Inlägg från: Anonym (svag värme) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svag värme)

Hur gör man en perfekt omelett?

Smör (stekmargarin) är nog ett måste för omelett, annars fastnar den. Jag har aldrig mjölk i, bara vatten.

Börja med att smälta ganska mycket smör försiktigt, det får inte bli bränt. Häll i smeten och grädda på svag värme, ca 10-15 minuter. Gör små hål med en gaffel under stekningen så allt smet blir stekt.

Lycka till!  

• Anonym (svag värme)

Anonym (Orutinerad) skrev 2013-09-23 11:41:07 följande:
    Dagens försök avklarat, vatten istället för mjölk och stekte i margarin. Lite skinka som fyllning. Bästa försöket så här långt, inte perfekt men snyggare än tidigare.

Några funderingar: Det blir liksom vita "fläckar" som inte stelnar. Jag antar att det är fyllningen som jag skulle göra hål för så att den rinner ner - men den ligger kvar... ska jag göra ett rejält hål med stekspaden eller vad gör man? Läste också lite mer på nätet och det verkar som att vissa säger att man ska vispa smeten ordentligt innan, medan andra säger att man knappt ska röra den - vad är rätt? Jag har tagit en visp och vispat rätt mycket, men det är fortfarande lite "seghet" av äggvita kvar i smeten - är det rätt?

Otroligt tacksam för all er hjälp.      
    Roligt att du lyckades

De "vita "fläckarna", äggvitan, behöver inte stelna, det är för att göra omeletten krämigare. Jag har lärt mig att inte vispa som man vispar grädde, utan vispa lite lätt, bara så att äggen löser sig med vattnet. Salt och peppar räcker bra men vill man ha mer smak kan man gott använda vitpeppar t.ex.

När man gör omelett ska man vara lätt på handen och låta omeletten sköta sig själv, om du förstår vad jag menar. 

Alla gillar inte samma typ av omelett, vissa vill ha den hårt stekt medan andra vill ha den mjukar och krämigare. Allt beror på hur länge man steker den. När man steker för länge blir den gärna lite för hård och torr. En omelett ska vara krämig och inte helt genomstekt som jag tror du försöker göra. Du får prova dig fram och se hur den blir. För mig tog det några gånger innan jag fick in den rätta snitsen för att göra en omelett som jag gillar.    

Innan du häller på den på tallriken så vik den först i stekpannan istället för att lägga upp den som en pannkaka;)
     som bilden visar.-).

http://recept.citygross.se/action/recipeCG;jsessionid=D334EC6DC61657409C06505D1DCD2053?recipeid=10673

Svar på tråden Hur gör man en perfekt omelett?