• Anonym (ts)

Dålig hårbotten. Hjälp!!

Har i flera år haft problem med en ömmande och flagnande hårbotten. Har testat diverse olika schampon, bl.a. flera olika mjällschampon (eftersom det ju flagnar?), men inget hjälper. Mjällschampon gör problemen ännu värre. Har även gissat på torr hårbotten och därför gjort hårinpackningar (olika sorter) och provat olja in hårbotten, men samma där, det blir värre. Har testat att tvätta håret oftare och även testat mer sällan, det kvittar.

Problemen är dels att det flagnar, smular liksom. Detta ger mig superpanik, det ser ju bedrövligt ut och håret känns aldrig rent.

Andra problemet är att det känns som sår i hårbotten. Fläckvis är jag så öm att jag tex inte vågar färga håret. Vågar inte heller gå till frisörer länge eftersom de har en tendens att kamma för hårt och det gör jätteont!

Sista (och kanske största) problemet är att jag tappar MÄNGDER med hår, tussvis!

Vad gör jag!?! Får panik! Finns det något mirakelmedel jag kan använda för att få bukt med problemen?

• Svar på tråden Dålig hårbotten. Hjälp!!
  • matildadl

Gå till läkaren, det låter som sebboriskt eksem, jag hade det också och fick först locoid utskrivet men det hjälpte föga, gick sen i ren panik och halvt grät hos en läkaren som tog mig på allvar och skrev ut dermovat till mig, och det är det bästa som hänt mig!

• Anonym (ts)
    matildadl skrev 2013-09-21 19:33:45 följande:
    Gå till läkaren, det låter som sebboriskt eksem, jag hade det också och fick först locoid utskrivet men det hjälpte föga, gick sen i ren panik och halvt grät hos en läkaren som tog mig på allvar och skrev ut dermovat till mig, och det är det bästa som hänt mig!

Men alltså hur funkar det att smörja in hårbotten? Tänker att det måste vara svårt att komma åt? Känns inte håret flottigt och smutsigt när man har det i?
  • En Åsa

Det var Dermovat jag hade också. Det har en pip på flaskan så det är jättelätt att få dit och det har konsistens som vatten, påverkade aldrig håret för mig.

• matildadl

Det är en flaska med en flytande lösning, det är super enkelt. Det enda jag kan känna är att jag måste tvätta håret varannan dag istället för var 3e dag som jag gjorde innan. Men det är något man kan ta med tanke på hur mycket dermovat hjälper :)

• Anonym (Kolla)

Tror även det är viktigt att hålla rent i hårbotten genom att tvätta varje dag, inte några gånger i veckan. Just om man har hårlossning. Annars kan olja som drar åt sig smuts ( bakterier) täppa till hårrötterna, vilket slutar med att de ramlar ur. Alltså, viktigt att få bort oljan ur hårsäckarna. Undvik däremot sulfat schampoon, vilket är bevisat dåligt för hår och skalp och all hud, det irriterar och gör så att stråna blir utslitna och försvagade. Det är inte farligt/dåligt alls att tvätta rent varje dag om man går rätt till väga. Snarare dåligt att inte göra det, speciellt om man som du har problemskalp. Smutsen, bakterierna och de döda hudflagnorna måste bort.

• En Åsa

Sebboriskt eksem är det jag hade/har också. Jag tappade dock aldrig hår, men när det var som värst var hela hårbotten som ett stort vätskande sår. Jag har precis som du behandlat det som att det är torr hårbotten, vilket aldrig har gjort någon skillnad.

Matildadl: är du helt besvärsfri nu? För mig var det tre år sedan jag fick det utskrivet, skulle då ta en kur på 3v men blev gravid så det blev bara två, sen dess har jag haft det vid behov, vilket behövs ibland men så illa som det var för tre år sedan har det aldrig varit i närheten av att vara. 

• Mineralvatten
    Anonym (ts) skrev 2013-09-21 19:28:47 följande:

Nej det är apotekets olja för torr och stramande hårbotten. En vit flaska med röd kork:)

Jepp, har provat fungoral. Det blev samma som efter mjällschampo och inpackning, mycket värre:(
    menar du någon av dessa?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243207

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=244839

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=248275

Dessa är inte oljor utan gel.
    däremot så kan jag tipsa om en egen hårolja som jag blandar. jag tar en flaska med avocadoolja och häller i en skål. häller i ungefär lika mycket rapsolja och så massor med rosmarin.
    luktar gott av rosmarinen och fungerar jättebra.
    häller sedan upp den på pumpflaskor, sådanna man köper till resan. 
  • Mineralvatten

min mamma får ibland exem i hårbotten och har någon lösning som hon smörjer med då.
    hon får den utskriven av läkare. 

• Anonym (maybepsoriasis)
    Anonym (ts) skrev 2013-09-21 19:26:33 följande:

Jag fick fläckar på magen och ryggen för ett par år sedan som visade sig vara någon form av psoriasis. Fick smörja med starkare kortison och då försvann det, inte kommit tillbaka efter det. Brukar få liknande "utslag" i pannan och då blir det (oftast) bättre om jag smörjer med miniderm. Någon gång har jag fått ta till kortisonsalva. Har tänkt tanken att det ska vara liknande utslag i hårbotten, det verkar nämligen bli sämre i hårbotten när pannan är som jäkligast. Får kanske ta och höra av mig till läkaren på måndag, MÅSTE verkligen få bukt med det här!
    Har man psoriasis i kroppen så försvinner det aldrig, det är kroniskt, även om symptomen tillfälligt kan försvinna, det är även vanligt att ha flera olika typer, vissa mer uppenbara än andra

Jag har i hårbotten (tog 13år att få rätt diagnos!), i naglarna (tog 14år för diagnos) och möjligtvis även i lederna (ännu inte diagnostiserat), men jag har aldrig haft dom typiska fläckarna på kroppen som man vanligtvis förknippar med psoriasis. 

Man brukar använda olika typer av kortison för att behandla psoriasis men det finns även annat på recept
    det är vanligt att det går i skov, dvs. blir bättre ett tag sen försvinner plötsligt för att sen komma igen helt plötsligt (ibland går det att förutse, vissa har ganska årsbundna besvär tex.)  

Så kontakta läkare och berätta att du haft psoriasis fläckar på kroppen förut!  
  • Anonym (been there)

För det första ska du kolla upp att du inte har psoriasis i hårbotten. För det andra kan det hjälpa med äggtvätt och äppelcidervinäger. JAG VET, det låter äckligt. Men det är det enda som hjälpte för min hårbotten när det var som värst.

Kolla upp No Poo. Att tvätta utan schampoo. Köp parfymfria schampoo och balsam om du absolut ska använda schampoo och balsam. 

Svar på tråden Dålig hårbotten. Hjälp!!