• Pandamamma79

Bärsele från Tradera

Någon som testat denna bärsele som säljs på Tradera?
    Har problem med nacke och axlar. Älskar bärsjalen vi har men är trött på att knyta.
    Eller är den så obekväm som den ser ut? Kan inte ha babybjörn eller liknande, får ont direkt.

• Svar på tråden Bärsele från Tradera
  • Pandamamma79
    Plutten2 skrev 2013-09-20 19:44:47 följande:

Jag har en sådan. Exakt samma mått som en ergo. Du kan använda ergo babyinsats i den.

Sophiie: jasså en kopia. Jo, den verkade bekant men jag har kollat på så många nu så det snurrar i huvudet.

I vanliga fall så hade jag kanske köpt originalet men denna är ju så billig så man kan ju alltid testa

Plutten: bra att det finns insats att köpa till!
  • Flickan och kråkan

Det är en ergokopia som cirkulerat länge. Fungerar bra men man måste göra förstärkningar vid bland annat axelbandens fästen.

• Pandamamma79
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-20 20:57:36 följande:

Det är en ergokopia som cirkulerat länge. Fungerar bra men man måste göra förstärkningar vid bland annat axelbandens fästen.

Oj då! Antar att man får vad man betalar för då.

Får helt enkelt testa.

Tack för infot!
  • FruTrött

Hur vågar ni köpa sådana superbilliga grejer av okänt märke? Jag kanske är supernojig men jag funderar över om de genomgår någon form av kontroll?...eller importeras de raka vägen från t.ex. Kina utan att testas avseende gifter mm?

Kan ju f.ö. passa på att varna för att köpa de billiga Lamaze-grejerna på Tradera. Känns som uppenbara kopior när de är så billiga (eller vad tror ni?) Otäckt om folk köper sådant till sina bebisar i tron att det är äkta, noggrannt testade, leksaker.

• sophiie

Tänk på att barnens hus har gått i KK. Många har köpt saker där för att sälja vidare. Fanns massor av Lamaze leksaker...

• MiaIa 90
    sophiie skrev 2013-09-21 11:11:05 följande:
    Tänk på att barnens hus har gått i KK. Många har köpt saker där för att sälja vidare. Fanns massor av Lamaze leksaker...
    Inte alla Barnenshus hat gått i konkurs.
    Våran affär här i stan är kvar var mest dom affärerna nere och runt Stockholm som la ner.

FruTrött: De är inge fel på selen är precis lika dan som den riktiga är. 
    Är inget annorlunda med den varför köpa en dyr sele för 700-1500kr när man kan få en för ca 200kr.
    Och att dom är lika bra.
    Sedan kanske man inte använder en sele så ofta man vet ju inte hur barnet kommer vara kanske kommer vara kelig och vill vara nära eller att helt vill ligga i vagnen. 
  • Flickan och kråkan
    MiaIa 90 skrev 2013-09-21 12:18:00 följande:
    Våran affär här i stan är kvar var mest dom affärerna nere och runt Stockholm som la ner.

Är inget annorlunda med den varför köpa en dyr sele för 700-1500kr när man kan få en för ca 200kr.
    Och att dom är lika bra.
    Sedan kanske man inte använder en sele så ofta man vet ju inte hur barnet kommer vara kanske kommer vara kelig och vill vara nära eller att helt vill ligga i vagnen. 
    Det stämmer faktiskt inte. Den är inte lika rejäl i tyget, inte heller avlastningsbältet. Man behöver också göra förstärkningar vid fästena av axelbanden exempelvis. De är bara fästa med en enkel raksöm i ryggpanelen! OBS!  Lätt att få fixat men behöver göras. 
  • MiaIa 90
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 13:19:45 följande:
    Det stämmer faktiskt inte. Den är inte lika rejäl i tyget, inte heller avlastningsbältet. Man behöver också göra förstärkningar vid fästena av axelbanden exempelvis. De är bara fästa med en enkel raksöm i ryggpanelen! OBS!  Lätt att få fixat men behöver göras. 
    Har kompisen aldrig behöft göra inget har hänt med hennes och hon bär sin 7månaders i den någon gång i veckan.
  • loveisjustyou
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 13:19:45 följande:
    Har en väninna som fortfarande bär sin 3 åring där i ibland, burit henne flera mil när hon var mindre.
    Aldrig gått sönder och funkar fortfarande felfritt :) 
  • Flickan och kråkan

Ja, alla gör som de vill. Jag skulle aldrig bära i den utan att förstärka axelbanden. De flesta använder säkerhetsbälte också även om de flesta skulle klara sig fint utan. Varför inte enkelt se till att ha ett rejält fäste? Hade aldrig passerat en säkerhetskoll.

• HASP

Har både köpt denna och har en äkta ergo, de är i princip lika! Dock tyckte jag axelbanden på kopian skavde lite om jag inte hade långärmad, men det var enda skillnaden jag märkte av.

• FruTrött
    sophiie skrev 2013-09-21 11:11:05 följande:
    Det var innan...och företagen som sålde verkade importera raka vägen från Kina.
    MiaIa 90 skrev 2013-09-21 12:18:00 följande:

Och att dom är lika bra.
    Ja, jag tänker som sagt mest på eventuella giftiga ämnen i tyget, och det är knappast något som går att bedöma genom att bära i den. Det är naturligtvis ingen garanti att köpa välkända märken...men då blir det iallafall större chans att grejerna genomgår någon slags kontroll. Jag har själv en eco-Ergo och betalade "glatt" pengarna den kostade trots att jag då var en mycket fattig student. Alla prioriterar olika...

• FavvoJonna

Sitter oxå och funderar på att köpa en men om det är en kopia av ergon, som sägs sitta dåligt på en kort person, hur funkar då den här? Är 160 cm..

• MiaIa 90
    FavvoJonna skrev 2013-10-03 21:57:38 följande:
    Sitter oxå och funderar på att köpa en men om det är en kopia av ergon, som sägs sitta dåligt på en kort person, hur funkar då den här? Är 160 cm..
    Den fungerar bra tycker jag man kan ställa in den bra 
    Jag är själv 1,64cm lång och kan ha den utan problem. 
  • Gaytjej

Angående förstärkningarna för axelremmarna så tror jag inte att det behöver göra på de som tillverkats från 2012 och framåt - i alla fall på bilderna så har jag sett att de numera har en sån där "raksömsruta med ett kryss i" precis som originalet ha! De äldre (som annars ser precis likadana ut) var man dock absolut tvungen att förstärka! Min axelrem lossnade litegrann och då upptäckte jag att den bara satt 1 cm in i selen och fastsydd med en enkel raksöm...

Sedan är de sladdrigare, garanterat tillverkade under tvivelaktiga arbetsförhållanden och säkerligen fyllda med diverse gifter... :/ Jag har själv köpt en original istället och använder kopian som reserv, och det duger den utmärkt till.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • FridaHall

Just denna som finns på tradera, kan man använda den direkt från start? Är allt man "behöver" med så att säga..

• Gaytjej
    FridaHall skrev 2013-10-06 17:48:35 följande:
    Just denna som finns på tradera, kan man använda den direkt från start? Är allt man "behöver" med så att säga..
    Nej, den är en kopia på ErgoBaby som säljer en spädbarnsinsats till de minsta. Jag har inte haft insatsen (eller jag hade den till barn två, men tyckte den var klumpig) utan burit ganska tidigt ändå, men då har jag fått palla upp knoddarna på en ihopvikt handduk (då sittytan annars är för bred + att de kommer för långt ned i selen utan).

Barn 1 bar vi den första tiden i en Babybjörn Active (rekommenderas INTE) och barn 2 bar vi i en trikåsjal (rekommenderas VARMT).
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Bärsele från Tradera