• Äldre 22 Sep 15:40
    5197 visningar
    26 svar
    -1
    26
    5197

    Ofrivilligt faderskap?

    Hej,

    Jag har haft samlag med en tjej 3 gånger för ett tag sedan och hon är nu gravid. Detta är en tjej som har kontakt med många killar så att säga.
    Hon vill inte göra abort och hon vill inte göra ett faderskapstest innan barnet är fött trots att det är riskfritt och att jag betalar(11500
    Hon sa att hon hade p-stav och vi använde inte kondom. Första tillfället kom jag inuti, andra tillfället kom jag inte alls och 3:e tillfället tog jag ut innan jag kom.

    Om ultraljudet som gjordes den 12:e september säger BM att barnet är beräknat till den 6:e april.

    Finns det någon möjlighet att få fram ungefär när befruktningen skedde? Jag har helt gått in i väggen av detta och kan varken äta eller sova, jag fungerar inte alls. Att behöva gå med denna ovisshet i 7 månader till är värre än döden för mig, jag behöver bara någonting som kan göra mig lite tryggare i detta. Skulle vara enormt tacksam om någon ville sätta sig in lite i det för att kolla om man kan få reda på någon ungefärlig befruktningsdatum.

    Snälla posta inte "skyll dig själv" inlägg då jag blev lurad och jag redan ångrar allt detta som det är.

  • Svar på tråden Ofrivilligt faderskap?
  • Äldre 22 Sep 16:33
    #11
    Puolukka skrev 2013-09-22 16:24:45 följande:
    www.viforaldrar.se/

    -oss/graviditet/Nar-k...


    Där står dock att man typ inte kan kolla förrän efter barnet är fött ...
    http://pappatest.se/tester-foster.php

    Det är en ny teknik då man jämför blod från mamman och den osäkra pappan.

    Har ingen rätt att kräva detta då killen förlorar sina rättigheter i samband med att hon blir gravid.

    Iallafall så känns det betryggande att de datum som jag säger inte är speciellt relevanta i samband med befruktningen. Tack så mycket för det 
  • Puoluk­ka
    Äldre 22 Sep 16:35
    #12

    Aha där ser man! Ja, jag tror faktiskt inte du har något att oroa dig över :). Men det stackars barnet sen ... usch.

  • Äldre 22 Sep 17:20
    #13

    Det verkar ine som att du är pappan utifrån de datum du nämner. Däremot bör ni båda veta att vecka ett räknas från senaste menstruationens första dag och att ägglossning oftast sker ca 14 dagar senare. Är hon i vecka 13 är det alltså drygt 11 veckor sedan befruktning. Befruktning kan dock ske flera dagar efter samlag. Att spermier kan leva 9 dygn har jag inte hört förut, men 5 dagar är i alla fall bevisat (även om det inte är jättevanligt). Sen ska du veta att ett fostervattensprov kan ge svar om faderskap, men är inte riskfritt utan kan i värsta fall orsaka missfall. Det finns också ett fall (dock ett enda, vad jag vet), där en man fått rätt och sluppit betala underhåll för ett barn då kvinnan medvetet ljugit om sitt preventivmedel med avsikt att bli gravid. Det krävs dock att det varit beräknande, det duger alltså inte om hennes preventivmedel inte funkat, och mannen har i det fallet heller inga rättigheter vad gäller barnet.

  • Äldre 22 Sep 17:25
    #14
    alynda skrev 2013-09-22 17:20:09 följande:
    Det verkar ine som att du är pappan utifrån de datum du nämner. Däremot bör ni båda veta att vecka ett räknas från senaste menstruationens första dag och att ägglossning oftast sker ca 14 dagar senare. Är hon i vecka 13 är det alltså drygt 11 veckor sedan befruktning. Befruktning kan dock ske flera dagar efter samlag. Att spermier kan leva 9 dygn har jag inte hört förut, men 5 dagar är i alla fall bevisat (även om det inte är jättevanligt). Sen ska du veta att ett fostervattensprov kan ge svar om faderskap, men är inte riskfritt utan kan i värsta fall orsaka missfall. Det finns också ett fall (dock ett enda, vad jag vet), där en man fått rätt och sluppit betala underhåll för ett barn då kvinnan medvetet ljugit om sitt preventivmedel med avsikt att bli gravid. Det krävs dock att det varit beräknande, det duger alltså inte om hennes preventivmedel inte funkat, och mannen har i det fallet heller inga rättigheter vad gäller barnet.
    Okej. Tack för informationen, jag ska ytterligare prata med en barnmorska imorgon och uppge samma information som i denna tråd för att se om jag får samma svar. Då verkar det inte vara jag som är pappan trots allt.

    Tack igen 
  • Äldre 22 Sep 17:36
    #15

    ULet är tyvärr långt ifrån säkert. Jag vet många som fått beräknade förlossningsdatum som skulle innebära att barnet blev till INNAN de ens hade oskyddad sex. Ända tillförlitliga testet är att göra ett faderskapstest. Vägrar hon tror jag att du kan gå till domstol för att få igenom det, men jag vet inte om barnet måste vara fött då kanske.
    Oavsett, lycka till

  • Äldre 22 Sep 17:55
    #16

    Skit i henne tills barnet är ute å det är dags att testa. Inte skall du passa upp denna kvinna..

  • Äldre 22 Sep 18:00
    #17
    EJai skrev 2013-09-22 17:55:10 följande:
    Skit i henne tills barnet är ute å det är dags att testa. Inte skall du passa upp denna kvinna..
    Hur detta än slutar kommer jag aldrig ha någon kontakt med denna människa. Jag vill bara kunna släppa tanken om att jag kanske är pappan, dock har jag oddsen på min sida nu.
  • Äldre 22 Sep 19:16
    #18

    Helt omöjligt är det ju inte att du är pappan. Även i försatsen förekommer spermier. Om hon uppger dig som pappa och du inte skriver på papprena när barnet är fött kommer det göras en utredning för att säkerställa faderskapet. Idag är det väldigt svårt att få fader okänd eller inget namn alls på pappret då barnet har rätt att få reda på sitt ursprung. Det du kan göra är att vänta tills barnet är fött. Förstår att det är jobbigt men inte så mycket mer du kan göra om hon nekar innan. Hoppas det löser sig.

  • Äldre 22 Sep 19:19
    #19

    Kom på en sak till hon kan bara vara i vecka 12+0 så räkna tolv veckor bakåt. Så blir det mer rätt. Är själv gravid och beräknad 3 april.

  • Äldre 22 Sep 19:26
    #20
    Mama Law skrev 2013-09-22 19:19:54 följande:
    Kom på en sak till hon kan bara vara i vecka 12+0 så räkna tolv veckor bakåt. Så blir det mer rätt. Är själv gravid och beräknad 3 april.
    Japp då landar vi på den 30:e juni. Jag har varit med henne den 13 juni, 19-20 juni och den 5 juli.

    19-20 juni: avbrutet samlag(ingen ejakulaiton). Samma gäller den 5:e juli.

    Tack för ditt svar, det känns betryggande 
  • Äldre 22 Sep 19:43
    #21

    Jo men ägglossning är 2 veckor senare. Så runt 15 juli hade hon den om hon hr en cykel på 28 dagar. Så borde krasst va omöjligt.

  • Äldre 22 Sep 20:17
    #22
    Mama Law skrev 2013-09-22 19:43:02 följande:
    Jo men ägglossning är 2 veckor senare. Så runt 15 juli hade hon den om hon hr en cykel på 28 dagar. Så borde krasst va omöjligt.
    Då förstår jag.
    Ja 15 juli verkar ännu mer osannolikt än 30 juni för min del då alltså. Tack för ditt svar
  • Äldre 22 Sep 20:51
    #23

    Jag vill inte skrämma upp dig men säg att ni hade sex 5/7, och att spermierna levde 7 dagar, och hon hade ägglossning 12/7 då är beräknad förlossning 3/4.... Att på ul mäta rätt när de är så små då mm spelar stor roll för antalet dagar och veckor kan vara svårt. På mitt ul mätte de tex embryot till 7 mm och sa att det var V6+4. Enligt en annan tabell är 7 mm

  • Äldre 22 Sep 21:09
    #24
    Lakrits skrev 2013-09-22 20:51:31 följande:
    Jag vill inte skrämma upp dig men säg att ni hade sex 5/7, och att spermierna levde 7 dagar, och hon hade ägglossning 12/7 då är beräknad förlossning 3/4.... Att på ul mäta rätt när de är så små då mm spelar stor roll för antalet dagar och veckor kan vara svårt. På mitt ul mätte de tex embryot till 7 mm och sa att det var V6+4. Enligt en annan tabell är 7 mm
    TS här. 

    Jag förstår, dock är sannolikheten väldigt liten att spermierna levde i 7 dagar då jag avbröt samlaget när jag skulle komma.

    Risken finns men den är minimal om jag har förstått det rätt
  • Äldre 22 Sep 21:28
    #25

    Missade att de var avbrutet. Jo isf är det en väldigt liten risk.

  • Sat 21 Jan 2023 10:16
    #26
    PanikångestNU skrev 2013-09-22 15:40:47 följande:
    Ofrivilligt faderskap?

    Hej,

    Jag har haft samlag med en tjej 3 gånger för ett tag sedan och hon är nu gravid. Detta är en tjej som har kontakt med många killar så att säga.
    Hon vill inte göra abort och hon vill inte göra ett faderskapstest innan barnet är fött trots att det är riskfritt och att jag betalar(11500
    Hon sa att hon hade p-stav och vi använde inte kondom. Första tillfället kom jag inuti, andra tillfället kom jag inte alls och 3:e tillfället tog jag ut innan jag kom.

    Om ultraljudet som gjordes den 12:e september säger BM att barnet är beräknat till den 6:e april.

    Finns det någon möjlighet att få fram ungefär när befruktningen skedde? Jag har helt gått in i väggen av detta och kan varken äta eller sova, jag fungerar inte alls. Att behöva gå med denna ovisshet i 7 månader till är värre än döden för mig, jag behöver bara någonting som kan göra mig lite tryggare i detta. Skulle vara enormt tacksam om någon ville sätta sig in lite i det för att kolla om man kan få reda på någon ungefärlig befruktningsdatum.

    Snälla posta inte "skyll dig själv" inlägg då jag blev lurad och jag redan ångrar allt detta som det är.



    Hur har det gått för TS här? 
Svar på tråden Ofrivilligt faderskap?