Inlägg från: chobokid |Visa alla inlägg
  • chobokid

    Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

    Problemet börjar redan tidigt när barn börjar på dagis. Det är inte bra för varken barn eller föräldrar att vara ifrån varandra så många timmar fem dagar i veckan från ett års åldern. Man tappar kontrollen. Många föräldrar behåller det sunda förnuftet, trots att deras barn är mycket på förskolan. De är medvetna om att ansvaret att uppfostra fortfarande ligger hos dem. Men många överlämnar ansvaret nästan helt och hållet hos andra. Jag har sett stökiga barn på mina barns fritidsaktiviteter. Föräldrarna till dessa stökiga barn är med och tittar på, men de ingriper aldrig, trots att deras barn förstår för alla andra nästan hela tiden. Dessa barn skulle må bra av att få time-out. De skulle må bra av att få lära sig att när man är stökig, då får man inte vara med, då får man bara titta på. Föräldrarna verkar tycka att det är aktivitetsledarens ansvar att säga till deras barn och det är det ju också, men aktivitetsledaren har inga ambitioner på att förändra något dåligt beteende hos deras barn. Likadant är det på skola och förskola. 

  • chobokid
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-20 12:45:31 följande:

    På dagisnivå har jag faktiskt inte sett detta problemet. Trots att jag anser att det finns alldeles för få vuxna per barn på dagis för att det ska kunna bedrivas en meningsfull verksamhet är dock min erfarenhet att de faktiskt har koll på barnen men så är det kanske inte överallt. Visst är det föräldrarnas ansvar att fostra men små barn tillbringar ju ofta större del av sin vakna tid på institution än med föräldrarna och då måste ju även förskollärare/lärare fostra. Dessutom finns ju föräldrar som inte vill/kan och då har ju förskola/skola ännu större ansvar. Vad gäller fritidsaktiviteter, hur gör du då i de situationer du beskriver? Jag brukar byta fritidsaktivitet för orkar inte riktigt kämpa med aktivitetsledare och obegripligt släpphänta föräldrar även där. Lägger krutet på skolan istället för den är ju tyvärr obligatorisk och det går inte byta hur ofta som helst.
    Nej man ser inte dessa problem på dagisnivå lika tydligt, men jag tror att de inleds där. En del barn och föräldrar växer ifrån varandra och med skolan blir det bara värre. Förskolelärare och lärare uppfostrar också men på en mer övergripande nivå. De kan inte finnas där för "Pelle" dagligen för att få bort något dåligt beteende hos honom. Men visst, annars jobbar de jättemycket med hur man är en bra kompis, vad som är bra att göra etc. 

    Vad som gäller fritidsaktiviteter så är det inte alltid så lätt att byta. Fotbollen har varit jobbigast för oss men nu blir det andra ledare och då kanske det blir bättre. 
  • chobokid
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 12:58:39 följande:
    Får ni inte ut telefon/mail-listor?

    Vi gjorde det enkelt, vid första föräldramötet i skolan bestämde vi föräldrar att vi alla (nästan - finns ju alltid tråkmånsar som varken har tid eller intresse att investera i sina barn) skulle träffas då och då, oftast på restauranger (för att alla vet att det är jobbigt att stå som värd) i större eller mindre grupper. 

    Vi har kört en stående tid på en bar/restaurang där alla som har tid och lust kan dyka upp. Har blivit fantastiskt trevligt, nyttigt och gett många nya vänner. Ibland dyker mamma upp, ibland pappa. Ibland båda om barnvakt finns. Som ett exempel. 
     
    Vilket bra initiativ! Borde starta något liknande hos oss
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?