Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

De säger väl till barnen med lite forhojd rost, allt annat är ju antingen aga eller psykisk misshandel. Det går inte att gora annat med lagens noll-tolerans. Sen är det ju skolplikt, så de kan ju inte be foräldrarna hålla barnen hemma tills de hjälper till o losa problemen. De skriver lite "åtgardsplaner", men om inget de gor funkar, vad annat ska de gora? Bli lagbrytare?

• Tow2Mater
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:36:44 följande:
    Det största problemet är ju att föräldrarna inte orkar/kan/har tid att fostra sina barn, utan tror att förskolan/skolan ska göra detta. Det är inte skolans roll. Skolan bedriver undervisning och har inte resurser att dessutom uppfostra barnen.
    Föräldrarna måste ta sitt ansvar här.
    Hur ska vi få dem att gora det då?
  • Tow2Mater
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 16:42:58 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....
    Det hänger ju faktist ihop, eftersom vi har skolplikt (och inte läroplikt). Att kunna kicka ut barnen ur skolan en kortare eller längre tid skulle kunna ge vissa foräldrar den "motivation" de behover, men det får man ju inte.

• Tow2Mater
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:45:22 följande:
    Jaa du, det får du fundera på. Inte kan man gnälla på skolan, i alla fall.
    Jag behover inte fundera. Jag skulle infora lagändringar som skulle betyda stora okade befogeheter for lärare att både hålla ordning och bestraffa och forvisa elever i och från skolan. Men eftersom det inte finns majoritet i Sverige for såna losningar, väljer jag (eftersom jag har mojligheten) att inte sätta mina barn i en svensk skola, och betraktar forfallet på avstånd. (Men alla har ju inte den mojligheten.)
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:47:52 följande:
    Så att unge som sannolikt redan har det struligt och jobbigt hemma dessutom skulle kickas ut ur skolan skulle vara en lösning...?
    Ja. På flera sätt. En ogonoppnare for både barn och foräldrar. Och lugnare for alla andra i skolan. Eftersom en majoritet av dessa barn knappast klarar skolan i dagsläget, och mest befinner sig där utan att lära sig något, skulle en alternativ form behovas.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?