Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Pulled pork

1-1.2 kg får jag att räcka till 6-8 storätare så drygt 3-3.5 kilo hade jag gjorten det beror lite på tillbehören med. Vi brukar ha potatis i någon form eller pasta som pastasallad eller mac'n cheese. Bröd, grönsaker och någon sås.

• Gurkan
    eliten skrev 2013-09-22 12:15:59 följande:
    Det är ju bara 160gram/person låter väldigt snålt räknat

Mellan 160-190 gram per person. 5 kg är nästan 300 gram per person och det tycker jag är väldigt mycket men allt beror på hur mycket tillbehör man har.
  • Gurkan
    Linda5 skrev 2013-09-22 12:30:36 följande:
    Om man har gäster vill man ju ha tillräckligt. Svärmor gör alltid för lite och så säger hon någon som vill ha lite till? Jag kan skära upp lite sallad till. VEM säger "ja jag blev inte mätt"? När ingen svarar säger hon Ohh vad bra jag beräknade inga rester kvar heller.

Tar maten slut eller det bara är den där lilla, lilla biten kvar då är det för lite mat oavsett vad gästerna säger för dom vill inte vara otrevliga/oartiga.

Tja mina gäster har aldrig någonsin gått hungriga härifrån. Om vi samlar den närmsta familjen är vi runt 18-20 personer och då är det människor med fysiskt krävande jobb och riktiga storätare. Men fem kilo kött har jag aldrig tillagat men som jag skrev med det beror på tillbehören. Sist var vi visserligen bara åtta vuxna och två barn men då räckte 1,2 kilo kött. Det serverades det klyftpotatis, Mac'n cheese, hembakt bröd och brie, sallad, fetaost och kall sås till köttet. Alla var mätta och tillfreds. Men visst ju mindre tillbehör desto ner kött går det åt
  • Gurkan
    Linda5 skrev 2013-09-22 13:54:08 följande:
    Så säger min svärmor också. Men alla går därifrån hungriga. Självklart gör du som du vill men jag tror nog du ska ta en liten funderare. Detta i all välmening.

I all välmening så kanske du borde lära dig prata med svärmor istället för att hymla. Svenskt kött räknar 100 gram kött per person för exempelvis högrev och annat kokkött. 175 gram fläskkarré men det är skivad vid exempelvis grillning. Kotlettrad, som går ypperligt att göra pulledpork på, 150 gram per person. Vi i västvärlden äter alldeles för mycket kött och det märks om man läser den här tråden. 1 kg kött utan ben på två vuxna och ett barn är inte normala mängder kött.
Svar på tråden Pulled pork