• Guldtrollsmamman

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Jag är så oändligt trött på skolan. Varför är det accepterat att barn slåss, knuffas, sparkas, kastar saker, spottas och skriker fula ord i skolan. Sådant inträffar varje dag i alla skolor jag har erfarenhet av. Ingen annan stans i samhället sker detta i samma omfattning. Ingen vuxen skulle tolerera att sådant beteende var vardagsmat på deras arbetsplatser men barn tvingas acceptera detta. De är tom enligt lag (skolplikten) tvingade att befinna sig i en så fruktansvärt olämplig miljö som skolan är. Varför gör ingen något åt detta? Skulle jag haft en krona för varje gång jag sagt åt barn att sluta med något av det uppräknade hade jag varit rik. Var är skolpersonal och andra föräldrar och varför gör de inget?

• Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?
  • Tow2Mater

De säger väl till barnen med lite forhojd rost, allt annat är ju antingen aga eller psykisk misshandel. Det går inte att gora annat med lagens noll-tolerans. Sen är det ju skolplikt, så de kan ju inte be foräldrarna hålla barnen hemma tills de hjälper till o losa problemen. De skriver lite "åtgardsplaner", men om inget de gor funkar, vad annat ska de gora? Bli lagbrytare?

• Guldtrollsmamman
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 01:23:30 följande:
    De säger väl till barnen med lite forhojd rost, allt annat är ju antingen aga eller psykisk misshandel. Det går inte att gora annat med lagens noll-tolerans. Sen är det ju skolplikt, så de kan ju inte be foräldrarna hålla barnen hemma tills de hjälper till o losa problemen. De skriver lite "åtgardsplaner", men om inget de gor funkar, vad annat ska de gora? Bli lagbrytare?

Det händer att de säger till barnen ibland när/om de ser, men oftast är det ingen vuxen i närheten eller så säger de inget alls för det är ju helt normalt att knuffas, slå och skrika:(
  • caliningrad

Det lilla minsta betraktas som kränkning och misshandel i Sverige, så ingenting kan göras.
    Nu är min dotter slagen varje dag av en kille som också stör alla samlingar, hon hon förstår inte att fröken bara säger "nej, så gör man inte" (klart att det inte funkar på ouppfostrade barn) istf att använda time out/naughty chair som på sin gamla skola.

• Feryusu

Har du erfarenhet av väldigt många skolor då, över hela Sverige?

• Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2013-09-20 07:46:04 följande:
    Det lilla minsta betraktas som kränkning och misshandel i Sverige, så ingenting kan göras. Nu är min dotter slagen varje dag av en kille som också stör alla samlingar, hon hon förstår inte att fröken bara säger "nej, så gör man inte" (klart att det inte funkar på ouppfostrade barn) istf att använda time out/naughty chair som på sin gamla skola.  

Men varför accepterar du det som förälder?! Det är ju just det som är problemet.
  • Guldtrollsmamman
    caliningrad skrev 2013-09-20 07:46:04 följande:
    Det lilla minsta betraktas som kränkning och misshandel i Sverige, så ingenting kan göras. Nu är min dotter slagen varje dag av en kille som också stör alla samlingar, hon hon förstår inte att fröken bara säger "nej, så gör man inte" (klart att det inte funkar på ouppfostrade barn) istf att använda time out/naughty chair som på sin gamla skola.  

Det låter ju hemskt att din dotter blir slagen varje dag. Har du polisanmält detta? Om inte, varför? Det problem jag ser som störst är dock inte att lärare inte tillrättavisar på bra sätt eller att barnen inte tar till sig tillrättavisningarna, för det tycker jag faktiskt funkat bra i de fall jag sett. Det jag har problem med att förstå är varför det tillrättavisas så sällan, varför inte varje gång barn uppför sig som jag beskriver i TS
  • Guldtrollsmamman
    Feryusu skrev 2013-09-20 08:05:06 följande:
    Har du erfarenhet av väldigt många skolor då, över hela Sverige?

Nej. Av den anledningen har jag också valt att skriva " i alla skolor jag har erfarenhet av" istället för att generalisera och förutsätta att det är så i alla skolor.
  • Sebastian72

På min dotters skola har dom tydliga handlingsplaner för att motverka alla dessa handlingar som TS beskriver. Jag blir tvärtom imponerad hur pass medveten skolan är, hur tidigt dom förebygger, att det finns en enorm tydlighet att det inte är ok. Det finns alltid rastvakter ute som håller koll på ensamma, utsatta barn, att infinna sej i korridorerna på raster är inte ok för där har personalen inte koll. Skolan har ett organiserat team med kurator för att stoppa alla typer av övergrepp direkt. 

Alla årskursers barn får svara på enkla frågor om trygghet, kamratskap och ev otrygghet som analyseras och värderas.

Jag är tvärtom imponerad. Men jag vet samtidigt att denna skola ligger i absolut framkant vad gäller denna problematik.

Om jag jämför med min egen skolgång 70-80-tal är skolan idag ett under av vaksamhet och beredskap. 

• AnnaSthlm
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-20 00:53:24 följande:
    Jag är så oändligt trött på skolan. Varför är det accepterat att barn slåss, knuffas, sparkas, kastar saker, spottas och skriker fula ord i skolan. Sådant inträffar varje dag i alla skolor jag har erfarenhet av. Ingen annan stans i samhället sker detta i samma omfattning. Ingen vuxen skulle tolerera att sådant beteende var vardagsmat på deras arbetsplatser men barn tvingas acceptera detta. De är tom enligt lag (skolplikten) tvingade att befinna sig i en så fruktansvärt olämplig miljö som skolan är. Varför gör ingen något åt detta? Skulle jag haft en krona för varje gång jag sagt åt barn att sluta med något av det uppräknade hade jag varit rik. Var är skolpersonal och andra föräldrar och varför gör de inget?

Därför att:

- Föräldrarna inte vill/orkar inte uppfostra sina barn för att "barn ska få vara barn". Disciplin är likställd med misshandel

- Föräldrarna förväntar sig att skolan ska uppfostra deras barn

- Skolan kan givetvis inte uppfostra barnen pga att disciplin är likställd med misshandel
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 12:09:53 följande:
    På min dotters skola har dom tydliga handlingsplaner för att motverka alla dessa handlingar som TS beskriver. Jag blir tvärtom imponerad hur pass medveten skolan är, hur tidigt dom förebygger, att det finns en enorm tydlighet att det inte är ok. Det finns alltid rastvakter ute som håller koll på ensamma, utsatta barn, att infinna sej i korridorerna på raster är inte ok för där har personalen inte koll. Skolan har ett organiserat team med kurator för att stoppa alla typer av övergrepp direkt.  Alla årskursers barn får svara på enkla frågor om trygghet, kamratskap och ev otrygghet som analyseras och värderas. Jag är tvärtom imponerad. Men jag vet samtidigt att denna skola ligger i absolut framkant vad gäller denna problematik. Om jag jämför med min egen skolgång 70-80-tal är skolan idag ett under av vaksamhet och beredskap. 

Det låter som en förebild för andra skolor. Ger hopp att höra att det finns och går.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?