Inlägg från: mammamumin |Visa alla inlägg
  • mammamumin

Bf Juni 2014

Hej, jag hänger med i denna tråden. Jag är gravid med BF 09/06 :) såå sjukt glad När kommer ni berätta för folk?? Tycker det är så svårt att avgöra, jag vill berätta för alla direkt. Medan min man tycker vi ska Vänta tills typ v12. Det är ju en evighet dit. Plus att jag typ måste berättapå jobbet nästa vecka, för här i tyskland får man inte jobba natt när man är gravid.

• mammamumin

I tyskland har de ett extremt (på vissa håll lite överdrivet) arbetsskydd för gravida. Jag får inte jobba natt inte operera, inte jobba på akuten inte hanskas med blod eller med multiresistenta bakterier. Jag kommer nog dessutom få arbetsförbud om några veckor eftersom jag hade havandeskapsförgiftning i min första graviditet.

• mammamumin

Jo jag hade svår havandeskapsförgiftning förra graviditeten, det finns en viss ökad risk men mindre än om man är förstagångs föderska. Men eftersom jag hade symptom redan i v 19 och blev inlagd i v 22 sist så tar de inga risker

• mammamumin

Jag går omkring med ett lätt illamående, ständigt. Är dessutom urhungrig hela tiden, på jobbet vräker jag i mig Lunchen som jag inte sett mat på hundra år. Har berättat för svärföräldrar och föräldrar nu. Vi var på fest med svärföräldrarna i helgen och det kändes onödigt att ljuga om varför jag inte drack vin, får vi missfall vill vi ju ändå att de ska få veta. Ska till gynekologen imorgon, ska bli spännande. Jag har däremot inget problem med dofter, min man vill jag om möjligt har mer sex med, är så sjukt kåt

• mammamumin
    Zwoom skrev 2013-10-08 13:20:13 följande:
    Ett skönt tips mot onda ryggar är en vetekudde. Så jäkla skönt men se till att inte värma den för varmt som min man råka göra....Tror aldrig jag har flygit så fort upp ur en soffa innan
    My family makes me the happiest mom / wife

Hahaha
    lillastorafamiljen skrev 2013-10-08 12:28:22 följande:
    Nu har jag pratat med min chef! En sån lättnad!!! Dom tog det så bra!! Någon annan som pratat med sin chef???

Imorgon ska jag till gyn på morgonen, då vet jag omjag kommer få äta mediciner och om jag kommer att bli sjukskriven under graviditeten, så jag hade tänkt att berätta imorgon eftermiddag, håll tummarna :)
  • mammamumin

Vi är oxå rätt jämställda, jag var riktigt förlossningsdeprimerad förra gången så min man var tvungen att både jobba och fixa det mesta hemma. Nu brukar jag ta nätterna och han morgonen (eftersom han inte vaknar på nätterna). Han lagar mat och jag tvättar. Sen har vi städerska så städ bråkar vi sällan om.

• mammamumin

Är det ngn annan som är illamående? Gud jag mår så sjukt illa, det kom smygande förra veckan och nu blir det bara värre o värra för varje timme känns det som. Kräks inte men får kväljningar av o till., det ända som hjälper är att äta, imorgon ska jag köpa ättiksgurkor för det är jag sjukt sugen på, känns som det kan hjälpa av ngn anledning. Var inte alls illamående i min första graviditet....

• mammamumin

Jag är läkare i Hamburg (tyskland) jag har precis fått arbetsförbud ( min förra graviditet var komplicerad med preeklamsi redan mycket tidigt). Så nu sitter jag hemma med lön. Helt fantastiskt, . Mitt förra barn födde jag i Sverige, så det ska bli spännande och lite nervöst att nu vara gravid i ett nytt land. Jag hade gärna oxå joinat FB gruppen om det går.

• mammamumin
    linaochliten skrev 2013-10-17 19:16:55 följande:
    jag pluggar till förskollärare och kommer precis hinna klart termin 4 innan bebisen kommer ( hoppas jag). Vikarierar på förskola också. Vet nån hur det fungerar med föräldrapenning för studenter?

Jag pluggade sist jag var gravid. Om man jobbat sammanlagt x antal månader med lön, så har man rätt till fp mätt efter lön. Men om man aldrig arbetat får man lägsta belopp, ca 6-7000 /mån om jag minns rätt. Men det var 4 år sedan sist :)
  • mammamumin
    GrabbarnaOchJag skrev 2013-10-17 20:32:23 följande:
    lägsta fp är ca 4500 kr... 

Ja kom på att jag nog räknade med barnbidraget där oxå :)
    linaochliten skrev 2013-10-17 21:26:28 följande:
    Ok. Jag har jobbat i några år så då borde det väl bli mer än minsta.. Inte en fast anställning men det kanske inte spelar någon roll...

Det ska inte spela ngn roll, iaf inte som jag kommer ihåg det.
  • mammamumin

27 okt ska jag göra Kub, sjukt nervös eftersom min man inte vill behålla om barnet skulle ha downs

• mammamumin
    rosii skrev 2013-10-21 19:17:59 följande:
    Nä fy vad jag har börjat må illa först nu i v 8. Kräks iaf inte. Förstår inte hur jag ska kunna jobba med detta illamående, hur orkar ni?

Jag är oxå fruktansvärt illamående, som tur är får jag inte jobba pga komplikationer i en tidigare graviditet. Jag har fått ingefära tbl idag av min gynekolog, men det hjälpte inte, fortsätter det såhär får jag be om starkare saker tror jag. Är ständigt fruktansvärt illamående.
  • mammamumin
    claire skrev 2013-10-22 16:19:50 följande:
    Hur gamla är alla (nyfiken i en strut). Jag är som sagt 26, sambon 27.  

Jag är 31 min man är 37. Det blir vårt andra barn. Vi bor i hus, men måste nog omorganisera sovrummen så småning om :)
  • mammamumin

Jag äter oxå konstant.. Men kött klarar jag inte, helst kall mat, typ grönsaker o frukt.. Har redan gått upp 4 kg o mina byxor börjar bli lite tajta..

Svar på tråden Bf Juni 2014