Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Bf Juni 2014

carrro84 skrev 2013-10-19 09:09:26 följande:

Hjälp! Idag ska vi på svägerskans 40års fest, vet inte alls vad jag ska ha för ursäkt till att dricka alkoholfritt... Hela mannens släkt och många vänner kommer att vara där, vi hade ju inte tänkt berätta för någon i släkten förens efter V.12 men just nu känns det svårt att inte berätta... Festen kommer dessutom att vara helt barnfri annars hade ju det varit den optimala ursäkten! Känns som att vi måste berätta för svägerskan iaf :( eller har ni några tips?

Jag ska också på fest ikväll. Jag kör på alkoholfritt vin i en vinflaska som det står att det är alkohol i vinet på. Om festen du ska på inte är bring your own så kan du ju ha med dig en smusselflaska i väskan och smyga in på toaletten och fylla på glaset.

Eller göra drinkar med clubsoda och lime, men skippa spriten.

Hoppas det kan hjälpa :)
  • Amalian83

När bebisen kommer är jag 31 och sambon 33. Vi bor på 60 kvm, fjärde våningen utan hiss centralt i Oslo. Jag har inte tänkt att bo kvar här när bebisen kommer, men att köpa en 4a i Oslo kostar ca 4 miljoner. Vi går och hoppas på en bostadsmarknadskrasch, men i verkligheten får vi nog vara glada om vi kan köpa en trea med hiss :)

• Amalian83
    Tizi skrev 2013-10-26 11:14:23 följande:

Jag går in i v8 (7+0) idag!! Var på hälsosamtal igår och nu dröjer det ända fram till 5 dec innan det blir inskrivning. Då är jag i v13 (12+5). Känns lååångt dit men eftersom jag är utomlands så fick vi skjuta fram inskrivningen lite. Jag funderar på att göra ett VUL privat för jag vill verkligen inte vänta till rul i v 19-20. Tänker både på MA och tvillingar.. Nån som gjort privat?

Jag har inte gjort ultraljud privat för jag är bara i vecka 8, men jag ska göra det. 12+1

I Norge kostar det 1 300 kr, men ultraljudet på sjukhuset hade jag fått vänta på till januari och jag kan verkligen inte gå hela julledigheten utan att veta eller berätta. Så det är värt det även om det är galet dyrt.

Min syster gjorde detsamma med hennes första, på samma ställe. Så jag vet att dem är bra :)
  • Amalian83
    Tizi skrev 2013-10-26 14:35:51 följande:

Oj herregud vad dyrt! Jag gjorde könsbestämmande ul i Göteborg med dottern och det kostade 500 kr så räknar med nått liknande om jag hittar något privat här i stan jag bor.

Yep that's Norway for ya
  • Amalian83
    honey1 skrev 2013-10-26 16:48:41 följande:

Var inte alls så här känslig förra graviditeten. Får andas med munnen HELA tiden för att jag nästan kräks av alla dofter. Kunde knappt kolla på thairestaurangen vi precis gick förbi. Fattar inte hur folk kan äta mat som bara flyter i fett och är sladdrigt och allt smakar soya eller salt.

Kan inte äta nånting alls längre och har vart såhär i fyra veckor nu. Är i v 10 på måndag och har redan gått ner 5 kilo. Det är sjukt mycket då jag inte tappar kilon lätt. Har inte kräkts nåt men kan inte äta skit lägre. Lever på luft och vatten och ibland en isglass eller filmjölk..

Hur står man ut? Vill aldrig mera äta men måste ju pga bebben i magen :(

Usch jobbigt! Jag har liknande tendenser men inte alls lika illa som för dig tror jag. Jag äter riskaka. Det mättar kanske inte men det är neutralt och magen får något att jobba med.

Så dricker jag te. Roibos funkar och ger lite mättnadskänsla.
  • Amalian83

8+6 idag. Flyger mycket i jobbet och har varit nervös över att illamåendet ska däcka mig någonstans uppe i luften. Än så länge har det gått över förväntan och märkligt nog är det hemma jag mår mest illa. MEN imorse spydde jag för första gången och nu sitter jag på en fönsterplats i ett fullsatt flyg... Är väldigt nervös. Vill inte spy bland folk!

• Amalian83

9+3 idag och imorgon är första läkarbesöket! Jag är vegetarian så jag förväntar mig att få besked om järntabletter.

På helgerna, när jag får sova ut ordentligt och ta det lugnt mår jag mycket bättre än om vardagarna när jag måste upp tidigt och jobba. Värst är det att jag reser så mycket. Jag mår som sämst när jag måste gå upp kl 5 för att hinna med ett flyg. Det är en resa nästa vecka och veckan efter, men båda dessa flyger jag på kvällen och tar en hotellövernattning. Då slipper jag så tidiga morgnar. Bara tråkigt att vara ifrån hemmet. Har blivit extremt hemkär och har hemlängtan så fort jag inte är med sambon eller hemma.

Har inte haft växtvärk på ett par dagar, vilket känns konstigt. Men brösten är stora som klot och jag är petig med maten så jag känner mig ändå gravid :)

• Amalian83

Idag var jag på första hälsosamtalet med läkaren. Sambon var med <3

De tog blodprover och pratade lite allmänt. Fick ny tid om två veckor då jag får provsvar och hon lyssnar på magen. Det blir dagen före det privata ultraljudet så det blir en emotionell vecka :)

Hon kollade ingenting med bebisen alls. Det verkar vara det vanliga i Norge. Att man tar provet först och lyssnar efter provsvaren kommit. Fungerar det så i Sverige också?

• Amalian83
    Frozen skrev 2013-11-11 19:16:35 följande:
    Ja, på första samtalet tar man bara blodvärden och pratar, finns inget att lyssna på så tidigt, man lyssnar sällan före v15-16 för det kan vara svårt att höra något så tidigt.
    Ok för jag är i vecka 10 och när hon ska lyssna så är jag precis klar med vecka 12. Så då verkar de ju anse att det kan finnas något att lyssna efter :)
  • Amalian83
    Frozen skrev 2013-11-11 19:48:37 följande:
    Ja, det är ju det som är skillnaden då, ingen svensk BM jag vet har lyssnat i v12, de anser att risken för att man inte hör något alls då är stor och då kan det skapa stor oro för föräldrarna. Det är säkert inte omöjligt att höra något men som sagt inte säkert att man hör. 
    Intressant att de tänker olika i No och Se.

Då ska jag ta med mig det med att det inte är säkert att man hör något och inte bli orolig. Dagen efter är det ju UL så om jag blir orolig får jag ju svar dagen efter.
Svar på tråden Bf Juni 2014