• Neelah

Hur gör man en perfekt omelett?

Anonym (svag värme) skrev 2013-09-22 17:34:58 följande:
    Smör (stekmargarin) är nog ett måste för omelett, annars fastnar den. Jag har aldrig mjölk i, bara vatten.

Börja med att smälta ganska mycket smör försiktigt, det får inte bli bränt. Häll i smeten och grädda på svag värme, ca 10-15 minuter. Gör små hål med en gaffel under stekningen så allt smet blir stekt.

Lycka till!  
    Precis så gör jag också! Smör i pannan, vatten istället för mjölk och gör hål så att den övre smeten rinner till botten och blir gräddad den också. Och var noga med att ta av den direkt när den har stannat - överstekt omelett är inte gott.

Jag brukar göra en separat fyllning och ha ovanpå. vad jag gör varierar, men det kan vara allt från grönsaker till räkstuvning. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Anonym (Orutinerad) skrev 2013-09-23 11:41:07 följande:
    Dagens försök avklarat, vatten istället för mjölk och stekte i margarin. Lite skinka som fyllning. Bästa försöket så här långt, inte perfekt men snyggare än tidigare.

Några funderingar: Det blir liksom vita "fläckar" som inte stelnar. Jag antar att det är fyllningen som jag skulle göra hål för så att den rinner ner - men den ligger kvar... ska jag göra ett rejält hål med stekspaden eller vad gör man? Läste också lite mer på nätet och det verkar som att vissa säger att man ska vispa smeten ordentligt innan, medan andra säger att man knappt ska röra den - vad är rätt? Jag har tagit en visp och vispat rätt mycket, men det är fortfarande lite "seghet" av äggvita kvar i smeten - är det rätt?

Otroligt tacksam för all er hjälp.      
    Jag tycker att det blir bättre om jag vispar mycket.
    Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden Hur gör man en perfekt omelett?