• Anonym (ts)

Dålig hårbotten. Hjälp!!

Har i flera år haft problem med en ömmande och flagnande hårbotten. Har testat diverse olika schampon, bl.a. flera olika mjällschampon (eftersom det ju flagnar?), men inget hjälper. Mjällschampon gör problemen ännu värre. Har även gissat på torr hårbotten och därför gjort hårinpackningar (olika sorter) och provat olja in hårbotten, men samma där, det blir värre. Har testat att tvätta håret oftare och även testat mer sällan, det kvittar.

Problemen är dels att det flagnar, smular liksom. Detta ger mig superpanik, det ser ju bedrövligt ut och håret känns aldrig rent.

Andra problemet är att det känns som sår i hårbotten. Fläckvis är jag så öm att jag tex inte vågar färga håret. Vågar inte heller gå till frisörer länge eftersom de har en tendens att kamma för hårt och det gör jätteont!

Sista (och kanske största) problemet är att jag tappar MÄNGDER med hår, tussvis!

Vad gör jag!?! Får panik! Finns det något mirakelmedel jag kan använda för att få bukt med problemen?

• Svar på tråden Dålig hårbotten. Hjälp!!
  • snilla

Hur ser dina rutiner ut kring hårtvätt och vad använder du för produkter?

• Mineralvatten

torr hårbotten?
    du kan testa med att göra en oljeinpackning av hår och hårbotten.

när du har din vanliga inpackning/balsam, så ha det även i hårbotten.
    så fick jag bukt på min torra hårbotten.

apoteket har en hårbotten- gel som fungerar mot torr hårbotten och den har jag använt en del. 

• En Åsa

Har du varit hos läkare? Jag hade jättemkt besvär med min hårbotten, flagnade och kliade och jag kliade i sömnen så jag fick sår i hela hårbotten. Jag gick till husläkaren och fick kortison utskrivet, det enda som hjälpt och jag hade precis som du testat typ allt.

• läkarstudent

Gå till en läkare. Ofta är det psoriasis eller någon annan form av eksem, och det är i så fall väldigt lätt att behandla med kortison.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (Kolla)

Kolla upp det ifall att det skulle vara psoreasis, finns speciellt behandling för det. Det röda och ömma kan vara sebborre dermatit. Är du även lite fet/oljig? Det kan även göra huden röd och flagnig i pannan, ögonbrynen och runt näsan. Tjärschampoon fungerar väldigt bra mot det. Testa även tee tree schampoo som hjälper bra mot det och vanligt mjäll. Hårlossningen kan mycket väl bero på dina hårbottenproblem och slutar när du fått bukt med skalpen, men ibland tappar man mycket hår i perioder, av tex stress.

• Anonym (ts)
    snilla skrev 2013-09-21 15:17:12 följande:
    Hur ser dina rutiner ut kring hårtvätt och vad använder du för produkter?

Jag har sedan tonåren tvättat håret varannan dag men för två år sedan började jag dra ut på det och tvätta var 4e dag istället. Det verkar dock bara ha gjort problemen värre så nu blir det varannan eller var 3e dag. Har testat de flesta schampon som finns i vanliga butiker, inget gör det bättre:(
    Mineralvatten skrev 2013-09-21 15:26:29 följande:
    torr hårbotten?

du kan testa med att göra en oljeinpackning av hår och hårbotten.

när du har din vanliga inpackning/balsam, så ha det även i hårbotten.

så fick jag bukt på min torra hårbotten.

apoteket har en hårbotten- gel som fungerar mot torr hårbotten och den har jag använt en del. 

Det verkar inte vara torr hårbotten, då borde det väl bli bättre med inpackning, inte sämre? Det är apotekets olja jag använt och då blev det hundra resor värre. Verkar nästan som att det blir bättre när hårbotten är torr men det kan vara inbillning
  • Mineralvatten
    Anonym (ts) skrev 2013-09-21 19:20:46 följande:

Jag har sedan tonåren tvättat håret varannan dag men för två år sedan började jag dra ut på det och tvätta var 4e dag istället. Det verkar dock bara ha gjort problemen värre så nu blir det varannan eller var 3e dag. Har testat de flesta schampon som finns i vanliga butiker, inget gör det bättre:(

Det verkar inte vara torr hårbotten, då borde det väl bli bättre med inpackning, inte sämre? Det är apotekets olja jag använt och då blev det hundra resor värre. Verkar nästan som att det blir bättre när hårbotten är torr men det kan vara inbillning
    apotekets olja? vad för olja ricinolja eller? det gillar inte mitt hår heller och blir risbuske. 
  • Mollan

Har du använt fungoralschampo från apoteket? Det kan vara svamp i jårbotten som ger problemen. Om inte det funkar ska du gå till läkare för då är det säkert ågon form av eksem du har. Lycka till!

• Anonym (ts)
    Anonym (Kolla) skrev 2013-09-21 17:59:34 följande:
    Kolla upp det ifall att det skulle vara psoreasis, finns speciellt behandling för det. Det röda och ömma kan vara sebborre dermatit. Är du även lite fet/oljig? Det kan även göra huden röd och flagnig i pannan, ögonbrynen och runt näsan. Tjärschampoon fungerar väldigt bra mot det. Testa även tee tree schampoo som hjälper bra mot det och vanligt mjäll. Hårlossningen kan mycket väl bero på dina hårbottenproblem och slutar när du fått bukt med skalpen, men ibland tappar man mycket hår i perioder, av tex stress.

Jag fick fläckar på magen och ryggen för ett par år sedan som visade sig vara någon form av psoriasis. Fick smörja med starkare kortison och då försvann det, inte kommit tillbaka efter det. Brukar få liknande "utslag" i pannan och då blir det (oftast) bättre om jag smörjer med miniderm. Någon gång har jag fått ta till kortisonsalva. Har tänkt tanken att det ska vara liknande utslag i hårbotten, det verkar nämligen bli sämre i hårbotten när pannan är som jäkligast. Får kanske ta och höra av mig till läkaren på måndag, MÅSTE verkligen få bukt med det här!
  • Anonym (ts)
    Mineralvatten skrev 2013-09-21 19:21:54 följande:
    apotekets olja? vad för olja ricinolja eller? det gillar inte mitt hår heller och blir risbuske. 

Nej det är apotekets olja för torr och stramande hårbotten. En vit flaska med röd kork:)
    Mollan skrev 2013-09-21 19:24:34 följande:
    Har du använt fungoralschampo från apoteket? Det kan vara svamp i jårbotten som ger problemen. Om inte det funkar ska du gå till läkare för då är det säkert ågon form av eksem du har. Lycka till!

Jepp, har provat fungoral. Det blev samma som efter mjällschampo och inpackning, mycket värre:(
Svar på tråden Dålig hårbotten. Hjälp!!