• Anonym (ts)

Dålig hårbotten. Hjälp!!

Har i flera år haft problem med en ömmande och flagnande hårbotten. Har testat diverse olika schampon, bl.a. flera olika mjällschampon (eftersom det ju flagnar?), men inget hjälper. Mjällschampon gör problemen ännu värre. Har även gissat på torr hårbotten och därför gjort hårinpackningar (olika sorter) och provat olja in hårbotten, men samma där, det blir värre. Har testat att tvätta håret oftare och även testat mer sällan, det kvittar.

Problemen är dels att det flagnar, smular liksom. Detta ger mig superpanik, det ser ju bedrövligt ut och håret känns aldrig rent.

Andra problemet är att det känns som sår i hårbotten. Fläckvis är jag så öm att jag tex inte vågar färga håret. Vågar inte heller gå till frisörer länge eftersom de har en tendens att kamma för hårt och det gör jätteont!

Sista (och kanske största) problemet är att jag tappar MÄNGDER med hår, tussvis!

Vad gör jag!?! Får panik! Finns det något mirakelmedel jag kan använda för att få bukt med problemen?

• Svar på tråden Dålig hårbotten. Hjälp!!
  • Anonym (maybepsoriasis)

Förresten! 

om du går till läkare, be dom kolla upp ditt B12 värde, jag hade brist på det väldigt länge utan att veta och det blev en märkbar förbättring med mina psoriasis "eksem" i hårbotten när jag började ta tabletter för det!
    även mina naglar blev bättre av det.  

• Anonym (ts)
    Mineralvatten skrev 2013-09-22 11:09:15 följande:
    menar du någon av dessa?

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Dessa är inte oljor utan gel.

däremot så kan jag tipsa om en egen hårolja som jag blandar. jag tar en flaska med avocadoolja och häller i en skål. häller i ungefär lika mycket rapsolja och så massor med rosmarin.

luktar gott av rosmarinen och fungerar jättebra.

häller sedan upp den på pumpflaskor, sådanna man köper till resan. 

Det är den sistnämnda av dom tre som jag har! Hjälpte inte ett piss!:P
  • Mineralvatten
    Anonym (ts) skrev 2013-09-22 12:42:45 följande:

Det är den sistnämnda av dom tre som jag har! Hjälpte inte ett piss!:P
    se ärsom sagt geler/lotions och inte oljor.

• Anonym (ts)
    Anonym (maybepsoriasis) skrev 2013-09-22 11:21:02 följande:
    Har man psoriasis i kroppen så försvinner det aldrig, det är kroniskt, även om symptomen tillfälligt kan försvinna, det är även vanligt att ha flera olika typer, vissa mer uppenbara än andra

Jag har i hårbotten (tog 13år att få rätt diagnos!), i naglarna (tog 14år för diagnos) och möjligtvis även i lederna (ännu inte diagnostiserat), men jag har aldrig haft dom typiska fläckarna på kroppen som man vanligtvis förknippar med psoriasis. 

Man brukar använda olika typer av kortison för att behandla psoriasis men det finns även annat på recept

det är vanligt att det går i skov, dvs. blir bättre ett tag sen försvinner plötsligt för att sen komma igen helt plötsligt (ibland går det att förutse, vissa har ganska årsbundna besvär tex.)  

Så kontakta läkare och berätta att du haft psoriasis fläckar på kroppen förut!  

När jag hade fläckarna på magen och ryggen trodde läkarna på "guttat psoriasis", och som jag förstod det skulle det försvinna av sig själv och räknades därför inte som psoriasis? Det är ju knepigt att fläckarna i pannan ser exakt likadana ut som de fläckarna och att det blir värre i hårbotten när pannan ser värre ut.. Måste väl ha något samband?
  • Anonym (ts)
    Mineralvatten skrev 2013-09-22 12:43:44 följande:
    se ärsom sagt geler/lotions och inte oljor.

Stämmer ju när du säger det, jag som tog fel bara:)
  • Mineralvatten
    Anonym (ts) skrev 2013-09-22 12:46:45 följande:

Stämmer ju när du säger det, jag som tog fel bara:)
    testa med en olja?
    =).
    mitt hår och hårbotten älskar oljan som jag gör själv, se receptet i annat inlägg. 
  • Anonym (ts)
    Mineralvatten skrev 2013-09-22 12:49:35 följande:
    testa med en olja?

=).

mitt hår och hårbotten älskar oljan som jag gör själv, se receptet i annat inlägg. 

Avocadoolja, vart hittar man sånt? Hur blir håret när man använder den häxblandningen? ;)
  • matildadl

En Åsa: besvärsfri kommer jag aldrig bli, för sebboriskt eksem är tydligen något man får leva med. Men jag håller det under kontroll, jag hade som du ett enda stort sår i hårbotten. Men nu är det under kontroll, sen har jag samma eksem i ögonbrynen och vid näsan också, i ögonbrynen kommer det oftare fram än i hårbotten. Men jag brukar köra 1v med dermovat och sen vila 2 :)

• Mineralvatten
    Anonym (ts) skrev 2013-09-22 13:06:07 följande:

Avocadoolja, vart hittar man sånt? Hur blir håret när man använder den häxblandningen? ;)
    häxblandning :P
    avocadoolja hittar jag i alla fall på ica maxi eller ica kvantum.
    kostar ca 80kr för en flaska.

jag brukar hälla över blandningen i sånna här:
    http://www.rusta.se/resekit-p75701039.aspx

och det blir ca 3 stora flaskor med pump (köpte två set) och en eller två små flaskor.
    jag tar bara ett pumptag och tar i efter varje dusch när håret är blött och så använder jag det ibland som stylingprodukt på torrt hår som jag då borstar med vatten på borsten så det blir fuktigt.
    mitt hår som är lockigt, torrt och omtåligt älskar denna häxblandning och lockarna formar sig fint.
    i början tog jag alldeles för mycket så det såg ut som ett smörpaket så börja med ett pumptag (dvs ett par droppar). mitt hår är till nyckelbenet ungefär när det är torrt, och är tjockt och lockigt. 
  • En Åsa

Va lustigt, jag har det också under ena ögonbrynet och bredvid näsan på samma sida, brukar dock bara komma fram när det blir kallt ute men i hårbotten har jag det året runt, till och från.

• Anonym (maybepsoriasis)
    Anonym (ts) skrev 2013-09-22 12:45:36 följande:

När jag hade fläckarna på magen och ryggen trodde läkarna på "guttat psoriasis", och som jag förstod det skulle det försvinna av sig själv och räknades därför inte som psoriasis? Det är ju knepigt att fläckarna i pannan ser exakt likadana ut som de fläckarna och att det blir värre i hårbotten när pannan ser värre ut.. Måste väl ha något samband?
    http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psoriasis/

Psoriasis är en väldigt knepig sjukdom, och den är kronisk även om man kan gå nästan en hel livstid utan att få särskilt många symtom ibland (den behöver också ofta en triggare, tex. man kan vara bärare på sjukdomen men får den inte förren man får en illa infektion i kroppen eller går igenom en kris) 
    den kan som sagt komma och gå väldigt oregelbundet och plötsligt, så har du en gång haft någon form av den, så kan du mycket väl få det igen, eller någon annan variant av den senare

det bästa är om du får komma till en bra hudläkare, och nämner att du haft "gutta psoriasis", många allmän läkare är tyvärr väldigt okunniga om sjukdomen.. tex. på mig vägrade flera läkare sätta psoriasis diagnos på mig bara för att ingen i min närmsta släkt hade det!? trots att jag helt uppenbart, utan tvekan! har psoriasis.. 
  • matildadl

En Åsa: jag fick förklaringen att kännetecken för just sebboriskt eksem är att man har det i hårbotten, hårfästet, ögonbrynen, runt näsan och bakom öronen och på öronen. Ja jag märker skillnad just vid väderomslag också men märker tyvärr ingen skillnad på sommar eller vinter :/

• Anonym (Håret)

Måste bara fråga en sak.. Jag blev misshandlad för ett tag sedan och det tog ca en vecka för mig att reda ut håret och sen en klippning då mycket av håret hade gått av osv. Iaf, tiden efter så var jag såklart väldigt öm i hårbotten, jag kunde dra loss stora torra skorpor.. Och efter det så kliar min hårbotten otroligt mycket och det ser ut som att jag mjällar fruktansvärt, extremt mycket! Nån som har en kur mot detta?

• tooschoolforcool
    Anonym (Håret) skrev 2013-09-22 15:44:17 följande:
    Måste bara fråga en sak.. Jag blev misshandlad för ett tag sedan och det tog ca en vecka för mig att reda ut håret och sen en klippning då mycket av håret hade gått av osv. Iaf, tiden efter så var jag såklart väldigt öm i hårbotten, jag kunde dra loss stora torra skorpor.. Och efter det så kliar min hårbotten otroligt mycket och det ser ut som att jag mjällar fruktansvärt, extremt mycket! Nån som har en kur mot detta?

Ehh, sluta bli misshandlad...?
  • Anonym (Tackförtips)

favoritar så jag har det sparat

• Anonym (Håret)
    tooschoolforcool skrev 2013-09-22 20:26:42 följande:
    Ehh, sluta bli misshandlad...?

Eeh det var ju ett himla moget svar...
  • Anonym (vet precis)

Jag hade liknande problem i våras/tidig sommar.
    Det försvann HELT när jag började använda Korres schampo, balsam och inpackning för känslig hårbotten.
    Det som är bra med Korres är att det är 94 % ekologiskt

Kan vara värt att testa. Jag var rätt uppgiven ett tag och är så himla glad att jag hittade nått som har hjälpt mig. 

• En Åsa
    matildadl skrev 2013-09-22 15:20:50 följande:
    En Åsa: jag fick förklaringen att kännetecken för just sebboriskt eksem är att man har det i hårbotten, hårfästet, ögonbrynen, runt näsan och bakom öronen och på öronen. Ja jag märker skillnad just vid väderomslag också men märker tyvärr ingen skillnad på sommar eller vinter :/
    Så trist! Behandlar du med kortison överallt? Jag har, såklart, fått det ordentligt nu när det blev kallt och har börjat med fungoral (som jag aldrig har testat, vilket så här i efterhand ä ganska konstigt) nu, och hydrokortison också i ansiktet.

.

Svar på tråden Dålig hårbotten. Hjälp!!