation går att lösa. Man måste dela och acceptera sin partners livsmål. Din partner vill ha sin hund.  Du maler ned din sambo med alla dina krav och din attityd mot hunden, en varelse som din sambo valt att skaffa och som han älskar. Om du verkligen älskar din sambo så skulle du lämna honom och ge honom en chans att skaffa den sortens liv som han vill ha.

Men OK, du säger att du VILL ändra attityd till hunden. Ja, då måste du sluta att tänka negativt om hunden och delta i skötseln och umgänget med hunden. Hitta något positivt med hunden, som du kan göra tillsammans med hunden, och utöva det. Agility, spår, träna in "party tricks", borsta den, gå på hundutställningar, gå på en aktiveringskurs på brukshundklubben, etc. Att ändra attityd är väldigt svårt och det kräver en mycket stor vilja och låååångt engagemang. Varje gång du ens är i närheten av att tänka något negativt rörande hunden så måste du genast byta tankebana. Du kan ju själv läsa på om vad som krävs för en attitydförändring. Kanske finns det proffesionell hjälp att få?

Och du och din sambo måste sätta er ned och gå igenom vad hunden innebär i skötsel och städning och vad som är en rimlig standard. Och sedan så måste ni BÅDA göra lika mycket för att åstadkomma detta. Att kräva att din sambo ensam skall damsuga hela huset varje dag blir ju ingen rolig vardag för din sambo eller hur? Det kommer att ta död på hans kärlek till dig. Visst, det är väl rimligt att din sambo de riktigt jobbiga bitarna i skötseln av en hund, som t. ex. promenader i ösregn. Men du måste delta i vardagsskötseln av hunden annars får du aldrig en relation till den och inte heller en förändrad attityd till den.

• Ninjo

Nja, jag står nog för det sistnämnda i alla fall. Som jag sa, sambon bör ta de "värsta" bitarna med hunden, men om inte TS engagerar sig i hunden och tar del av vardagssysslor som att ge mat och kortare rastningsrundor så kommer hon aldrig att få en relation med hunden och hon kommer aldrig att ändra attityd till den. Och kräver hon av sambon att han skall dammsuga varje dag och undanröja alla spår av hunden så kommer det att ta död på relationen mellan TS och hennes sambo. Det skulle det i alla fall för mig, det skulle tära mig på två plan; dels skulle jag bli tvungen att ägna all min fritid åt att städa, dels så signalerar det väldigt tydligt att min partner inte accepterar den jag är dvs att jag är en person som vill leva med en hund.

Men som sagt, jag tror inte att TS och hennes sambon kommer att kunna lösa detta. De kommer alla att bli olyckliga om inte TS bryter upp. 

Svar på tråden Jag tycker inte om min sambos hund, vad ska jag göra?