Inlägg från: Anonym (Martha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Martha)

Hur gör man en perfekt omelett?

Jag följer Martha Stewarts tips för att få en perfekt omelett: het panna, olja i den, i med smeten så att den bubblar, fös smeten från kanterna in mot mitten, på med fyllning, vik ihop. Min brukar ta 2-3 minuter att göra, gillar min krämig i mitten.

www.marthastewart.com/915776/how-make-perfect-omelette

• Anonym (Martha)
    Anonym (Orutinerad) skrev 2013-09-24 14:54:30 följande:
    OK, nytt försök idag (ja, jag har snöat in på detta, vem vet, jag kanske blir mästerkock med tiden...).

Idag körde jag flytande margarin och lite högre värme, och skakade pannan lite mer (inte lika mycket som Martha Stewart) men lite mer än tidigare, och fick nog mitt bästa resultat så här långt, fastnade bara lite grann, och gick sönder när jag skulle försöka vika den.

Dagens iaktagelser och dumma frågor:

Idag var jag inte lika rädd för det "vita" som inte stelnade, men idag var det dessutom några gula "prickar" som såg lite halvråa ut - inget som smakade illa men gjorde mig lite fundersam - borde jag ha stekt längre för att bli av med dem? I sådana fall borde jag nog sänka temperaturen lite även om det i övrigt kändes bättre med lite högre temperatur? (5:an på en sexgradig platta). Vad jag egentligen undrar är väl om de där gula prickarna kan vara något "farligt" - typ rå äggula som man väl inte ska äta?

Hur ser man egentligen när omeletten är "klar"? Jag har ju fattat att det inte ska vara rinnande smet på ovansidan, men mina försök har nu tagit mig från gummiaktig genomstekt första gången till väldigt lös och hyggligt fluffig idag. Är det bara individuell tycke och smak eller finns det en standard för hur det "ska" vara?

Grattis, snart är du omelettmästare ska du se! :) Det är en övningssak att få till omeletten.

I Sverige är det extremt ovanligt med salmonella i ägg, så det är ingen fara att äta ägg som inte är helt genomkokta. Man äter ju aioli gjord på råa ägg och kokt ägg med rinnande gula utan att tänka på det.
    Jag tror att det är en smaksak bara hur man vill ha sin omelett. Jag tycker själv att helt genomstekt omelett blir förfärligt torr och föredrar därför att den är lite rinnig i mitten.

För att kunna vika den: fös omeletten från kanterna mitt emot varandra i stekpannan så att omeletten får formen lång och smal och ligger mitt i pannan. Lägg på fyllning. Vik över. Fös / häll ner den på tallrik.
Svar på tråden Hur gör man en perfekt omelett?