• Anonym (Orutinerad)

Hur gör man en perfekt omelett?

Ja, jag vill vara anonym... känns som att jag borde kunna detta...

Det måste ju finnas någon här inne som är bättre på att laga mat än jag... eller ja, det är nog förhoppningsvis de flesta, men jag kan trösta er med att jag inte har några barn så ingen oskyldig drabbas...

Har för första gångerna i mitt liv försökt mig på att göra omelett - tänkte att det borde ju inte vara så jäkla svårt. Första försöket körde jag på 4:an på plattan och då blev den mörk på gränsen till bränd. Idag körde jag först på trean och då hände ingenting förrän jag ökade värmen. Bättre färg, men allt fastnade.

Använder teflonpanna och försöker undvika fett. Steker aldrig något annat i matfett - måste man ha det till just omelett? Funkar det i sådana fall med olja?
    Googlade lite recept och hittade olika varianter - några sade släng i fyllningen direkt, andra att man skulle ha i fyllningen på slutet - spelar det någon roll? Det recept jag testat har två ägg och två msk mjölk (+ salt och peppar) - finns det någon bättre?

Tacksam för alla tips på hur jag skapar en sådan där perfekt Masterchef-omelett   

• Svar på tråden Hur gör man en perfekt omelett?
  • Anonym (svag värme)

Smör (stekmargarin) är nog ett måste för omelett, annars fastnar den. Jag har aldrig mjölk i, bara vatten.

Börja med att smälta ganska mycket smör försiktigt, det får inte bli bränt. Häll i smeten och grädda på svag värme, ca 10-15 minuter. Gör små hål med en gaffel under stekningen så allt smet blir stekt.

Lycka till!  

• Neelah
    Anonym (svag värme) skrev 2013-09-22 17:34:58 följande:
    Smör (stekmargarin) är nog ett måste för omelett, annars fastnar den. Jag har aldrig mjölk i, bara vatten.

Börja med att smälta ganska mycket smör försiktigt, det får inte bli bränt. Häll i smeten och grädda på svag värme, ca 10-15 minuter. Gör små hål med en gaffel under stekningen så allt smet blir stekt.

Lycka till!  
    Precis så gör jag också! Smör i pannan, vatten istället för mjölk och gör hål så att den övre smeten rinner till botten och blir gräddad den också. Och var noga med att ta av den direkt när den har stannat - överstekt omelett är inte gott.

Jag brukar göra en separat fyllning och ha ovanpå. vad jag gör varierar, men det kan vara allt från grönsaker till räkstuvning. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym (Orutinerad)

Tack för era tips. Då testar jag med vatten och lite matfett vid nästa försök, troligen imorgon

• Anonym (Orutinerad)

Dagens försök avklarat, vatten istället för mjölk och stekte i margarin. Lite skinka som fyllning. Bästa försöket så här långt, inte perfekt men snyggare än tidigare.

Några funderingar: Det blir liksom vita "fläckar" som inte stelnar. Jag antar att det är fyllningen som jag skulle göra hål för så att den rinner ner - men den ligger kvar... ska jag göra ett rejält hål med stekspaden eller vad gör man? Läste också lite mer på nätet och det verkar som att vissa säger att man ska vispa smeten ordentligt innan, medan andra säger att man knappt ska röra den - vad är rätt? Jag har tagit en visp och vispat rätt mycket, men det är fortfarande lite "seghet" av äggvita kvar i smeten - är det rätt?

Otroligt tacksam för all er hjälp.      

• Neelah
    Anonym (Orutinerad) skrev 2013-09-23 11:41:07 följande:
    Dagens försök avklarat, vatten istället för mjölk och stekte i margarin. Lite skinka som fyllning. Bästa försöket så här långt, inte perfekt men snyggare än tidigare.

Några funderingar: Det blir liksom vita "fläckar" som inte stelnar. Jag antar att det är fyllningen som jag skulle göra hål för så att den rinner ner - men den ligger kvar... ska jag göra ett rejält hål med stekspaden eller vad gör man? Läste också lite mer på nätet och det verkar som att vissa säger att man ska vispa smeten ordentligt innan, medan andra säger att man knappt ska röra den - vad är rätt? Jag har tagit en visp och vispat rätt mycket, men det är fortfarande lite "seghet" av äggvita kvar i smeten - är det rätt?

Jag tycker att det blir bättre om jag vispar mycket.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Anonym (Orutinerad)
    Neelah skrev 2013-09-23 13:48:12 följande:
    Jag tycker att det blir bättre om jag vispar mycket.

Tack, då provar jag det nästa gång
  • Anonym (svag värme)

Anonym (Orutinerad) skrev 2013-09-23 11:41:07 följande:

Roligt att du lyckades

De "vita "fläckarna", äggvitan, behöver inte stelna, det är för att göra omeletten krämigare. Jag har lärt mig att inte vispa som man vispar grädde, utan vispa lite lätt, bara så att äggen löser sig med vattnet. Salt och peppar räcker bra men vill man ha mer smak kan man gott använda vitpeppar t.ex.

När man gör omelett ska man vara lätt på handen och låta omeletten sköta sig själv, om du förstår vad jag menar. 

Alla gillar inte samma typ av omelett, vissa vill ha den hårt stekt medan andra vill ha den mjukar och krämigare. Allt beror på hur länge man steker den. När man steker för länge blir den gärna lite för hård och torr. En omelett ska vara krämig och inte helt genomstekt som jag tror du försöker göra. Du får prova dig fram och se hur den blir. För mig tog det några gånger innan jag fick in den rätta snitsen för att göra en omelett som jag gillar.    

Innan du häller på den på tallriken så vik den först i stekpannan istället för att lägga upp den som en pannkaka;)
     som bilden visar.-).

http://recept.citygross.se/action/recipeCG;jsessionid=D334EC6DC61657409C06505D1DCD2053?recipeid=10673

• Anonym (Orutinerad)
    Anonym (svag värme) skrev 2013-09-23 19:14:46 följande:
    Roligt att du lyckades

De "vita "fläckarna", äggvitan, behöver inte stelna, det är för att göra omeletten krämigare. Jag har lärt mig att inte vispa som man vispar grädde, utan vispa lite lätt, bara så att äggen löser sig med vattnet. Salt och peppar räcker bra men vill man ha mer smak kan man gott använda vitpeppar t.ex.

När man gör omelett ska man vara lätt på handen och låta omeletten sköta sig själv, om du förstår vad jag menar. 

Alla gillar inte samma typ av omelett, vissa vill ha den hårt stekt medan andra vill ha den mjukar och krämigare. Allt beror på hur länge man steker den. När man steker för länge blir den gärna lite för hård och torr. En omelett ska vara krämig och inte helt genomstekt som jag tror du försöker göra. Du får prova dig fram och se hur den blir. För mig tog det några gånger innan jag fick in den rätta snitsen för att göra en omelett som jag gillar.    

Innan du häller på den på tallriken så vik den först i stekpannan istället för att lägga upp den som en pannkaka;)
     som bilden visar.-).

recept.citygross.se/action/recipeCG;jsessioni...

Aha, ja jag har nog försökt göra den "genomstekt" och jag kanske pillar lite för mycket under stekningen. Det där med att vika den i stekpannan har jag försökt, men utan större framgång, kan väl säga att mina försök ännu så länge inte påminner så mycket om bilden... mer som någon typ av krigszon... men övning ger färdighet antar jag... jag jobbar på och kommer säkert med fler frågor efter nästa försök.
  • Anonym (Martha)

Jag följer Martha Stewarts tips för att få en perfekt omelett: het panna, olja i den, i med smeten så att den bubblar, fös smeten från kanterna in mot mitten, på med fyllning, vik ihop. Min brukar ta 2-3 minuter att göra, gillar min krämig i mitten.

www.marthastewart.com/915776/how-make-perfect-omelette

• phillipha

Jag gör alltid omelett på ägg och grädde som jag vispar ihop någon minut. Smälter mycket smör (absolut inte margarin) och häller i sneten. Låter den stå någon minut innan jag gör små "revor" med stekspaden så icke stelnad smet kan rinna ner. När den är lite kladdig ovanpå lägger jag på skina skivade tomater och stark ost. Låt osten smälta och ät direkt. Gör jag bondomelett så steker jag lök och potatis (och andra ingredienser som korm paprika mm) i smöret först innan jag häller på smeten. Sen kan man göra omeletten helt ren och lägga på en stuvning och vika ihop innan den läggs upp på tallriken.

• SpanskaFlugan

Omelett brukade vara ett test restaurangskolor. Man satte på både yttersta och innersta plattan och lät dem bli heta. Sen skulle man grädda omeletten på den inre plattan så snabbt att man inte hann bränna sig på den yttre. Med andra ord, omelett ska göras blixtsnabbt i en mycket het panna... Personligen brukar jag höfta med det jag har hemma och köra den i ugnen på grill i någon minut för att avsluta. Men jag gillar inte omeletten för krämig.

• Anonym (Orutinerad)

OK, nytt försök idag (ja, jag har snöat in på detta, vem vet, jag kanske blir mästerkock med tiden...).

Idag körde jag flytande margarin och lite högre värme, och skakade pannan lite mer (inte lika mycket som Martha Stewart) men lite mer än tidigare, och fick nog mitt bästa resultat så här långt, fastnade bara lite grann, och gick sönder när jag skulle försöka vika den.

Dagens iaktagelser och dumma frågor:

Idag var jag inte lika rädd för det "vita" som inte stelnade, men idag var det dessutom några gula "prickar" som såg lite halvråa ut - inget som smakade illa men gjorde mig lite fundersam - borde jag ha stekt längre för att bli av med dem? I sådana fall borde jag nog sänka temperaturen lite även om det i övrigt kändes bättre med lite högre temperatur? (5:an på en sexgradig platta). Vad jag egentligen undrar är väl om de där gula prickarna kan vara något "farligt" - typ rå äggula som man väl inte ska äta?

Hur ser man egentligen när omeletten är "klar"? Jag har ju fattat att det inte ska vara rinnande smet på ovansidan, men mina försök har nu tagit mig från gummiaktig genomstekt första gången till väldigt lös och hyggligt fluffig idag. Är det bara individuell tycke och smak eller finns det en standard för hur det "ska" vara?

• Anonym (Martha)
    Anonym (Orutinerad) skrev 2013-09-24 14:54:30 följande:
    OK, nytt försök idag (ja, jag har snöat in på detta, vem vet, jag kanske blir mästerkock med tiden...).

Idag körde jag flytande margarin och lite högre värme, och skakade pannan lite mer (inte lika mycket som Martha Stewart) men lite mer än tidigare, och fick nog mitt bästa resultat så här långt, fastnade bara lite grann, och gick sönder när jag skulle försöka vika den.

Dagens iaktagelser och dumma frågor:

Idag var jag inte lika rädd för det "vita" som inte stelnade, men idag var det dessutom några gula "prickar" som såg lite halvråa ut - inget som smakade illa men gjorde mig lite fundersam - borde jag ha stekt längre för att bli av med dem? I sådana fall borde jag nog sänka temperaturen lite även om det i övrigt kändes bättre med lite högre temperatur? (5:an på en sexgradig platta). Vad jag egentligen undrar är väl om de där gula prickarna kan vara något "farligt" - typ rå äggula som man väl inte ska äta?

Hur ser man egentligen när omeletten är "klar"? Jag har ju fattat att det inte ska vara rinnande smet på ovansidan, men mina försök har nu tagit mig från gummiaktig genomstekt första gången till väldigt lös och hyggligt fluffig idag. Är det bara individuell tycke och smak eller finns det en standard för hur det "ska" vara?

Grattis, snart är du omelettmästare ska du se! :) Det är en övningssak att få till omeletten.

I Sverige är det extremt ovanligt med salmonella i ägg, så det är ingen fara att äta ägg som inte är helt genomkokta. Man äter ju aioli gjord på råa ägg och kokt ägg med rinnande gula utan att tänka på det.
    Jag tror att det är en smaksak bara hur man vill ha sin omelett. Jag tycker själv att helt genomstekt omelett blir förfärligt torr och föredrar därför att den är lite rinnig i mitten.

För att kunna vika den: fös omeletten från kanterna mitt emot varandra i stekpannan så att omeletten får formen lång och smal och ligger mitt i pannan. Lägg på fyllning. Vik över. Fös / häll ner den på tallrik.
Svar på tråden Hur gör man en perfekt omelett?