• claire

Bf Juni 2014

Tizi skrev 2013-10-31 16:33:02 följande:
    Har ni berättat för omgivningen att ni är gravida än? Vilken vecka isf?
    Jag ska ju göra ul om en vecka i v 9 (8+5) och OM allt ser bra ut då tänkte vi kanske berätta för barnen och våra föräldrar när jag går in i v10. Det finns ju då en stor risk att det läcker på dagis osv vilket jag helst inte vill eftersom jag börjar söka jobb nu med examen runt hörnet och inte vill att det ska påverka mina chanser. Det kan ju fortfarande inte gå vägen med graviditeten menar jag och då vill jag inte berätta förrän efter rul för ev arbetsgivare. Hur tänker ni kring det?
    Jag tänker också jättemycket på jobb.

Jag är projektanställd i ett projekt som har slutdatum juni 2015 - men min beräknade BF är ett år tidigare :/
    Jag tänker vänta med att berätta tills jag är i ca vecka 15  hade jag tänkt. Det blir i samband med starten efter julledigheten. Då har i ändå tid på oss att hitta någon som kan jobba för mig. Det jag är orolig över är att inte ha något jobb efter föräldraledigheten. Funderar på hur det skule vara att bara ara mammaledig i 6-7 månader så att jag "hinner" komma tillbaks till projektet innan det slutar.  Detta tar upp det mesta av min tankeverksamhet just nu.

Har någon en liknande situation med jobb? 
  • claire
    H83 skrev 2013-10-31 18:59:30 följande:
    Jag har enbart berättat för två kollegor som är beräknade ett par veckor innan mig som även de håller sina graviditeter hemligt. Lite kul med en sådan gemensam hemlighet ;). Sedan har vi berättat för ett kompispar som ska få sitt först barn i januari. Familjen och resten av vännerna tänkte vi vänta tills efter v 12 att berätta, dvs lagom till julafton :).
    Hur långt gången är du? 
    Jag tänkte också julafton först, men det är grymt lång tid dit och då kommer jag att vara i vecka 15 och det känns för sent! 
  • claire
    EQ85 skrev 2013-11-01 13:36:10 följande:
    gjorde vul idag och allt va bra. gynekologen blev lite impad över hur jag kunde räknat ut att jag va i 7+5 haha. han sa "ja du kan ju allt det här"
    1,5 cm lång och bf 15/6

Stort grattis!! Så skönt att allt var bra med liten!

Om du vill svara så undrar jag vad orsaken var för att du fick vul (kanske missat något du skrivit tidigare?) och vilket landsting som erbjuder det - eller fick du betala? 
  • claire
    jamka skrev 2013-11-01 18:52:48 följande:

Hej! Jag är också projektanställd, 6 månader i taget, t.o.m. 2016. Skulle inte berätta för arbetskamrater och chefen men svimmade nästan på jobbet när jag fick blödning i v.6. Då avslöjade jag för min chef och en till hur det var med mig och att jag trodde att det var missfall. Men det var inte missfall och nu är jag i v. 7+3. Jag vill också börja jobba lite när barnet är 8 månader. Jag älskar mitt jobb och hoppas att jag får fortsätta där.
    Jag älskar också mitt jobb och hoppas verkligen att få stanna kvar. Men jobb är inte allt och iom att mitt projekt endast finns tills 2015 så skulle jag varit i exakt samma situation om detta hade hänt om ett år.. Så jag tröstar mig med det..

• claire

Jag går in i vecka 8 imorgon och mår fortfarande helt som vanligt. Haft lite molvärk och är ganska trött  (och mensen är ju som bortblåst) men i övrigt som vanligt.

Imorgon ska jag nog berätta för min mamma och min syster. OM det blir ett bra tillfälle. Är lite nervös:) 

Någon som berättaat än? 

• claire

Jahapp. Inne i vecka 8 idag och som ett brev på posten kom illamåendet. Inte jättefarligt, men dock. Av och till hela dagen har jag känt av det... ont i huvudet har jag också haft både igår och idag, men det kanske inte beror på graviditeten.

So musch för "jag mår heeelt som vanligt"... 

• claire
    Hallonmjölk skrev 2013-11-06 05:29:53 följande:
    Ny vecka idag. 8+0.  Känns som om tiden kryper fram just nu. Vill ju att det ska vara dags för RUL nuuuuuuu =) Om jag räknat rätt så blir det strax efter nyår nångång. Ska till bm nästa gång den 2 december så det är ett tag kvar och jag kommer vara i vecka 12 då. Kommer man få lyssna på hjärtljuden då? Jag har försökt få tag i en sån där doppler så man kan lyssna hemma. Hittade en på tradera men där rasade priset iväg så vansinnigt så de blev inget. Sen har jag hittat 2 st på blocket. Den ena skulle kolla upp hur mycket portot skulle gå på och sen höra av sig men har fortfarande inte hört av sig och det är 3 dagar sen. Så där blev de inget. Hörde av mig till en annan men den människan svarar inte.. suck...  

Hur funkar en doppler? Själv är jag inne på vecka 7+3 idag. Mina bröst har växt och jag kissar mycket. Annars trodde jag att jac ju skulle börja må illa när denna veckan började men det har jag inte gjort mer än någon enstaka gång. Kanske kommer? Morbror ska få veta idag:)
  • claire
    Korpfan skrev 2013-11-06 18:43:23 följande:
    8+3 idag. Illamående och kräks ett par tre ggr om dagen trots Lergigan comp. Illamåendet går att hålla hanterbart genom att småäta hela tiden men tyvärr har det gett mig fyra kilo plus redan! Iofs står magen stilla och tarmarna är jättesvullna. Ser ut som fem månader gången hellre än två. Ska försöka ändra min nojja på saltlakrits till något nyttigare så länge. Förslag på nyttiga snacks som smakar fräsht och är vänligt för magen. Gärna salt.. ;) 
    Jag går loss på clementiner:) Men så älskar jag ju frukt och surt i vanliga fall också. 

Imorgon ska vi på inskriningssamtal! Så orättvist att i är många som blir erbjudna ul/vul. Det har inte i:(
    Är så nyfiken på om det finns ett tickande hjärta eller inte.. 
  • claire

Usch vad hemskt med utomkveds!! Lider med dig, Lilsis!

Igår var jag och sambon på hälsosamtal. Kändes bra men inget nytt under solen. Fick ny tid i v. 12 om 4 veckor för inskrivning. Funderar p att boka vul därimellan för att få bekräftat att där är något därinne. Men vet inte säkert om jag kommer att komma till skott. Annars är ju inte RUL förrän v.18. Aslångt dit ju.

Annars är allt bra med mig. Extrem trötthet drabbar mig ibland. Likaså huvudvärk och ingen matlust (snarare inte sugen än illamående). 

Någon som funderar på att  vänta till RUL för bekräftelse av graviditet? En del av mig känner att så länge inget är fel, jag får blödningar eller jätteont eller så - så finns det kanske ingen anledning att utsätt mig och fostret för onödig strålning (missförstå ej - jag förstår VERKLIGEN alla som vill vara säkra!). Liksom - om nånting är fel, skulle jag då bli gladare att få veta det nu?

Svar på tråden Bf Juni 2014