• Miram

Bf Juni 2014

Hej och grattis till er alla!
    Vad roligt att vi är så många! Jag fick positivt gravidetestest igår och vet inte än vilken vecka jag är i eftersom jag har så extremt oregelbunden mens. Senaste mensen var den 24 augusti så jag tippar på bf 31 maj - 7 juni.

Vi har en dotter som kommer vara 2,5 år när nummer två föds, om allt går som det ska (man är ju lite nojig så här i början).

Hade på känn att det gått vägen denna gång för jag upptäckte i söndags att mina bröstvårtor helt plötsligt blivit större och otroligt ömma. Gick inte att ta på badrocken utan att det gjorde hiskeligt ont! Sen är jag mer illamående än under första graviditeten.Så fort jag inte ätit på mer än 1,5-2 h så sätter det in och jag måste äta illa kvickt! Kan inte längre spela candy crush på tunnelbanan heller, men det är nog bara bra så jag blir av med mitt beroende Skrattande

Är liksom många andra väldigt svullen om magen och på kvällen ser det ut som när jag var i 4-5 månaden med min första dotter! Är nog för att tarmarna spökar för närvarande...

• Miram

Frozen: vad skönt att KUB gick bra! Själv gjorde jag det igår (vecka 12+1) och även här var allting som det skulle :) Mätningen var 5,4 cm vilket låter litet mot din 7,2 cm! Var din mätning från huvud till rumpan eller fick de med benen på nåt sätt?

• Miram

Skattkistan: Jag är också jätteyr (i början av vecka 16 nu). Ibland kan jag inte ens sitta på en stol utan att yrseln sätter i och jag känner mig allmänt svag och illamående. I mitt fall är det lågt blodtryck (90/50 som lägst) och min gynekolog har sagt att jag ska prova med saltlösningar (typ sportdryck) när det är jobbigt, och se till att ta vitamin- och mineratabletter varje dag, och det hjälper!

Hade liknande besvär när jag väntade min dotter, men det var inte alls så markant, och då blev det bättre mot slutet av graviditeten.

• Miram
    LokesMammi skrev 2013-12-09 11:57:32 följande:

håller min tumme för dig!
    Ojoj! Håller tummarna jag med!
  • Miram
    smålandsjänta skrev 2013-12-09 14:23:36 följande:
    Ja det känns så skönt! Trodde verkligen det var kört efter en så pass kraftig blödning :O
    Åh, vad bra! Min mamma hade en sån kraftig blödning när hon väntade mig. Det kom när hon satt på bussen och hon blödde ner hela sätet! Men jag var kvar och levde och allt gick bra :) Även där kunde de inte komma fram till orsaken.
  • Miram
    GrabbarnaOchJag skrev 2013-12-12 05:46:50 följande:
    jag känner av bebisen rätt så ofta.. :) har gjort det i ett par veckor men det blir tydligare rörelser nu.. från sprattel/bubbel till nästan små puffar nu.. det är skönt att få små hälsningar där inifrån.. =) 

jag är så sjukt förkyld... :P
    Vad härligt att du redan känner av de där små puffarna! Jag är i vecka 16 och tyckte jag kände av något igår, men är inte helt säker. Med första barnet kände jag rörelserna först i vecka 20!

Krya på dig!
  • Miram
    EMTP skrev 2013-12-11 22:37:15 följande:
    Går in i vecka 17 imorgon, och börjar lääängta efter fosterrörelser. Hungrig är jag också. Hela tiden. Just nu äter jag blodapelsiner mest hela dagarna. Förra veckan var det coctailtomater...
    Jag, med! Jättehungrig och älskar också apelsiner!

Nästa vecka ska vi på UL och då tror jagvi får veta om det är en liten kille eller tjej som gömmer sig där inne! Hur är det med er alla? Vill ni veta i förväg?
  • Miram

Hur skriver man förresten in bf i trådstarten? Mitt är 1 juni.

• Miram
    EMTP skrev 2013-12-12 22:39:32 följande:
    Oj, får ni redan UL fast du har BF 1 juni? Vi har BF 28 maj, men har inte UL förrän 2 januari.

Vi kommer också ta reda på kön. Jag tror olika varje dag nästan. :D Har två pojkar sedan tidigare och ibland är ju dundersäker på att det är en töa den här gången, och trettio minuter senare är jag lika säker på att det är en tredje grabb.

Men spännande att få höra vad ni väntar för sort, speciellt som vi är sugna på samma saker. :)
    Ja, jag bor utomlands och här är det vanligt att man går privat till gynekolog (inte till barnmorska) och ofta gör man många fler ultraljud än i Sverige. Med första graviditeten gjorde jag minst sju stycken om man räknar med KUB. Med denna har jag hittills bara gjort två (VUL i v 9 och KUB i v13). Så nästa blir i vecka 17 som är en extrakoll som min gynekolog brukar göra och därefter blir det motsvarande RUL i vecka 22 skulle jag tro. 

Jag drömde häromnatten att det var en till liten tjej, men magkänslan velar Drömmer Hoppas lite att det är en kille eftersom vi nästan bara är tjejer i släkten. Jag skulle också vilja veta för att kunna bestämma namn (här måste man ha det klart för sig vid födseln) och kunna förbereda vår dotter på om det blir en lillasyster eller lillebror. Jag tror det blir mer verkligt för henne då.
  • Miram

Igår gjorde vi ett till besök hos gynekologen med UL (vecka 17) och det var skönt att se att allt står rätt till och bebisen växer som den ska. Vi var nyfikna på att se om det är en liten pojke eller flicka som sprattlar där inne, men den rörde så mycket på benen att det var svårt att få en bra bild (hade ätit ett äpple precis innan och det hjälpte nog inte :o)). Efter många buffande och försök gav gynekologen upp och sa att nä, vi får kolla det nästa gång helt enkelt. Men då, som om bebisen hade hört, stannade den upp lite och gynekologen kunde säga med säkerhet att det är en liten tjej! Vår andra tjej :o)

• Miram
    Principessa85 skrev 2013-12-18 12:17:01 följande:

Åh vad mysigt med en liten lillasyster. Grattis till prinsessan! :)
    Tack! Skrattande
  • Miram
    Sickan12 skrev 2014-01-13 17:41:57 följande:

Nej. De sa dock att det är den vanligaste missbildningen de stöter på. Bebisens farfar föddes också med det, det kan tydligen vara "lite" ärftligt. Han har iaf aldrig haft bekymmer pga det, det åtgärdades ju när han var bebis. Det var ändå 60 år sedan, så kan ju bara tänka mig att förutsättningarna är ännu bättre idag. Allt annat var bra, får vara glad för det :)
    Av det du skriver så var det precis detta som en kompis barn hade. De korrigerade det under de första sex månaderna och nu är han en helt vanlig och alldeles underbar liten ettåring som började gå för en månad sen. Du har nog inget att oroa dig för :o) 
Svar på tråden Bf Juni 2014