• Fanny 833

Hur gör ni för att orka jobb och barn?

Jag har två små, de är 1 och 2,5 år.
    Jag ha nu jobbat heltid i 1 månad och jag går snart under.

Min dag ser ut såhär:

0:5:30 - vakna , frukost, byta blöjor, klä på.
    07:30 - dagislämning (tar ca  30 min)
    08:00 - stressa till jobb (tar 1 timme)
    9-17 - jobb jobb jobb
    Barnens pappa hämtar 16 på dagis.
    18::00 - försöka få ihop något nyttigt till middag samtidigt som jag är så trött jag nästan sivmmar och ena barnet skriker "byggare bob" och den andra står gråtandes  å hänger i mitt ben.
    18:30 - stressäta
    19:00 - börja göra iordning för läggning
    19:30 - läggning - tar ca 30 min 
     SOMNAT AV UTMATTNING. ibland hinner jag inte äns borsta tänder på kvällen.

(detta är varannan vecka) 

Den andra veckan är jag ensam med barnen mellan 05:30-07:30 och 16:00-20:00 eftersom min sambo jobbar skift.

Jag har även en svår ögonsjukdom som gör det hela lite mer komplicerat men jag tror nog att många föräldrar har det såhär jobbigt. Jag älskar mina barn och de kommer först i alla lägen. Vi har i princip ingen relation idagsläget .... absolut ingen relation mellan mig och min man. det är barnen som gäller. och det är vi ju såklart glada för. Även om de tar tid så är de ju glädjespridare. utan de hade man ju aldrig orkat liksom.

MEN - nu till frågan. HUR GÖR NI FÖR ATT ORKA? =) har ni några tips?

vi har inte jättemycket pengar.

• Svar på tråden Hur gör ni för att orka jobb och barn?
  • Vinterankan

Vi har börjat göra så att den som hämtar fixar mat åt barnen direkt efter dagis och sedan så äter vi när barnen somnat eller något lätt typ frukt och macka och att den som lagar mat äter med barnen. Två timmar på morgonen låter jättemycket. Vi plockar fram kläder på kvällen. Sedan går vi upp och fixar oss själva. Klär på barnen i samband med väckning (de vaknar helt enkelt medan vi klär på dem). Borstar hår och tänder och sedan till dagis där de äter frukost. Ca 40 min från det vi själva går upp tills vi åker från dagis och då har vi lämnat på två avdelningar. Äter frukt på jobbet till frukost.

• pigglet

Se över era utgifter. Dra ner på allt ni kan och så går ni ner i arbetstid. Det är mitt bästa tips, tror jag. Alla föräldrar har rätt att gå ner till 75%, både mammor och pappor.

2 timmar för att kliva upp och komma sig iväg? Låter länge. Om barnen sover på morgonen så kliv upp och gör dig själv i ordning. Sist väcker du barnen, klär på dem och åker iväg. Frukost får de väl på förskolan?

Pappan fixar middagen direkt de kommer hem. Du äter själv när du kommer hem.

Laga rejält med mat några gånger/vecka (förslagsvis på helgen). Frys in i lagoma middags-lådor. På kvällen innan tar ni fram en låda och sätter i kylen. Nästa dag efter jobbet behöver ni bara koka potatis/pasta/ris och värma burken.     

• PernillaWaxin

Så här ser min dag ut: 5:30 vaknar och gör iordning mig själv ( klär på mig, borstar tänder, fixar till det yttre) 6:00 väcker barnen ( två tjejer) Ger dom kläderna som jag tagit frAm dagen innan. De klär sig sen är det hår och tandborstning som gäller. Lite avslappning tex tv i en kvart. 6:30 vi går till dagis och skola (5minuter ifrån hemmet) 7:00 börja jobba. 15:30 slutar jag. Hämtar barnen hemma igen kl 16:00. Sätt igång tvättmaskinen, diskmaskinen tömmas eller fyllas. 16:30 - 17:00 lagar mat 17:30 mannen kommer hem och vi äter middag. 19:00 är det dags att se till att barnen göra iordning för sängen. 19:30 barnen är i säng och dags för en saga. 20:00 tid att varva ner en stund. 21:30 går jag i säng.

• Liverithe

Bra tips ovan, t ex att den som hämtar lagar mat. Enkla maträtter i veckan, roligare mat kan man ta på helgen. Vi jobbar också heltid med 2 barn och ibland är det övermäktigt. Jag har dock möjlighet att jobba hemifrån en del vilket underlättar, kan du göra så? Vi veckohandlar på internet och har städhjälp, men här spelar förstås ekonomin in. Det låter ändå som ni ska räkna på hur ni skulle klara er om du eller ni jobbade deltid?

• Alexi

Ok, gå ner i tid! Helt orimligt liv för er alla det där!

Om pappan hämtar barnen kl 16 måste han ju självklart fixa maten så att de tre äter kl 17 typ. Hur kan du ens komma på idén att ställa dig och fundera på mat kl 18??

Och inför veckan du är själv måste ni ha handlat och förberett era middagar så att du bara kan fixa maten snabbt.

Och hur jobbar pappan skift, är han borta både hela morgonen och hela kvällen då?

Ni har barn jättetätt som också börjat på förskolan tidigt. Ni kommer ha ett par riktigt tuffa år framför er för att vara ärliga, jag tycker det har varit skitjobbigt just efter dagis med små barn för att de är så trötta och orkar ingenting. Och då har våra ändå varit 1 år och 9 mån när de skolats in. och vi har två år mellan barnen. 

och jag håller med om att två timmar på morgonen låter tokmycket. Våra barn är snart tre och fem och vi har max en timme på morgonen för frukost, påklädning, dusch för förälder och ta på ytterkläder.

• Alexi
    Ripper500 skrev 2013-09-18 20:40:57 följande:
    man står ut helt enkelt. inte mycket att välja på.
    Fast ärligt, det där schemat som TS beskriver är fullständigt orimligt, så har många det inte. Man planerar sin vardag, går ner i tid om man kan och så finns det ingen anledning att vara så utarbetad som hon blir, fullt förståeligt.
  • Alexi

vi går upp 06.40, barnen och den förälder som ska lämna. Den andra åker hemifrån tidigare. Äter frukost, klär på och duschar, går hemifrån 07.30, går från förskolan efter lämning ca 07.45.

Barnen hämtas 15.30 av den som inte lämnade, går hem och slappar lite med barnen. Lagar middag så att den är klar senast 17.30 när den andra föräldern kommer hem. Vi äter och röjer köket och hinner leka lite med barnen innan läggning påbörjas vid 19.15. Runt 20 sover barnen och vi slappar tills vi lägger oss ca 22.

Våra barn är snart 3 och 5 år och vi jobbar båda 87 procent och går omlott. en timmes resväg enkel resa till jobbet för båda.

• Studentpappa

Vi lagar alltid (nästan) storkok och kan ett par dagar i veckan skippa matlagningen och bara värma mat i micron. Vi turas om med läggningen, och när en lägger så tar den andra reda på disk/tvätt/leksaker. Vi bor i en kåk på 165kvm och har för det mesta städat och fint. Jag tycker ärligt talat inte det är ansträngande öht men vi har bara ett barn också, det kanske är den stora skillnaden?

Gräs klipps på helgen likaså allt annat som ska göras i huset, på vardagar blir det i stort sett aldrig något gjort på huset. Med undantag för snöskottning på vintern som inte går att välja bort. 

Hur kan du vara trött vid kl 18? Spydig fråga kanske men äter du dåligt eller lider du av brist på några näringsämnen? 

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Natulcien

Gör storkok av mat på helgerna, så behöver ni bara värma på på vardagarna.
    Och varför kan inte mannen fixa middag så att det är klar när du kommer hem kl.18? Och om inte - varför tar han inte barnen så att du får laga maten i fred?

Och se över ekonomin ordentligt, och se om ni inte kan gå ner lite i tid. Kanske ni kan avvara något annat? Det låter hemskt att behöva jobba så mycket när barnen är så små.

Svar på tråden Hur gör ni för att orka jobb och barn?