Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

När jag lämnar vår dotter (6-års) är hon inte längre mitt ansvar hur jäkla illa det än må låta enligt vissa. Hon är skolans ansvar. Självklart kan hennes beteende  som andra barns påverkas av hur vi förhåller oss till henne övrig tid men annat spelar också in. Grupptryck t.ex. Barn påverkas av andra barn och vuxenvärlden bör vara där för att guida barnen då allt inte är så jäkla givet oavsett hur fint barnen blivit uppfostrade då det också finns yttre påverkan. Det största problemet är uppenbart, att man skär ner på lärare och kräver för mycket av de andra som finns kvar och att lönen är under all kritik. Det är ett yrke som borde få mer status helt klart.

Vi har inget problem med vår dotters beteende eller hur hon beter sig gentemot andra barn om någon uppfattade det så. Det betyder inte att jag inte ser problemet eller tänker att vi aldrig skulle hamna där.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    caliningrad skrev 2013-09-20 23:42:54 följande:
    utåtagerande... ett nytt ord som verkligen behövdes. Räckte inte dåligt uppfostrat?
    Ja, du har har ju uppenbarligen noll kunskap om NPF vilket du redan visat flertalet gånger. Jag finner det enbart sorgligt att någon kan vilja gå tillbaka i tid och önska behandla dessa barn som ouppfostrade och mindre vetande och vilja se dem straffas då de med rätt behandling kan koncentrera sig och lära sig på ett helt annat sätt. Det handlar ofta om väldigt kloka barn men som tyvärr i dagens samhälle måste vänta allt för länge på en utredning som senare kan leda till rätt hjälp.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 00:22:45 följande:

Självklart har du ansvar för din dotter även när hon är i skolan. Inte kan man avsäga sig ansvaret så fort man själv som förälder inte är närvarande. Det är svårare att påverka när de är i skolan, hos kompisar, på fritidsaktiviteter etc. men ansvaret är fortfarande mitt. Skolan ska självklart stötta mig i min fostran och se till art mitt barn är tryggt när det är i skolan, men det är en annan sak.
    Jag visste att mitt inlägg skulle missuppfattas direkt efter jag skrev det. Heldumt av mig. Lätt att vara efterklok och se hur man borde ha utvecklat ytterligare. Givetvis har vi ansvar men vi är ju inte där så om någon skulle slå min tjej eller säga fula ord till henne ser jag det som lärarnas ansvar att ingripa just då. Jag kan ju vara på min arbetsplats en timme bort, min sambo 30 minuter bort. När vi inte är med vår dotter bör vi väl kunna känna oss trygga?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

När jag är på jobbet, hemma eller i mataffären är jag totalt ovetandes om hur min dotter har det. Jag är ju inte där. Jag hoppas givetvis att hon har det bra, jag hoppas att lärarna ringer om hon inte har det bra. Jag litar till dem och tror de skulle göra det.  Det jag menar med att skolan har ansvar är att jag inte vet och de faktiskt vet. Det är deras ansvar att rapportera till mig och underlätta för vårt barn när vi inte är där.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?