Anonym (Samma) skrev 2013-09-21 20:16:39 följande:
Jag har också varit arbetslös precis 2 månader nu. Som du. Jag känner mig lite deppig vissa dagar och speciellt i början var jag väldigt fundersam på hur jag skulle fylla dagarna. Oftast går det dock bra. Jag fyller dagarna med olika saker och försöker komma hemifrån så ofta som möjligt. Ibland för arbetsintervjuer, ibland för att träffa en kompis och ibland är jag barnvakt. Detta har hjälpt Mig mycket. På så sätt går jag inte hemma och vankar jämt. Sen har jag några tumregler för de dagar jag är hemma. För mig är det viktigt att bädda säng, duscha och göra mig oordning efter frukost. Då börjar dagen och slötittandet på tv är över. Gör jag inte detta så kan jag sitta bort alldeles för många timmar och sen är halva dagen borta. Oftast tillåter jag mig att slappa och göra nada till kl 9-10 tiden. Ibland misslyckas Jag och då blir jag ofta väldigt seg resten av dagen.
Såhär kan en vanlig hemma-dag se ut för mig:
*gå upp strax efter sambo gått till jobbet. Han brukar väcka mig vid 8. Sova för länge gör mig seg
*äta frukost och kolla Nyhetsmorgon
*bädda säng, duscha, klä på mig (ej mjukisar) och borsta tänderna. På så sätt känns det som att dagen börjar. Annars blir det lätt att man segar. Försöker ha Samma rutiner som när jag jobbar. Mjukiskläder funkar inte för mg.
*föröka att komma ut och motionera
Promenad eller jogging.
*städa och fixa lite Hemma. Nåt litet eller stort beroende på vad som behövs.
*söka jobb såklart.
Jag kan inte fylla hela mina dagar med jobbansökningar. Så många finns det inte helt enkelt. Så därför måste jag göra andra saker som känns meningsfulla. Skulle jag bara sitta och glo på Tvn hela dagen skulle jag bli seg och deppig. Nån dag har jag gjort det och då har jag känt mig opruduktiv och blivit nere på kvällen.
Jag har varit väldigt noga med detta och det funkar för mig. Men som sagt försöker jag även komma hemifrån. Oftast är jag hemma 2 Hela dagar på en vecka och så kommer jag iväg och gör något 3 dagar
Ibland sitter jag även på AMS kontor vid deras datorer och söker jobb för att få lite miljöombyte. Om jag har en intervju inne i stan kan jag tex sätta mig på ams kontor i närheten i ett par timmar och sen gå i affärer lite. Skönt att se folk istället för att bara åka rakt hem.
Men sen känner jag att det är bra att njuta lite av att Vara hemma. Typ se på Nyhetsmorgon och äta frukost jättelänge. Morgonen njuter jag verkligen av. Eftermiddagen är desto segare. Ibland går jag ut i skogen och njuter. Sätter mig på en bänk i solen och lyssnar på podcaster. Går och storhandlar på en konstig tid när det är tomt i butiken - superskönt.
Försök få rutiner och börja dagen på samma sätt som när man jobbar. Det är mitt bästa råd.
Tack för utförligt inlägg! Ska lägga upp mina dagar på samma sätt och se om jag får mer energi! Som det är nu är det kanske två jobb i veckan som ligger ute för mig att ansöka, inom mitt område, o resten av tiden sitter jag och söker söker söker jobb att söka. Men jag ska absolut se till att hålla mig hemifrån ett par dagar i veckan så jag inte känner mig så isolerad. Har dock barn på dagis så jag kanske får hämta dem efter halvdag och hitta på nåt med dem istället. Har ingen lust att pausa i jobbsökandet för att typ ta en promenad, då möter man väl någon sur förskollärare som tror man lever loppan medan barnen är på dagis...