• Morriiss

Bröstoperation via landstinget?

Anonym (abc) skrev 2013-09-21 11:54:15 följande:

Saxat från Läkartidningen:
    Enligt nationella medicinska riktlinjer görs bröstförminskning i offentlig regi när patienten har en byst med en volym på minst 800 ml bilateralt vid normalt BMI (19–25 vid ålder<50 år, <27 vid ålder ≥50 år) och besvär i form av belastningssymtom i huvud, nackar, axlar och rygg, tyngdkänsla/bystsmärta, intertriginösa besvär samt andra subjektiva besvär som kan härledas till bystens storlek [6]. Målet med en bröstreduktionär att minska bystens vikt och därmed patientens fysiska besvär. För att få effekt på besvären bör en volym på 400 ml efter reduktioneneftersträvas, och volymen borttagen vävnad får inte understiga 400 ml på största sidan.
    /.../Mastopexi, bröstlyft, ingår inte i det offentliga uppdraget...

ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1776...

Alltså: Du ska ha vara normalviktig, ha bröst med en volym på minst 800 ml (1000 ml är en liter för jämförelse) och medicinska besvär, och du måste ta bort minst 400 ml.  Bröstlyft ingår inte.

Jag har precis fått min operation beviljad.... o visst ingår bröstlyft!
    Det du säger o katten gör kan man lägga i samma låda!
  • Morriiss
    FruLindell skrev 2013-09-21 12:01:51 följande:
    Det är nog olika regler för olika landsting. Jag har inte fått en operation (och heller inte ansökt om det) men har suttit i regionsfullktige samt en landstingsnämnd där vi hanterade dessa frågor.

Jag skulle personligen inte vilja betala skatt i ett landsting där lyft och andra kosmetiska ingrepp finansierades via skattepengar, så jag hoppas att det isf bara sker i något enstaka landsting.
    Men vid en förminskning så måste man ju lyfta oxå...

Så alla bukplastiker som går via landstinget är oxå samma skit för dig?

• Morriiss
    alynda skrev 2013-09-21 12:06:20 följande:
    Jag har inte själv opererats, men har tre kompisar som gjort det. Bröstlyft så att man får ett normalt utseende på bröstet ingår så man behöver inte vara rädd att få två tomma påsar med bröstvårtorna nere vid naveln, även om man vid landstinget inte eftersträvar ngt "porrideal".. Men plastikkirurgerna eftersträvar ju alltid ett så fint och proportionerligt resultat som möjligt.
    Precis... dom tömmer ju inte mina bröst på 500 ml bröstvävnad o låter huden vara kvar... det skulle ju fortsätta att ge mig problem o det är ju därför jag fått operationen just för att MINSKA mina problem.
    Anonym (abc) skrev 2013-09-21 12:06:34 följande:
    Detta är de nationella riktlinjerna (alltså att bröstlyft inte beviljas vid bröstreduktion - däremot vid svåra problem efter  viktnedgång vid fetmakirurgi). Sedan kan förstås ditt hemlandsting valt att erbjuda vård de inte är tvungna till utöver.
    jag har varken varit fet el viktminskat... även fast jag är normalviktig så har jag alltid haft stora bröst som väger enormt mkt o tyvärr hänger en hel del.... det ger mig stora problem med både rygg o hud... klart som tusan att dom tar bort överflödig hud när dom tömmer bröstet på vävnad....  Landstinget skulle väl inte göra en operation för att bara åtgärda min värk o så får jag dras med resten av skiten bäst jag vill?? då kan dom ju lika gärna neka mig operationen!

• Morriiss

Ts dom nationella riktlinjerna säger att man ska ha

*normalt BMI
    *minst en bröstvolym på 800 ml per bröst
    *minst ett häng på 27-28 cm, mätt från underkant av knölen på nyckelben ner till bröstvårta
    *Problem med rygg/nacke/axlar, hudproblem.
    *icke rökare

Gå via VC o be dom skriva remiss el skicka en egen remiss.

Lycka till

• Morriiss
    Morriiss skrev 2013-09-21 12:20:40 följande:
    Ts dom nationella riktlinjerna säger att man ska ha

*normalt BMI
    *minst en bröstvolym på 800 ml per bröst
    *minst ett häng på 27-28 cm, mätt från underkant av knölen på nyckelben ner till bröstvårta
    *Problem med rygg/nacke/axlar, hudproblem.
    *icke rökare

Gå via VC o be dom skriva remiss el skicka en egen remiss.

Lycka till
    Just ja... dom tar bort minst 40% el minst 400 ml ... o ja dom lyfter o flyttar bröstvårta om så krävs för ett gott operationsresultat!
  • Morriiss
    LiBä007 skrev 2013-09-21 18:39:20 följande:
    Jag gjorde in operation 2010 på hösten. Förminskning och lyft. Hade 75E innan och har nu en liten 75C. Älskar min nya bröst. Springer nu flera gånger i vecka vilket förut var omöjligt. Har heller inga urgröpta axlar och behöver inte köpa stora tröjor för att brösten ska få plats.
    Åh... jag väntar på min tid... har precis fått min beviljad jag har 75F nu.. så jag kommer troligen få 75C el vad tror du?
Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?