• bumse2

Pulled pork

Ska bjuda 18 personer på pulled pork nästa helg men hur mycket fläskkarré måste jag inhandla tro?
    Tänkte ha hamburgerbröd, sallad, dressing och klyftpotatis till. 

Emma 020123, Linus 080917
  • Svar på tråden Pulled pork
  • eliten

5kg ungefär hade jag satsat på, lite mer om det är storätare

• Gurkan

1-1.2 kg får jag att räcka till 6-8 storätare så drygt 3-3.5 kilo hade jag gjorten det beror lite på tillbehören med. Vi brukar ha potatis i någon form eller pasta som pastasallad eller mac'n cheese. Bröd, grönsaker och någon sås.

• eliten
    Gurkan skrev 2013-09-22 11:57:03 följande:

1-1.2 kg får jag att räcka till 6-8 storätare så drygt 3-3.5 kilo hade jag gjorten det beror lite på tillbehören med. Vi brukar ha potatis i någon form eller pasta som pastasallad eller mac'n cheese. Bröd, grönsaker och någon sås.

Det är ju bara 160gram/person låter väldigt snålt räknat
  • Linda5

Håller också med om 5-6 kg är lagom.
    1-1,5 kg hade jag aldrig vågat bjuda på så lite.

• Gurkan
    eliten skrev 2013-09-22 12:15:59 följande:
    Det är ju bara 160gram/person låter väldigt snålt räknat

Mellan 160-190 gram per person. 5 kg är nästan 300 gram per person och det tycker jag är väldigt mycket men allt beror på hur mycket tillbehör man har.
  • Linda5
    Gurkan skrev 2013-09-22 12:21:54 följande:

Mellan 160-190 gram per person. 5 kg är nästan 300 gram per person och det tycker jag är väldigt mycket men allt beror på hur mycket tillbehör man har.

Om man har gäster vill man ju ha tillräckligt. Svärmor gör alltid för lite och så säger hon någon som vill ha lite till? Jag kan skära upp lite sallad till. VEM säger "ja jag blev inte mätt"? När ingen svarar säger hon Ohh vad bra jag beräknade inga rester kvar heller.
    Tar maten slut eller det bara är den där lilla, lilla biten kvar då är det för lite mat oavsett vad gästerna säger för dom vill inte vara otrevliga/oartiga.
  • Gurkan
    Linda5 skrev 2013-09-22 12:30:36 följande:
    Om man har gäster vill man ju ha tillräckligt. Svärmor gör alltid för lite och så säger hon någon som vill ha lite till? Jag kan skära upp lite sallad till. VEM säger "ja jag blev inte mätt"? När ingen svarar säger hon Ohh vad bra jag beräknade inga rester kvar heller.

Tar maten slut eller det bara är den där lilla, lilla biten kvar då är det för lite mat oavsett vad gästerna säger för dom vill inte vara otrevliga/oartiga.

Tja mina gäster har aldrig någonsin gått hungriga härifrån. Om vi samlar den närmsta familjen är vi runt 18-20 personer och då är det människor med fysiskt krävande jobb och riktiga storätare. Men fem kilo kött har jag aldrig tillagat men som jag skrev med det beror på tillbehören. Sist var vi visserligen bara åtta vuxna och två barn men då räckte 1,2 kilo kött. Det serverades det klyftpotatis, Mac'n cheese, hembakt bröd och brie, sallad, fetaost och kall sås till köttet. Alla var mätta och tillfreds. Men visst ju mindre tillbehör desto ner kött går det åt
  • Vinterankan
    Linda5 skrev 2013-09-22 12:30:36 följande:
    Om man har gäster vill man ju ha tillräckligt. Svärmor gör alltid för lite och så säger hon någon som vill ha lite till? Jag kan skära upp lite sallad till. VEM säger "ja jag blev inte mätt"? När ingen svarar säger hon Ohh vad bra jag beräknade inga rester kvar heller. Tar maten slut eller det bara är den där lilla, lilla biten kvar då är det för lite mat oavsett vad gästerna säger för dom vill inte vara otrevliga/oartiga.

Ja precis. Har en vän som alltid har för lite mat och då är de själva en familj på fem där alla äter mycket. Så de tar för sig sina portioner som är större än normalt och sedan så får alla andra snåla. Och om man är där på kalas och de har kanske 4 sorters bullar och kakor och 15 gäster så har de inte 15 av varje utan kanske 10 av varje samtidigt som de själva tar av allt.
  • Linda5
    Gurkan skrev 2013-09-22 12:40:30 följande:

Tja mina gäster har aldrig någonsin gått hungriga härifrån. Om vi samlar den närmsta familjen är vi runt 18-20 personer och då är det människor med fysiskt krävande jobb och riktiga storätare. Men fem kilo kött har jag aldrig tillagat men som jag skrev med det beror på tillbehören. Sist var vi visserligen bara åtta vuxna och två barn men då räckte 1,2 kilo kött. Det serverades det klyftpotatis, Mac'n cheese, hembakt bröd och brie, sallad, fetaost och kall sås till köttet. Alla var mätta och tillfreds. Men visst ju mindre tillbehör desto ner kött går det åt

Fast det räknar inte jag som mycket tillbehör. Det är väl normalt med dom tillbehören?
  • Laine

Jag tycker det är bättre att det finns för mycket, så kan ni ha i matlådor än att det är för lite och gästerna går hungriga.

Jag gjorde på 1kg igår till familjen (2 vuxna 1 barn)  En normalätande vuxen man, ett barn som inte äter så mycket och till mig själv som inte är någon storätare.
    Det blev lite över som hamnar i matlåda. 
    Då hade vi sallad och pitabröd till.  

Så gör hellre 5-6kg kött så alla kan få ordentligt.  

• Linda5

Så säger min svärmor också. Men alla går därifrån hungriga. Självklart gör du som du vill men jag tror nog du ska ta en liten funderare. Detta i all välmening.
  • Dr Mupp

Vi är två vuxna och fyra barn. Vi gör mat på ca 1 kg kött. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • eliten

Sån mat och t.ex tacos tar man ju oftast flera gånger och det går ganska mycket kött.

Pulled pork, fläskkött är ju ganska billigt kött så tråkigt att snåla i onödan.

• Gurkan
    Linda5 skrev 2013-09-22 13:54:08 följande:
    Så säger min svärmor också. Men alla går därifrån hungriga. Självklart gör du som du vill men jag tror nog du ska ta en liten funderare. Detta i all välmening.

I all välmening så kanske du borde lära dig prata med svärmor istället för att hymla. Svenskt kött räknar 100 gram kött per person för exempelvis högrev och annat kokkött. 175 gram fläskkarré men det är skivad vid exempelvis grillning. Kotlettrad, som går ypperligt att göra pulledpork på, 150 gram per person. Vi i västvärlden äter alldeles för mycket kött och det märks om man läser den här tråden. 1 kg kött utan ben på två vuxna och ett barn är inte normala mängder kött.
  • TaSe

Jag bjöd på det härom dagen. Gjorde på tre kg och det blev en hel del över efter att 6 vuxna och två barn hade käkat.

• Laine
    Gurkan skrev 2013-09-22 18:43:22 följande:

I all välmening så kanske du borde lära dig prata med svärmor istället för att hymla. Svenskt kött räknar 100 gram kött per person för exempelvis högrev och annat kokkött. 175 gram fläskkarré men det är skivad vid exempelvis grillning. Kotlettrad, som går ypperligt att göra pulledpork på, 150 gram per person. Vi i västvärlden äter alldeles för mycket kött och det märks om man läser den här tråden. 1 kg kött utan ben på två vuxna och ett barn är inte normala mängder kött.
    Googla runt lite och kolla recepten.
    Enligt de flesta recept där de beräknar på 4 portioner tycker de att man ska ha 1kg kött.
    Så vårat 1kg för 2 vuxna och ett barn och att det blev matlåda också, tycker jag inte är så chockerande
  • Stokke

Pulled Pork, har jag lagar ett par gånger.
    Köttet krymper massor i ugnen.
    Funkar kanon att ha i matlåda.

Till 20 pers hade jag gjort 3 bitar (alltså tre grytor) jag hade satsat på 1,6 kilo X 3 bitar.

• bumse2
    Pulled Pork

1kg fläskkarré
    3 tsk salt
    3 tsk rökigt paprikapulver
    Svartpeppar
    2 gula lökar
    1 hel vitlök
    5 dl barbecuesås

1. Sätt ugnen på 100 grader.
    2. Gnid in köttet med salt, rökt paprikapulver och massor med nymald peppar. Lägg det i en gjutjärnsgryta som tål ugnsvärme.
    3. Skala lök och vitlök. Skär löken i klyftor. Lägg det runt köttet och häll på barbecuesåsen. Sätt på locket och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 8–12 timmar. Prova om köttet är färdigt genom att dra isär det med två gafflar. Är det färdigt ska det i princip falla sönder och vara lätt att dra isär. 
    4. När köttet är klart drar du isär det med gafflarna och blandar med den goda såsen och löken. Justera kryddningen, ibland behövs mer salt beroende på hur söt barbecuesåsen är

Emma 020123, Linus 080917
  • frappa
    Enevighet skrev 2013-09-23 01:43:27 följande:
    Ni som brukar göra pulled pork, vad har ni för recept? :)
    Kör en cajun rub, finns säkert på såna ställen som matklubben.
    Rubbar karrén, bryner och sen i ugnen.

Har man 3st pulled pork samtidigt, så behöver man inte 3 grytor, det funkar med form med folie över.

Gillar ni pulled pork, glöm aldrig någon gång testa göra den i grillen som det är tänkt.
    Den blir utan tvekan många ggr godare där.
    Det man behöver är en grill med lock, och mycket tid.
    För här tar det säkert 8-9h att bli klart.
Svar på tråden Pulled pork