• Anonym (Tvekar)

Hus-renovering garanterad relationsdödare?

Vad säger ni med erfarenhet? Stämmer det att renovering tar död på relationen eller vågar man köpa ett hus med renoveringsbehov?

• Svar på tråden Hus-renovering garanterad relationsdödare?
  • Anonym
    Anonym (putte) skrev 2013-09-22 00:42:54 följande:

Ni orkar! När vi köpte hus sa jag att det första vi gör ska vi renovera badrummet. Men sen kom barnen i rask takt (4 st) och det tog 14 år innan det blev nytt badrum. Så man står ut med mer än man kan tro.
    Vi har bott i diverse småsunkiga hyresrätter i hela vårt fjorton år långa förhållande så vi har ju vanan inne så att säga.
  • Blobba

Vi köpte ett hus där vi blåste ut nästan allt. Vi har bytt stammar, el, kök, badrum, ytskikt och tagit ner väggar. Under 4mån slet min man och min far med detta och sina ordinarie jobb. Nyckel i dec-09 inflytt i april-10. Sonen föddes i juni-10.
    Vi fick in vatten i källaren -11 och det flyttade fram dräneringen akut. Vi har konstant renoverat sedan vi köpte huset, även om det går inre eller mindre intensiva perioder.
    Ekonomi: vi sålde en bostadsrätt med hög vinst. Vi gör jobbet själva och med hjälp av släktingar/vänner inom olika expertområden. Varken maken eller min far är hantverkare, men båda otroligt händiga och ivriga att lära sig.
    Det har varit slitsamt många gånger men vi håller ihop. Vi samtalar mycket, ibland med gap och skrik ska erkännas. Men vi har gemensamma mål och berättar vad vi tänker framåt. Jag är gravid med nr2 och har talat om att jag behöver mer stöd denna gång. Nu får renoveringen gå in i ett långsammare tempo.
    Viktigt att prata om förväntningar och olika scenarion. Prata om det innan det händer.
    Jag är så nöjd med vårt husköp och maken gör ett fantastiskt jobb. Men visst vill jag dra ibland. Prioritera en solsemester med familjen. Skita i huset och tomten. Men vi ser det som olika faser i livet. Nu är det barn och boende vi prioriterar. Ett gemensamt beslut.

• sextiotalist
    skogsvitter skrev 2013-09-21 21:04:48 följande:
    Det är inte renoveringen som tar död på förhållandet, det är hur man hanterar förhållandet under tiden det förekommer påfrestningar. Vare sig det handlar om barn, renovering, belastad ekonomi, arbetslöshet, dödsfall eller vilken annan kris som helst. Står man eniga och strävar framåt tillsammans även om man tillfälligt kan ha olika åsikter eller vara osams så tar inte renovering död på något förhållande!

Sedan tror jag det är väldigt viktigt att man har en balans, för vissa är det mer lämpligt att ta lite i taget och i lugn och ro, vissa kanske behöver "få klart" sådant som anses viktigt för båda så snabbt som möjligt för att man ska kunna leva drägligt och inte ta död på varandra under tiden. Då blir dock annat lidande under den kortare tid det tar, men då har man målet och vet att det blir lugnare sedan. Lägger man upp projekt som tar åratal måste man istället hitta balansen och lugnet mitt i renoveringen.
    Exakt och det är båda som ska vara med hela tiden
  • Anonym (w)
    Anonym (Äkta man) skrev 2013-09-21 22:18:57 följande:

150.000 kommer man inte så långt på som man kan tro... Det som är dyrast är kök och badrum. Vår köksrenovering för några år sedan gick på över 300.000, men då tillät vi i och för sig kostnaden att dra iväg. Det går givetvis att göra billigare. Vi har stort kök, gjorde om allt från grunden och snålade ingenstans. Dock gjorde vi stor del av hantverket själva. Fula badrum kan man leva med hur länge som helst. Efter ett tag vänjer man sig...
    Vi har renoverat kök, inklusive nya vitvaror, för under 70 000. Då har vi gjort det själva, men det måste inte bli svindyrt bara för att det är kök. Håller man lite koll på olika prisalternativ kan man göra bra affärer.

TS, prata igenom detta ordentligt och lägg upp en plan för hur ni ska hantera olika situationer som kan uppstå. Ta ett rum i taget så ni kan stänga in renoveringskaoset och ha lugn och ro i resten av bostaden. Gör helt färdigt innan ni börjar på nästa rum, det är så tråkigt när listerna aldrig kommer på plats fast det är så enkelt att fixa. Ta pauser mellan varje rum om ni upplever att det blir för mycket under en period.

Slutligen. Ha tålamod Tålamod med varandra, tålamod med att det ligger saker i vägen, tålamod med att det tar längre tid än ni tror.

Lycka till! 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Tvekar) skrev 2013-09-21 20:47:40 följande:
    Vad säger ni med erfarenhet? Stämmer det att renovering tar död på relationen eller vågar man köpa ett hus med renoveringsbehov?
    Även om de flesta som postat i denna tråd på FL skryter om att det går jättebra så är det väldigt många i verkligheten som renoverar ihjäl sin relation. 

Du ska inte ta svaren på FL alltför seriöst. Ungefär som när någon i ekonomi-forumet frågar hur mycket folk sparar och de flesta som svarar säger ca 15 000 kr per månad. Det är inte särskilt representativt för hur de flesta har det.
  • Förväntansfulla

Jag och min sambo köpte ett hus för 3v sedan med renoveringsbehov. Vi har gjort en stamrenovering och bytt alla rör och brunnar. Vi har rivit ut ett felaktigt badrum och på måndag kommer platssättaren och gör iordning det. Han ska även sätta klinkers på hela källaren ca 80 kvm. vi ska göra om källaren till en tredje bostadsvåning. vi håller på bygger en bastu och även köpt ett bubbelbadkar som vi ska ha i vår relaxavdelninh. Vi byter ut hela husets el nästa måndag. Vi renoverar husets 3 Walk in closet då dessa tidigare fungerat som vindsutrymmen och inte har isolerade innerväggar. Vi fixar ytskiktet i alla rum och river vissa väggar. Vi kommer i veckan att installera en kamin för lite värme och mysfaktor. Allt detta har vi räknat med att vara klart inom 4v. Vi är glada att vi valde detta huset då det kommer bli vårt drömhus och imed allt som behöver göras så vet vi att när vi flyttar in om 4v så är det inget oförutsett som kommer behöva fixas. Det kommer inte bli någon vattenläcka, elen är fixad så proppen kommer inte gå för att vi har igång 4 köksapparater. Badrummen behövs inte bytas då allting i huset kommer vara nytt. Vi har tyckt att det varit viktigt att sätta upp tidsramar för när allt ska vara klart. Vi lever efter ett schema. Vi har valt att bo kvar i vår lägenhet under tiden renoveringen av huset sker så därav slipper vi bo mitt i det. Det är mitt tips till er, har man möjlighet så vi kvar i ert nuvarande boende under tiden. Visst sambon har varit borta väldigt mkt och vi ses knappt men detta är under så kort tid så det klarar vi, vår dröm besannas tack vare detta. Vi har lejt bort mkt av arbetet till hantverkare men mycket har min sambo fixas själv, han är byggnadsingenjör så han har mycket kunskap. Jag har dessvärre inte kunnat göra något mer än lite målning då jag är gravid i vecka 20 med tvillingar och inte får utföra några tyngre arbeten. Vi har haft som mål att vara klara med huset innan v 25 i min grav då tvillingarna kan välja att komma ut redan då. Sen nästa vår så ska vi måla om huset och bygga ut altanen. Mitt tips är även att ha en bra buffert då allt inom bygg är dyrt och man vill inte stå där utan pengar mitt i en renovering. Tycker ni ska köra på er dröm:)

• Anonym (ii)

båda mina syskon har köpt hus med stooora renoveringsbehov, som nu är färdigrenoverade. Ingen av dem har skilt sig än ialla fall.

• SupersurasunkSara
    Vinterankan skrev 2013-09-22 05:46:52 följande:
    En sak som jag insett har varit avgörande för att vi har klarat av vår renovering är att vi inte värderar arbetet och tävlar om vem som gjort mest eller är tröttast. Om en passar barn och sköter vardagen och den andra jobbar på huset så har vi båda gjort lika mycket. Om den ena säger att den är trött så kontrar man inte med hur trött man själv är utan man säger "men gå och vila lite då älskling" trots att man själv är precis lika trött. Nästa gång är det den andras tur att vara trött och gå och vila. Och visa uppskattning för vad den andra gjort. "Vad duktig du varit" besvaras med "och du har städat så fint".
    Det här inlägget är det du bör lägga mest vikt vid tror jag TS. Det är så oerhört viktigt att visa uppskattning även för de vardagliga sakerna som kommer att finnas där även efter renoveringen.

Köper ni ett hus med bra grund och bra tak samt som helst inte måste målas om det första ni gör och är lite kostnadsmedvetna så klarar ni er nog bra.
    Kolla dock noga vad driftskostnaderna är och lägg på en del, särskilt om det bara bott äldre människor i huset innan. (Barnfamiljer använder mer vatten än två äldre tex)

Kolla tex www.styleroom.se för budgetrenoveringar som man kan göra om något är för vedervärdigt men som ni inte har råd att göra på en gång. Kök är (enl min uppfattning) lättare att renovera billigare än badrum, i badrum kan det bli fråga om att riva ut allt och börja om från början. I kök kan man ofta behålla stommarna till köksskåpen och tom luckorna ibland och bara måla om. Ofta kan man också ha kvar diskbänk och spis där de är = ingen kostnad för rörmokeri och el.

Det beror som sagt på hur man är som person. Man vänjer sig vid det mesta, men jag som sagt mår inte bra om jag inte trivs.
  • sötare

Har inte läst alla svar så vet inte om någon har skrivit det.
    Men om ni har en tidsplan  och en budget gångar den med två för oftast så kostar det både i tid och pengar det dubbla. Nu skriver jag oftast inte alltid , men man kan ju ha det i åtankarna för det är ju roligare om det blir pengar över än om pengarna inte räcker till att gjora ett projekt klart. :) 
    Sen så behöver inte renovering vara döden för förhållandet. Mina föräldrar har hela sitt liv tillsammans renoverat sitt hem och trädgård  och är fortfarande tillsammans :)  

• SupersurasunkSara

Ytterligare ett tips: Gör en sak i taget! Börja inte lite här och lite där, utan gör ett rum fint och färdigt så ni har någonstans att bara sitta ner och njuta.

Och, båda ska kunna vara den som tar hand om barnen och båda ska kunna renovera Det blir lätt så att den ena bara renoverar och den andra bara tar hand om barnen och då blir det obalans. Gör båda båda sakerna så blir det en förståelse för varandra på ett annat sätt.

Lite paus mellan projekten som någon skrev är också bra

Svar på tråden Hus-renovering garanterad relationsdödare?