Hjälp!!! Bolån...
Hej alla,
Skulle vara så oerhört tacksam om någon som har erfarenhet av bolån, eller varit i samma sits vill ta sig tid och skriva några rader till mig...
Så här ligger det till: jag och min man bor i en jättefin lägenhet, men känner att allt eftersom vår dotter växer skulle vi behöva något större. Vi trivs i området, och vill gärna hitta ett radhus här. Problemet är att de är få, och väldigt sällan till salu...men nu är det allra finaste till salu och det är verkligen mitt drömhus! Problemet är att min kreditvärdighet är kass, har blancolån på cirka 300 000, och med dem får jag aldrig nåt bolån... Dumt, jag vet, men allt har sin historia och jag jobbar som en gnu för att bli av med dem...men huset är till salu nu...
Vår lägenhet har stigit väldigt mycket i värde så vi kan säkert få loss en halv miljon där...men huset lär nog kosta 3,5-4 milj att köpa...egentligen inget problem då vi har bra löner bägge två, och vi kommer bo nästan lika billigt där som i lägenheten eftersom vi slipper avgiften...
Men som sagt, jag får inga lån, och min man lär inte få det på hela summan själv. Mina föräldrar har ett hus med ganska lite lån på, och det är högt värderat, så undrar om de kan gå in antingen som borgen, eller som delägare i huset? Hur funkar sånt? Vilket är bäst? Det handlar bara om två år, sen räknar jag med att vara av med den andra skiten... Går det att göra så? Eller måste man bo i huset om man äger det?
Hade varit så himla glad om någon vill ge lite input....