• Anonym (Skitnödig)

Hur mycket sk*t ska en snålspolande toalett klara av??

Varning alla känsliga. Har ett sk skitproblem, och då det inte är något man direkt diskuterar med folk man känner så frågar jag er anonymt istället om era erfarenheter!

Min man och jag köpte hus (renoveringsobjekt) för ett år sen. Nedervåningen är nu helt klar, övervåningen under arbete. Vi har för tillfället bara en toalett (ska bli en till däruppe när allt är klart), en modern snålspolande nyinköpt sak. Toan har två lägen - en knapp för small business, en för big business. Problem uppstår när det är dags för big business. Det blir stopp i toan, nästan varje gång, fast jag trycker på rätt knapp. Men det händer bara när det är jag som behöver lägga en kabel...vatten, dasspapper och korv flyter ända upp till toakanten och så simmar det på en god stund. Skäms  Ska tillägga att det inte händer när jag använder andra toaletter (jobbet, hotell osv), så jag är säker på att det är nåt fel på vårt nya dass. 

Saken är den att vi äter väldigt nyttig mat sedan nåt år tillbaka, medelhavskost med mycket fibrer och grönt och sånt. Har mycket tarmsjukdomar i släkten och vill helst slippa drabbas själv. Kanon för mina tarmar, och det har fått följden att mina tidigare förstoppningar är ett minne blott. När det är dags för nummer två så presterar jag nästan alltid (problemfritt) 30-40 cm långa sammanhängande chorizokorvar, men det tycks inte vår moderna toa klara av. Det var inga problem med den gamla (mindre snålspolande) toan ska tilläggas. Men nu blir det stopp, och det tar lång tid och många spolningar inkl lång väntetid, innan korven slutligen löses upp och försvinner ner i avloppet. Toaborsten används flitigt för att snabba på processen. Urk. Skrikandes

I början tänkte jag att jag använde för mycket papper. Så jag slutade torka mig direkt efter kabeln var lagd, för att se om det gjorde nån skillnad. Icke, det är själva kabeln som är kruxet, inte pappret. Är mitt bajs onormalt? Jäkla dass! Ibland behöver min man gå efter mig när problem har uppstått, och jag säger att han får vänta. Det är fel på dasset och att den inte spolar som den ska. Han bara muttrar något om stinkande giftormar som flyter i kloaken, att jag har fel på tarmarna och han har minsann inga problem med dasset. Nä, tur för honom. Är det mina korvar som är onaturligt långa / tjocka? Ska inte ett nytt dass (svenskt erkänt märke) klara av lite (eller mycket) skit??

Har nu börjat "kapa av" korven på mitten, torka och spola. Sen gör jag samma procedur igen tills allt som vill ut är ute. Men då faller ju hela tanken med miljövänlig spolning?? Hur tänker de som konstruerat de moderna toaletterna? Kan man reklamera?
    Känns ju liiite pinsamt att lämna tillbaka en toalett med denna ursäkt (min man kommer skylla på mig), så jag vet inte riktigt hur detta ska lösas.

Tips på ICKE SNÅLSPOLANDE kvalitetstoalett till övervåningen emottages med tacksamhet!! Om jag så ska behöva köpa begagnat på Blocket...         
  • Svar på tråden Hur mycket sk*t ska en snålspolande toalett klara av??
  • Anonym (Skitnödig)
    Anonym (avloppet?) skrev 2013-09-20 16:14:32 följande:
    Om du vill testa om det går bättre med mer vatten kan du ju fylla en skurhink med vatten och hälla i samtidigt som du spolar.

Kan någon ta tappat ner något som fastnat i vattenlåset i samband med bytet av toastol? 
    Tack för tipset om skurhinken, ska prova den! Och då med en lååång korv. För att se om det hjälper, då bör det väl vara avklarat att det är dassets spolkraft som är problemet?

Om någon har tappat något, ja vem vet. Har mindre lust att gå ner och rota. Men spolfirma kanske kan vara värt att kolla upp, om rören skulle vara åderförkalkade pga ålder. Vi vet inte när de spolats sist, huset är från 50-talet. 
  • giftfri

Det är direkt fel att ansluta snålspolande toaletter till ett avloppsystem som inte är anpassat för det, det blir helt enklt för lite vatten i rören som papper m.m kan flyta iväg på.
    Problemet orsakas av att avloppsrören inte har rätt lutning, dom lutar för mycket för att så lite vatten ska kunna bära iväg med pappar m.m, vattnet rinner för fort, vilket betyder att det kommer att bli stopp, p.g.a av tomt med vatten i rören.., fråga vilken rörmokare som helst å ni får samma svar.
    OBS! Fråga en rörmokare, inte nån VVS försäljaren

Många förstår/vet inte att pappar med m.m ska flyta iväg i rören, inte spolas iväg, men olika lutning kräver olika mycket vatten för att det ska fungera.., ju större lutning på avloppet, ju mer vatten krävs det för att det ska räcka till för att inte bara rinna ifrån "skiten" i rören.

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Anonym (o)

pröva att hålla inne knappen då du spolar, hjälper inte det så ha en 10 liters hink med vatten som extra vattenkraft och häll snabbt i vid stopp.

• Anonym (Skitnödig)
    giftfri skrev 2013-09-20 16:20:25 följande:
    Det är direkt fel att ansluta snålspolande toaletter till ett avloppsystem som inte är anpassat för det, det blir helt enklt för lite vatten i rören som papper m.m kan flyta iväg på.
    Problemet orsakas av att avloppsrören inte har rätt lutning, dom lutar för mycket för att så lite vatten ska kunna bära iväg med pappar m.m, vattnet rinner för fort, vilket betyder att det kommer att bli stopp, p.g.a av tomt med vatten i rören.., fråga vilken rörmokare som helst å ni får samma svar.
    OBS! Fråga en rörmokare, inte nån VVS försäljaren

Många förstår/vet inte att pappar med m.m ska flyta iväg i rören, inte spolas iväg, men olika lutning kräver olika mycket vatten för att det ska fungera.., ju större lutning på avloppet, ju mer vatten krävs det för att det ska räcka till för att inte bara rinna ifrån "skiten" i rören.

Jaha. Så vi skulle ha behållt den gamla toalettstolen då (den var mossgrön och ful, men den funkade perfekt). För att göra om hela avloppssystemet känns ju så där... Finns det nya icke-snålspolande dass anpassade för gamla avloppssystem? Och det var en erfaren rörmokare som installerade dasset...Förstår inte riktigt det där med att papper ska flyta iväg, inte spolas iväg. Ska man inte spola efteråt menar du? Låta pappret lösas upp så det kan flyta iväg av sig själv?
  • Anonym (Skitnödig)
    Anonym (o) skrev 2013-09-20 16:21:10 följande:
    pröva att hålla inne knappen då du spolar, hjälper inte det så ha en 10 liters hink med vatten som extra vattenkraft och häll snabbt i vid stopp.

Tack för tipset, laddar upp nu för en rejäl omgång för dass och framåt kvällen ska vi se om det funkar! Ska även ta upp spolfirma med maken när han kommer hem från jobbet!
  • giftfri
    Anonym (Skitnödig) skrev 2013-09-20 16:24:46 följande:
    Jaha. Så vi skulle ha behållt den gamla toalettstolen då (den var mossgrön och ful, men den funkade perfekt). För att göra om hela avloppssystemet känns ju så där... Finns det nya icke-snålspolande dass anpassade för gamla avloppssystem? Och det var en erfaren rörmokare som installerade dasset...Förstår inte riktigt det där med att papper ska flyta iväg, inte spolas iväg. Ska man inte spola efteråt menar du? Låta pappret lösas upp så det kan flyta iväg av sig själv?
    Så svårt att förklara kort.., men om rören lutar för mycket så rinner vattnet för fort, det fyller inte ut tillräckligt mycket i rören för att kunna bära med sig allt som spolas ner.
    Är lutningen däremot liten så fyller en mindre mängd vatten upp röret mer, då rinner det visserligen långsammare, men vattnet sprids inte ut så fort, å kan därmed bära mer under en längre tid..
    Jag har i mitt tidigare liv jobbat som rörmokare, så jag har rensat åtskilliga älder avlopp som proppats igen, just för att man använt dessa snålspolande toaletter.
    Enda lösningen om man inte byter ut toaletterna är att så fort man märkar att det börjar stoppas upp, det är att spola rent med hjälp med vatten å vattenslang från nåt lämpligt uttag i närheten.

Ja avlopp är inte så enklet som man kan tro.., för mycket/litet vatten å för stor/liten lutning orsakar alltid stopp, så det är rätt mängd vatten till rätt anpassad lutning som är ett måste.., rätt anpassat ja då flyter allt iväg så lungt å fint, å du slipper stopp i rören.., d.v.s då kan du skita i avloppet utan att det skiter sig...
  • giftfri

I värsta fall så lutar det åt fel håll alldeles i början vid toaletten, å då räcker heller inte den lilla vattenskvätten för att "lyfta" skiten över den nivå där det börjarluta åt rätt håll.. 

• Anonym (Skitnödig)
    giftfri skrev 2013-09-20 16:42:40 följande:
    Så svårt att förklara kort.., men om rören lutar för mycket så rinner vattnet för fort, det fyller inte ut tillräckligt mycket i rören för att kunna bära med sig allt som spolas ner.
    Är lutningen däremot liten så fyller en mindre mängd vatten upp röret mer, då rinner det visserligen långsammare, men vattnet sprids inte ut så fort, å kan därmed bära mer under en längre tid..
    Jag har i mitt tidigare liv jobbat som rörmokare, så jag har rensat åtskilliga älder avlopp som proppats igen, just för att man använt dessa snålspolande toaletter.
    Enda lösningen om man inte byter ut toaletterna är att så fort man märkar att det börjar stoppas upp, det är att spola rent med hjälp med vatten å vattenslang från nåt lämpligt uttag i närheten.

Ja avlopp är inte så enklet som man kan tro.., för mycket/litet vatten å för stor/liten lutning orsakar alltid stopp, så det är rätt mängd vatten till rätt anpassad lutning som är ett måste.., rätt anpassat ja då flyter allt iväg så lungt å fint, å du slipper stopp i rören.., d.v.s då kan du skita i avloppet utan att det skiter sig...
    Ok, tack för utförlig förklaring. Skrattande Nej, avlopp är inte enkelt och heder åt dig som jobbat med skiten :). Funderar på att införskaffa en högtryckstvätt, det vet jag grannen använder när han får stopp. Maken är väl hemma om en kvart eller nåt, så då ska jag ta upp det där med spolfirma. De kan ju kolla upp om där finns stopp, åderförkalkning eller felaktig lutning på rören. Utifrån det får vi går vidare. För skita bör man, annars dör man. Skönt att höra att det inte är mina tarmar som felar i alla fall. Flört
  • giftfri
    Anonym (Skitnödig) skrev 2013-09-20 16:49:43 följande:
    Ok, tack för utförlig förklaring. Skrattande Nej, avlopp är inte enkelt och heder åt dig som jobbat med skiten :). Funderar på att införskaffa en högtryckstvätt, det vet jag grannen använder när han får stopp. Maken är väl hemma om en kvart eller nåt, så då ska jag ta upp det där med spolfirma. De kan ju kolla upp om där finns stopp, åderförkalkning eller felaktig lutning på rören. Utifrån det får vi går vidare. För skita bör man, annars dör man. Skönt att höra att det inte är mina tarmar som felar i alla fall. Flört
    Det finns ett speciellt verktyg/slang du ansluter till en högtrycktvätt, men kör för fan inte det genom vattenlåset på en toalett om du inte kan få slangen/munstycket förbi låset innan du kör igång vattnet.., det enda som lär hända annars är du blir dyngsur å skitförbannad.., det verktyget ska helst stickas in/ner i avloppsröret direkt, t.ex i en renslucka.
    Tänk på att hålla mot slangen, annars försvinner den fort iväg in genom röret, å har du otur så kör den då fast.., så släpp bara iväg slangen en liten bit i taget, å håll koll på att du kan backa tilbaka hela vägen.. 
Svar på tråden Hur mycket sk*t ska en snålspolande toalett klara av??