• Anonym (ledsen)

Hjälp!!! Bolån...

Hej alla,

Skulle vara så oerhört tacksam om någon som har erfarenhet av bolån, eller varit i samma sits vill ta sig tid och skriva några rader till mig...  

Så här ligger det till: jag och min man bor i en jättefin lägenhet, men känner att allt eftersom vår dotter växer skulle vi behöva något större. Vi trivs i området, och vill gärna hitta ett radhus här. Problemet är att de är få, och väldigt sällan till salu...men nu är det allra finaste till salu och det är verkligen mitt drömhus! Problemet är att min kreditvärdighet är kass, har blancolån på cirka 300 000, och med dem får jag aldrig nåt bolån... Dumt, jag vet, men allt har sin historia och jag jobbar som en gnu för att bli av med dem...men huset är till salu nu...

Vår lägenhet har stigit väldigt mycket i värde så vi kan säkert få loss en halv miljon där...men huset lär nog kosta 3,5-4 milj att köpa...egentligen inget problem då vi har bra löner bägge två, och vi kommer bo nästan lika billigt där som i lägenheten eftersom vi slipper avgiften...

Men som sagt, jag får inga lån, och min man lär inte få det på hela summan själv. Mina föräldrar har ett hus med ganska lite lån på, och det är högt värderat, så undrar om de kan gå in antingen som borgen, eller som delägare i huset? Hur funkar sånt? Vilket är bäst? Det handlar bara om två år, sen räknar jag med att vara av med den andra skiten... Går det att göra så? Eller måste man bo i huset om man äger det?        

Hade varit så himla glad om någon vill ge lite input.... 

• Svar på tråden Hjälp!!! Bolån...
  • Anonym (ledsen)

Ingen?

• Grappa

Om jag vore du, skulle jag be mina föräldrar betala av dina lån genom att höja sina bolån. Du avbetalar dem. Då får du bra villkor på dina blancolån och vips är din  make och du kreditvärdiga igen.

• Anonym (ledsen)
    Grappa skrev 2013-09-20 14:19:30 följande:
    Om jag vore du, skulle jag be mina föräldrar betala av dina lån genom att höja sina bolån. Du avbetalar dem. Då får du bra villkor på dina blancolån och vips är din  make och du kreditvärdiga igen.

Jo, det är ju en möjlighet. Problemet är ju då att jag måste berätta för dem om dessa dumma lån...vilket jag kanske måste oavsett...

Men sen tar det ju en månad innan UC uppdateras, och lånelöftet måste jag ju ha NU... men tack för input, ska fundera vidare! 
  • Ms H

Ja, du behöver berätta för dina föräldrar, men det är ju inget dumt med det.

Om lånet är betalt, så kan du väl visa papper på det för banken i förebyggande syfte.

• Kjell2

Förutom att föräldrarna löser ditt blancolån är båda andra varianterna möjliga, att de tar säkerhet i sitt hus eller går in som medlåntagare.

Vad ni hur som helst måste göra är att snarast ta ett snack med banken för att kolla läget. Banken bestämmer och endast därifrån kan ni få klara besked.

Var öppen med er situation och era alternativ. Hör sen vad banken säger. Det är inte omöjligt att det går att lösa.

• Grappa
    Anonym (ledsen) skrev 2013-09-20 14:33:36 följande:

Jo, det är ju en möjlighet. Problemet är ju då att jag måste berätta för dem om dessa dumma lån...vilket jag kanske måste oavsett...

Men sen tar det ju en månad innan UC uppdateras, och lånelöftet måste jag ju ha NU... men tack för input, ska fundera vidare! 
    Du kan ta med kvitto från banken på att det är betalt.

Alternativet är att ni höjer ert huslån nu, och betalar av din del.

Eller så ber ni föräldrarna om ett lån till nya huset, betalar din skuld med en del av vinsten och låter övrig vinst gå in i nya huset tillsammans med föräldrarnas pengar.

Hur eller hur, om dina föräldrar kan tänkas ställa upp på det ena eller andra sättet så ör det inga problem för er att låna om det enda negativa är din blancoskuld.
  • Anonym (123)

Hr du pratat med din bankman?

Om du har blancolån på 300000 har du dom hos en bank eller hos kreditgivare? Har du de hos banken vet de ju om att du tex betalat av lånet om du skulle kunna få låna pengar av dina föräldrar för att betala av. 

Du kanske kan baka in blancolånet i ert nya bolån?

Annars kan dina föräldrar gå in som borgenärer, de behöver inte stå som ägare på huset utan det kan du och din man göra. Dock för deras säkerhet tycker jag att de bör stå som ägare eftersom dom kommer bli betalningsskyldiga om din man inte betalar på lånen och då har de ju ert hus som säkerhet sas.

Man behöver inte bo i huset för att stå som ägare om det är ett "friköpt" radhus. Ingår det i ett bostadsrättsförening (vet inte om det heter nått annat för radhus men du förstår nog vad jag menar) kan ibland föreningen ha skrivit i sina stadgar att endast sambos/gifta kan stå som ägare om man är två. 

Men tycker att ni ska försöka få en tid med er bankman så fort som möjligt och diskutera fram en lösning.

• Anonym (ledsen)

Tack så otroligt mycket alla för er input! Känns inte helt omöjligt längre!

• FuckGoggleAskMe

Varför inte sälja lägenheten, betala av blancolanen, och sen försöka lana till ny bostad, med hjälp av föräldrarna som köper in sig i huset?

• Anonym (Husägare)

Att du har blancolån betyder inte att du automatiskt blir nekad ett bolån. Tycker att ni ska prata med er bankman först. Det banken räknar på är om era inkomster klarar att betala ränta och amortering på de lån ni har samt har råd med ett rimligt sparande och har pengar kvar enligt normen. Har ni dessutom kontantinsatsen på 15% som ju krävs idag när man köper bostad är det ännu större chans att ni blir beviljade ett lån.
    Många är rädda för att vända sig till banken men deras affärsidé är ju faktiskt att låna ut pengar till folk så de nekar ju inte folk som kan betala för sig.
    Lycka till! 

• Anonym (ledsen)

Vi har iaf 6-700 000 att lägga cash... Tjänar 70 000/mån ihop innan skatt, så inga problem att betala egentligen, blancolånen är gamla synder...

• mteriksson
    Anonym (ledsen) skrev 2013-09-20 19:36:18 följande:
    Vi har iaf 6-700 000 att lägga cash... Tjänar 70 000/mån ihop innan skatt, så inga problem att betala egentligen, blancolånen är gamla synder...
    då förstår jag inte varför banken skulle säga nej, inte ens med dina blancolån! Du kan baka in dom! Byt bank är mitt råd!!!!
  • Anonym (ledsen)
    mteriksson skrev 2013-09-20 20:24:54 följande:
    då förstår jag inte varför banken skulle säga nej, inte ens med dina blancolån! Du kan baka in dom! Byt bank är mitt råd!!!!

70 000 ihop alltså, ca 50 000 netto... Så det borde gå tror du? Har statusen Svag på UC men det kanske inte säger allt för dem...
  • mteriksson
    Anonym (ledsen) skrev 2013-09-20 20:56:01 följande:

70 000 ihop alltså, ca 50 000 netto... Så det borde gå tror du? Har statusen Svag på UC men det kanske inte säger allt för dem...
    En UC är viktig, men den säger mer om din historia än om din framtid. Du kanske har fått en löneökning som inte syns än?
    Byt bank om det krånglar. Baka in alla blanco lån. 
  • mteriksson

Jag skulle inte som bankman bevilja dig ett lån om ni har 4 miljoner i huslån och 300,000 i blancolån. Då blir marginalerna för små. Men om du får baka in dom , då är det bättre.
    Har ni andra lån kan det bli värre. Om ni tex har studielån eller billån?

Sen tittar även banken på hur mycket ni sparar varje månad.

Jag köpte min första lägenhet när jag var jätte ung. Egentligen borde jag inte ha fått lån, men då banken såg att jag i två års tid hade sparat undan pengar för samma summa som lånet skulle landa på , fick jag det på en gång. Sparandet är viktigt! 

• Anonym (c)

Men varför betalar du inte av blancolånen med pengarna du har isf?

• Anonym (...)
    Anonym (c) skrev 2013-09-22 10:53:14 följande:
    Men varför betalar du inte av blancolånen med pengarna du har isf?
    De är ju givetvis redan bundna i deras nuvarande lägenhet.

Prata med banken, var ärlig med dina förutsättningar, så att de får räkna utifrån det. Men tänk på att räntorna är på väg upp och banken kan komma att ha höga krav på vilka kostnader ni ska kunna bära. 
    Vi fick bolån i veckan trots att vi ännu inte sålt vår nuvarande bostad och bara en av oss har fast jobb, en kombination som alla omkring oss sagt var omöjlig. Banken tyckte att vi hade nog marginal ändå, så de enda som egentligen kan svara på din fråga är just banken.
  • Anonym (c)
    Anonym (...) skrev 2013-09-22 11:22:41 följande:
    De är ju givetvis redan bundna i deras nuvarande lägenhet.
    *slår sig för pannan* där var jag visst riktigt korkad. Skäms
Svar på tråden Hjälp!!! Bolån...