Hur mycket sk*t ska en snålspolande toalett klara av??
Varning alla känsliga. Har ett sk skitproblem, och då det inte är något man direkt diskuterar med folk man känner så frågar jag er anonymt istället om era erfarenheter!Min man och jag köpte hus (renoveringsobjekt) för ett år sen. Nedervåningen är nu helt klar, övervåningen under arbete. Vi har för tillfället bara en toalett (ska bli en till däruppe när allt är klart), en modern snålspolande nyinköpt sak. Toan har två lägen - en knapp för small business, en för big business. Problem uppstår när det är dags för big business. Det blir stopp i toan, nästan varje gång, fast jag trycker på rätt knapp. Men det händer bara när det är jag som behöver lägga en kabel...vatten, dasspapper och korv flyter ända upp till toakanten och så simmar det på en god stund.

Saken är den att vi äter väldigt nyttig mat sedan nåt år tillbaka, medelhavskost med mycket fibrer och grönt och sånt. Har mycket tarmsjukdomar i släkten och vill helst slippa drabbas själv. Kanon för mina tarmar, och det har fått följden att mina tidigare förstoppningar är ett minne blott. När det är dags för nummer två så presterar jag nästan alltid (problemfritt) 30-40 cm långa sammanhängande chorizokorvar, men det tycks inte vår moderna toa klara av. Det var inga problem med den gamla (mindre snålspolande) toan ska tilläggas. Men nu blir det stopp, och det tar lång tid och många spolningar inkl lång väntetid, innan korven slutligen löses upp och försvinner ner i avloppet. Toaborsten används flitigt för att snabba på processen. Urk.

I början tänkte jag att jag använde för mycket papper. Så jag slutade torka mig direkt efter kabeln var lagd, för att se om det gjorde nån skillnad. Icke, det är själva kabeln som är kruxet, inte pappret. Är mitt bajs onormalt? Jäkla dass! Ibland behöver min man gå efter mig när problem har uppstått, och jag säger att han får vänta. Det är fel på dasset och att den inte spolar som den ska. Han bara muttrar något om stinkande giftormar som flyter i kloaken, att jag har fel på tarmarna och han har minsann inga problem med dasset. Nä, tur för honom. Är det mina korvar som är onaturligt långa / tjocka? Ska inte ett nytt dass (svenskt erkänt märke) klara av lite (eller mycket) skit??
Har nu börjat "kapa av" korven på mitten, torka och spola. Sen gör jag samma procedur igen tills allt som vill ut är ute. Men då faller ju hela tanken med miljövänlig spolning?? Hur tänker de som konstruerat de moderna toaletterna? Kan man reklamera?
Känns ju liiite pinsamt att lämna tillbaka en toalett med denna ursäkt (min man kommer skylla på mig), så jag vet inte riktigt hur detta ska lösas.
Tips på ICKE SNÅLSPOLANDE kvalitetstoalett till övervåningen emottages med tacksamhet!! Om jag så ska behöva köpa begagnat på Blocket...